Olbrzymie obszary Rosji, zwłaszcza na północnym-wschodzie kraju pokryte są licznymi bagnami lub śniegiem. Równocześnie tereny te są bogate w liczne surowce naturalne. Z myślą o poruszaniu się po tych terenach, oraz ogólnie pokonywaniu bardzo trudnego terenu, w latach 50. opracowano w ZSRR wyjątkowy pojazd terenowy ZiS-E134.

ZiS-E134

Na początku lat 50. w ZSRR rozpoczęto prace badawcze nad projektem nowych, ciężkich pojazdów terenowych przeznaczonych dla wojska oraz przemysłu. Pojazdy te miały być zdolne do poruszania się w bardzo trudnym terenie. 25 czerwca 1954 roku radzieckie władze oficjalnie zleciły rozpoczęcie w biurze projektowym zakładów ZiŁ prac nad prototypami takich pojazdów. Według założeń, pojazd miał być czteroosiowy z napędem na wszystkie koła oraz ładownością 5-6 ton.

ZiS-E134
ZiS-E134

Prototyp pojazdu oznaczonego jako ZiS-E134 ukończono w sierpniu 1955 roku, a oficjalna prezentacja miała miejsce 17 sierpnia. Po zakończeniu prób fabrycznych, w październiku rozpoczęto próby w terenie, które trwały do 1956 roku. Dalszy los pojazdu nie jest jednak znany. Prawdopodobnie podzielił los swojego mniej terenowego brata, chociaż jedyne co łączyło oba pojazdy to niektóre wspólne rozwiązania techniczne i podwozie.

ZiS-E134 miał 6,5 m długości, 2,2 m szerokości i 2,5 m wysokości. Prześwit osiągnięty dzięki specjalnym oponom zaprojektowanym dla pojazdu wynosił 370 mm. Pojazd ważył 7 ton i miał ładowność około 3 ton, a dodatkowo mógł ciągnąć przyczepę o wadze 6 ton. Napęd na cztery osie stanowił sześciocylindrowy silnik ZiS-120WK o pojemności 5,5 litra oraz mocy 130 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną na drogach 65 km/h i 35 km/h w terenie. Według dostępnych informacji spalanie wynosiło aż 63 l/100 km. ZiS miał centralny system regulacji ciśnienia w oponach, dzięki czemu szybko można było dostosować go do jazdy na różnym podłożu. Pięciobiegową skrzynię biegów i cały układ przeniesienia mocy zaimplementowano z prototypowych autobusów ZiS-155 i odpowiednio zmodyfikowano.

ZiS-E134
ZiS-E134

Główny prototyp posiadał szoferkę wizualnie przypominającą szoferkę z typowej ówczesnej ciężarówki. Drugi prototyp znacznie różnił się od pierwszego, ponieważ ukończono go w konfiguracji amfibii. Dokładne informacje na temat tej wersji nie są jednak znane. Istnieje tylko kilka zdjęć, które pokazują, że pojazd miał całkowicie nowe nadwozie i otwartą szoferkę, z możliwością przykrycia jej brezentowym dachem.

ZiS-134

Równolegle z pracami nad ZiS-E134 prowadzono prace nad ciągnikiem ZiS-134. Od wersji E różnił się mocniejszym silnikiem oraz mniejszą szoferką. Pojazd miał 7,1 m długości i masę 14 ton, a jego napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik o mocy 200-250 KM, będący w praktyce połączonymi dwoma silnikami ZiS-120WK. Zapewniał on prędkość maksymalną 60 km/h. Wyposażeniem dodatkowym był system sterowania ciśnieniem w oponach. Prototyp zaczęto budować w 1956 roku, a ukończono go 22 stycznia 1957 roku. Pojazd poddano wówczas intensywnym badaniom w terenie, które przeszedł bardzo dobrze, ale wykryto wady silnika, który nie wytwarzał zakładanej mocy, ponieważ w praktyce pracowało tylko 10 z 12 cylindrów. Dodatkowym problemem było olbrzymie spalanie dochodzące do 90 a nawet 160 l/100 km. Testowano go w roli ciągnika artyleryjskiego, lotniskowego (w 1958 roku przeprowadzono próby ciągnięcia samolotu Tupolew Tu-104) oraz ogólnie pojazdu transportowego.

ZiS-134
ZiS-134

Mimo udanych prób, prace nad pojazdem przerwano z powodu rezygnacji z dalszego rozwoju zastosowanego w nim dwunastocylindrowego silnika (przez cały czas prób sprawiał on problemy). Ze względu na brak innej odpowiedniej jednostki napędowej nie było sensu kontynuowania prac nad pojazdem. Pierwszy z dwóch zbudowanych prototypów wykorzystano podczas prac nad pojazdem BAZ-930 (który również nie wszedł do produkcji seryjnej), a następnie przekazano do muzeum zakładów, w których go prowadzono prace projektowe. Niestety w 1967 roku wraz z likwidacją placówki prototyp zniszczono. Drugi egzemplarz trafił do Wyższej Szkoły Technicznej w Moskwie jako pomoc dydaktyczna. Jego dalszy los nie jest jednak znany. Prawdopodobnie w toku eksploatacji pojazd został rozebrany i zezłomowany.

Podsumowanie

Doświadczenie zdobyte podczas prac nad ZiS-em 134 i E134 pozwoliło na zbudowaniu w kolejnych latach licznych wieloosiowych ciężkich pojazdów terenowych. Należą do nich przede wszystkim Ził-135 i ZiŁ-E167. Jednak jedynie pierwszy z tych pojazdów wszedł do seryjnej produkcji.

ZiS-E134
ZiS-E134

W ZSRR prowadzono wiele projektów ciężkich, wieloosiowych pojazdów terenowych. Miały one służyć do poruszania się zarówno w trudnym, bagnistym terenie jak i w śniegu. Zakładano, że będą wykorzystywane podczas eksploatacji złóż surowców na północy i wschodzie kraju, oraz w wojsku podczas wykonywania zadań w bardzo trudnym, terenie. Ostatecznie niewiele z nich weszło do eksploatacji, ponieważ dzięki dopracowaniu konstrukcji bardziej tradycyjnych pojazdów terenowych, zaczęły one być wystarczające do bieżących potrzeb i tańsze w eksploatacji niż bardzo specjalistyczne pojazdy terenowe.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.