Długowieczna Łada

Radzieckie Łady Riva (jak nazywane są często nowsze wersje Żiguli) uważane są za jedne z bardziej długowiecznych i wytrzymałych samochodów. Dzięki prostej konstrukcji, totalnemu brakowi elektroniki i unifikacji między poszczególnymi modelami, samochody te idealnie pasowały do radzieckich i rosyjskich warunków.

WAZ/Łada 2107

WAZ/Łada 2107

Jako samochody eksportowe zdobywały popularność dzięki cenie, ponieważ pod każdym innym względem ustępowały samochodom produkcji zachodniej, czy też japońskiej. Do dnia dzisiejszego na całym świecie można spotkać tysiące Ład w różnych wersjach, które mimo często tragicznego stanu, wiernie służą swoim właścicielom. Co ciekawe, samochody te zyskały popularność w krajach byłego ZSRR, ale np. nie w Polsce, gdzie mimo sprowadzenia kilku tysięcy egzemplarzy, zawsze pozostawały w tyle za rodzimymi konstrukcjami.

W maju 2011 roku w zakładach Togliatti zaprezentowano samochód Łada Granta, będący bezpośrednim następcą starych Żiguli. Pod żadnym względem nie przypomina on swojego poprzednika.

Łada Granta

Łada Granta

WAZ 2101 WAZ 2103 WAZ 2105 WAZ 2106 WAZ 2107
Lata produkcji 1970-1988 1973-1984 1980-2010 1975-2006 1982-2012
Długość mm
Szerokość mm
Wysokość mm
4073

1611

1440

4116

1611

1446

4128

1620

1450

4116

1611

1446

4145

1680

1435

Waga 955 kg 1030 kg 995 kg 1045 kg 1030 kg
Silnik 4-cylindrowy, rzędowy, gaźnikowy, chłodzony cieczą o pojemności 1,2 l i mocy 60 KM 4-cylindrowy, rzędowy, gaźnikowy, chłodzony cieczą o pojemności 1,5 l i mocy 77 KM 4-cylindrowy, rzędowy, gaźnikowy, chłodzony cieczą o pojemności 1,3 l i mocy 69 KM 4-cylindrowy, rzędowy, gaźnikowy, chłodzony cieczą o pojemności 1,6 l i mocy 80 KM 4-cylindrowy, rzędowy, gaźnikowy, chłodzony cieczą o pojemności 1,5 l i mocy 77 KM
Prędkość maksymalna 140 km/h 152 km/h 145 km/h 154 km/h 152 km/h
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h 20 sekund 17 sekund 17 sekund 16 sekund 17 sekund
Spalanie 8 l/100 km 8,4 l/100 km 7,3 l/100 km 8,5 l/100 km 7,4 l/100 km
1 2 3
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.