SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Żubr A80 – bolesny początek Jelczańskich Zakładów Samochodowych
    Żubr A80 - bolesny początek Jelczańskich Zakładów Samochodowych
    Żubr A80 - bolesny początek Jelczańskich Zakładów Samochodowych
    Artykuły

    Żubr A80 – bolesny początek Jelczańskich Zakładów Samochodowych

    Michał BanachBy Michał Banach17 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Z hasłem polska ciężarówka kojarzą się dwie marki. Star i Jelcz. Jelczańskie Zakłady Samochodowe, znane potocznie jako Jelcz, powstały założono w 1952 roku, ale pierwszy własny samochód wyprodukowały one dopiero w 1960 roku. Był nim niezbyt udany Żubr A80.

    Geneza

    W powojennej Polsce transport samochodowy odbudowywany był od podstaw. Brakowało wszystkiego. Od samochodów osobowych, przez lekkie ciężarówki, aż po ciężkie pojazdy transportowe. Z racji sytuacji w kraju, produkcja samochodów osobowych była ważna, ale nie aż tak jak samochodów ciężarowych, potrzebnych do odbudowy gospodarki. O ile jednak stosunkowo szybko uruchomiono produkcję samochodów o mniejszej ładowności, takich jak np. Star 20, oraz Lublin 51, tak z cięższymi pojazdami było gorzej.

    Żubr A80
    Żubr A80

    28 marca 1952 roku uruchomiono fabrykę w Jelczu. Początkowo pod nazwą Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych w Jelczu, specjalizowała się ona w zabudowie nadwozi na różnych podwoziach, często zagranicznych pojazdów. W tym samym czasie, w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie inż. Witold Kończykowski rozpoczął prace nad projektem ciężarówki o ładowności 8 ton.

    Wstępny projekt pojazdu ukończono w październiku 1952 roku, a następnie całe biuro włączono w struktury jelczańskich zakładów. Dzięki temu możliwe było doprecyzowanie założeń i opracowanie różnych wersji nowej ciężarówki, tak, aby odpowiadała potrzebom kraju. Równocześnie inż. Edward Loth pracował nad silnikiem dla nowego pojazdu, który otrzymał oznaczenie S56.

    Żubr A80
    Żubr A80

    W styczniu 1954 roku zaczęto stopniowo składać w całość poszczególne elementy projektu ciężarówki oraz silnika. Prototyp ukończono na początku 1955 roku, a latem rozpoczęto jego próby drogowe. Chociaż nie przebiegały one dokładnie tak jak planowano, a silnik S56 okazał się bardzo awaryjny, samochód ogólnie spełniał oczekiwania, w związku z czym podjęto decyzję o rozpoczęciu jego produkcji seryjnej pod oznaczeniem Żubr A80.

    Trudne początki

    Produkcję ciężarówki Żubr A80 rozpoczęto ws 1960 roku. Samochód miał 7,3 m długości i ładowność 7500 kg. Pod maską umieszczono silnik S56 o mocy 140 KM. Podstawowym nadwoziem była wywrotka, jednak szybko do produkcji weszły różne specjalistyczne wersje nadwozi, w tym cysterna czy też dźwig. Większa niż w Starach ładowność znacząco ułatwiała zabudowę bardziej specjalistycznych nadwozi.

    Już w 1961 roku wprowadzono pierwszą istotną w konstrukcji ciężarówki. Silnik S56 zamieniono na mocniejszy silnik S560 o mocy 180 KM, który był nieco mniej awaryjny. Wprowadzono również kilka zmian w konstrukcji nadwozia i podwozia, ale nie wpłynęły one znacząco na zmniejszenie awaryjności.

    Żubr A80
    Żubr A80

    Od 1962 roku produkowano dodatkowo podwozia do zabudowy oraz ciągniki siodłowe oparte w całości na A80. Jedną z największych wad ciężarówek, oprócz dużej awaryjności, była niska prędkość maksymalna wynosząca 80 km/h przy mocniejszym silniku S560, oraz bardzo duże zużycie paliwa, dochodzące do 25 l/100 km.

    Ze względu na ogólnie negatywne opinie o ciężarówce, w 1968 roku zakończono jej produkcję. Łącznie powstało około 7000 egzemplarzy we wszystkich wersjach. Bezpośrednim następcą Żubra A80 stał się Jelcz 315, który okazał się o wiele bardziej dopracowaną konstrukcją i produkowany był w różnych wersjach aż do 1992 roku.

    Odrestaurowany Żubr A80
    Odrestaurowany Żubr A80

    Wraz z pojawieniem się nowych ciężkich ciężarówek, Żubry A80 zaczęto stopniowo wycofywać z eksploatacji. Większość z nich trafiła na złom, a do naszych czasów przetrwały jedynie pojedyncze egzemplarze, z których większość jest w bardzo kiepskim stanie. Jeden egzemplarz został odrestaurowany do stanu idealnego, ale mimo to nie jest w pełni oryginalny, ponieważ zainstalowano w nim nowszy silnik (paradoksalnie zainstalowano go w tym egzemplarzy już kilka lat po wyprodukowaniu, dlatego zachowano go współcześnie).

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany tajski bombowiec Boripatra
    Next Article Eksperymentalny japoński wielki niszczyciel Shimakaze
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.