SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zatonięcie RMS Empress of Ireland (1914)
    Zatonięcie RMS Empress of Ireland
    Zatonięcie RMS Empress of Ireland
    Artykuły

    Zatonięcie RMS Empress of Ireland (1914)

    Vito WernerBy Vito Werner30 grudnia 2016Updated:22 stycznia 2023Jeden komentarz5 Mins Read
    W nocy z 28 na 29 maja 1914 roku zatonął liniowiec RMS Empress of Ireland. Statek został staranowany podczas rejsu w gęstej mgle przez węglowiec SS Storstad. Zginęło ponad 1000 osób. Była to jedna z największych katastrof morskich w historii, która znacząco wpłynęła na przepisy bezpieczeństwa na morzu.

    RMS Empress of Ireland

    27 stycznia 1906 roku, w stoczni Fairfield Shipbuilding Engineering Company w szkockim Glasgow spłynął na wodę RMS Empress of Ireland. Był to piękny, dwukominowy statek pasażerski o długości 170, szerokości 20 metrów i tonażu 14 191 BRT. Dwa silniki parowe napędzające czterołopatowe śruby pozwalały mu rozwinąć prędkość do 21 węzłów. Wraz z siostrzanym Empress of Britain był eksploatowany przez Canadian Pacific Steamship Company.

    Empress of Ireland w trakcie przygotowań do wypłynięcia z Liverpoolu (fot. Agefotostock)
    Empress of Ireland w trakcie przygotowań do wypłynięcia z Liverpoolu (fot. Agefotostock)

    W transatlantycką podróż mógł zabrać 373 członków załogi i 1542 pasażerów w czterech oddzielnych klasach. Kabiny klasy pierwszej były rozmieszczone wzdłuż górnej i dolnej promenady; w dwu- i czteroosobowych kabinach można było zakwaterować 310 pasażerów. Do ich dyspozycji była jadalnia przykryta kopułą, kawiarnia, sala muzyczna oraz palarnia. I – tak jak na Titanicu – ogromna klatka schodowa z imponującymi schodami.

    Kabiny klasy drugiej znajdowały się na rufie. Wyposażone nieco skromniej, zapewniały jednak 468 pasażerom w dwu- i czteroosobowych kabinach wystarczający komfort podróży. Podróżujący mieli do swej dyspozycji jadalnię, palarnię i dużą salę klubową.

    Empress of Ireland (fot. thecanadianencyclopedia.ca)
    Empress of Ireland (fot. thecanadianencyclopedia.ca)

    Na dziobie, na głównym, górnym i dolnym pokładzie, znajdowały się kabiny klasy trzeciej i czwartej. 494 pasażerów klasy trzeciej miało do dyspozycji dwu- cztero- i sześcioosobowe kabiny, a także jadalnię, palarnię, klub dla kobiet oraz otwartą przestrzeń, w której znajdowała się m.in. piaskownica dla dzieci.

    Najbardziej spartańskie warunki podróży miało 270 pasażerów klasy czwartej. Ich trzy kabiny wyglądały tak, jak kajuty na statkach w wieku XIX: były to długie, wąskie pomieszczenia z piętrowymi kojami po bokach i stół z ławami ciągnący się przez całą ich długość.

    Empress of Ireland (fot. rms-empress-of-ireland.com)
    Empress of Ireland (fot. rms-empress-of-ireland.com)

    Tragiczny rejs

    W swą 96. podróż Empress of Ireland wyruszył z Quebecu do Liverpoolu 28 maja 1914 roku o godzinie 16.30. Na mostku stał kapitan Henry Kendall, który zaledwie 4 tygodnie wcześniej otrzymał kapitańską nominację i była to jego pierwsza podróż na tym stanowisku. Nie był jednak nowicjuszem: za sobą miał 25 lat pracy na morzu.

    Na pokład załadowano 1100 ton drobnicy, w tym 252 sztabki srebra, pocztę oraz 2600 ton węgla. Prócz członków załogi, na pokładzie znajdowało się 1477 pasażerów. Statek ruszył w dół rzeką Św. Wawrzyńca i po północy minął Pointe-au-Pere w pobliżu miejscowości Rimouski. Tu o godzinie 1.20, pilot Adelard Bernier, opuścił statek.

    Empress of Ireland (fot. The Canadian Press)
    Empress of Ireland (fot. The Canadian Press)

    Wkrótce w odległości ok. 6 mil morskich dostrzeżono światła pozycyjne innego statku, znajdującego się na kursie kolizyjnym. Po chwili mgła zasnuła rzekę i płynące nią jednostki. Zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie na morzu, kapitan Kendall kazał zastopować obie maszyny i nadawać sygnały dźwiękowe przy pomocy tzw. rogów mgłowych. Niewidoczny w gęstej mgle norweski węglowiec Storstad odpowiedział na sygnał. Zgodnie z przewidywaniami kapitana, obie jednostki powinny minąć się prawymi burtami. Jednak w kilka minut później załoga Empress of Ireland dostrzegła wyłaniający się z mgły kadłub węglowca, idącego pełną prędkością wprost na prawą burtę liniowca.

    O 1.55 w nocy, SS Storstad wbił się swym wzmocnionym do pływania w lodach dziobem w prawą burtę Empress of Ireland na głębokość pięciu metrów. Po chwili statek dał „całą wstecz” i przez ogromną wyrwę woda gwałtownie zaczęła wdzierać się do środka. Niestety, na zamknięcie grodzi wodoszczelnych nie było już czasu. Kapitan chciał jeszcze sztrandować (osadzić na brzegu) jednostkę ale okazało się to niemożliwe, ponieważ maszynownia już była zalana wodą.

    Uszkodzony dziób węglowca Storstad (fot. warbiyasak.com)
    Uszkodzony dziób węglowca Storstad (fot. warbiyasak.com)

    Kapitan nakazał nadać sygnał SOS i rozpocząć ewakuację – w pierwszej kolejności kobiet i dzieci. Wezwanie o pomoc zostało nadane tylko raz, ponieważ woda zalała także pomieszczenie radiotelegrafisty. Sygnał odebrał radiooperator z Father Point i zawiadomił dwa kanadyjskie parowce: Eureka i Lady Evelyn, które natychmiast ruszyły na ratunek.

    Udało się spuścić na wodę zaledwie sześć z dwudziestu szalup. Po 10 minutach statek położył się na prawą burtę rozbijając kominem jedną z szalup wraz z przebywającymi w niej ludźmi. Około 700 osób przez bulaje wydostało się na zewnątrz i oczekiwało ocalenia na burcie leżącego na wodzie wraku. 4 minuty później rufa na krótko uniosła się nad wodę i statek dziobem pogrążył się w lodowatej topieli. Od chwili zderzenia do zatonięcia Empress of Ireland minęło zaledwie 14 minut.

    Empress of Ireland po zderzenie z Storstad
    Empress of Ireland po zderzenie z Storstad

    Z pokładu Storstad spuszczono 4 szalupy, które podążyły na ratunek. Po 75 minutach na miejsce katastrofy dotarły także Eureka i Lady Evelin. Z 1477 osób będących na pokładzie zdołano uratowano zaledwie 465, w tym czworo dzieci… Uratował się także kapitan Kendall, który wpadł do wody w chwili, gdy statek przewracał się na burtę.

    Skutki katastrofy

    Komisja badająca przyczyny wypadku orzekła, że na obu statkach popełniono błędy nawigacyjne. Większą winą obarczono jednak Alfreda Toftenesa – pierwszego oficera Storstada, który owej nocy pełnił służbę na mostku. Zalecono także, aby w przyszłości drzwi w grodziach wodoszczelnych były zawsze zamykane nocą i we mgle. Katastrofa Empress of Ireland zmieniła także filozofię projektowania statków: zamiast pionowych dziobnic zaczęto budować nawisy dziobowe, które w przypadku kolizji, nie rozrywały poszycia poniżej linii wodnej.

    Storstad po zderzeniu z Empress of Ireland (fot. wikipedia.org)
    Storstad po zderzeniu z Empress of Ireland (fot. wikipedia.org)

    Lista śmiertelnych ofiar Empress of Ireland była jednak dłuższa. Podczas penetracji wraku, leżącego w odległości 7 km od brzegu na głębokości 40 metrów, zginęło także 6 nurków. Ostatecznie udało się odzyskać 212 z 252 sztabek srebra oraz 318 worków z pocztą.

    Z katastrofą Empress of Ireland związana jest także pewna „miejska legenda”. Otóż mówi się, że jeden z uratowanych palaczy (w innych wersjach: strażak), niejaki Frank Tower (lub William Clark jak chcą inni), przeżył również zatonięcie Titanica. Kolejnym statkiem, na którym się zatrudnił – choć pod zmienionym nazwiskiem – była jakoby Lusitania…

    Empress of Ireland
    Empress of Ireland

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePhoto Cravate – aparat fotograficzny w krawacie
    Next Article Everybody wants to kill Bruce – film
    blank
    Vito Werner

    Architekt, fotografik oraz dziennikarz prasowy, radiowy i telewizyjny. Od 2003 roku - jak na wykształciucha przystało - na emigracji. Zodiakalna panna, wielbiciel pentaxów, alfy romeo, ginu i dobrej kuchni.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    SS Southern Cross – niepozorny zwiastun przyszłości

    11 stycznia 20235 Mins Read

    Zerbe Air Sedan – czteropłatowy szalony projekt samolotu

    28 grudnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.