SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zatonięcie Admirała Nachimowa (1986)
    Zatonięcie Admirała Nachimowa (1986)
    Artykuły

    Zatonięcie Admirała Nachimowa (1986)

    Michał BanachBy Michał Banach16 sierpnia 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Zatonięcie Admirała Nachimowa, które miało miejsce 31 sierpnia 1986 roku było wielką tragedią, której można było uniknąć. Ze względu na to, że rok 1986 był już dla Związku Radzieckiego fatalny, informacje o tragedii ujawniono dopiero po kilku dniach.

    Z Niemiec do ZSRR

    Historia statku pasażerskiego SS Admirał Nachimow zaczęła się w 1925 roku w Niemczech. Jednostka powstała w stoczni Bremer Vulkan i została zwodowana 25 marca 1925 roku pod nazwą SS Berlin, a do służby wszedł 17 września 1925 roku. Liniowiec miał 174 m długości i tonaż 15 286 BRT. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o łącznej mocy 11 880 KM, które zapewniały prędkość 16,5 węzła. SS Berlin mógł zabrać na pokład ponad 1100 pasażerów i 350 członków załogi.

    SS Berlin
    SS Berlin

    Liniowiec obsługiwał trasę Brema – Southampton – Cherbourg – Nowy Jork, przez co kariera jednostki w okresie przedwojennym nie należała do zbyt wyróżniających się. W 1939 roku statek został wynajęty przez partię nazistowską i wykorzystywany do rejsów dla organizacji Kraft durch Freude (pol. Siła przez Radość). Po wybuchu wojny podobnie jak inne statki pasażerskie SS Berlin został przebudowany na statek szpitalny mogący zabrać na pokład 400 rannych.

    Przez całą wojnę jednostka operowała w rejonie Bałtyku oraz wybrzeża Norwegii. 31 stycznia 1945 roku podczas przygotowań do Operacji Hannibal (ewakuacji niemieckich obywateli i żołnierzy okrążonych w Prusach Wschodnich) statek wszedł na minę i musiał zostać odholowany do Kilonii, gdzie… ponownie wszedł na minę. Uszkodzenia były na tyle poważne, że jednostka zatonęła w płytkich wodach. 5 lutego usunięto z wraku całe przydatne wyposażenie i pozostawiono go własnemu losowi.

    SS Admirał Nachimow
    SS Admirał Nachimow

    Po wojnie, w 1949 roku wrak liniowca został prowizorycznie załatany i wydobyty przez Rosjan w celu wyremontowania. Prace trwały do 1957 roku. W ich trakcie jednostkę całkowicie przebudowano, zwiększając jej wyporność do 17 053 BRT. Przy okazji usunięto również część grodzi wodoszczelnych, aby lepiej rozplanować wnętrze. Po zakończeniu remontu, statek wszedł do służby na Morzu Czarnym pod nazwą SS Admirał Nachimow.

    Pod radziecką banderą dawny liniowiec wykorzystywany był w roli statku wycieczkowego kursującego głównie między Odessą a Batumi (rejsy trwały około 6 dni). W 1962 roku wykorzystano go jednak do transportu żołnierzy na Kubę.

    SS Admirał Nachimow
    SS Admirał Nachimow

    Zatonięcie

    31 sierpnia 1986 roku o godzinie 22:00 czasu moskiewskiego, Admirał Nachimow wyszedł z portu w Noworosyjsku i skierował się do Soczi. Na pokładzie znajdowało się 888 pasażerów i 346 członków załogi, a dowódcą był Wadim Markow. Kilka minut później pilot portowy zauważył, że w kierunku Admirała Nachimowa płynie masowiec Piotr Wasiow.

    SS Admirał Nachimow
    SS Admirał Nachimow

    Obie jednostki nawiązały ze sobą kontakt radiowy, ale dowodzący masowcem Wiktor Tkaczenko zbagatelizował sytuację, uznając, że jednostki przejdą obok siebie bezpiecznie. Niestety kapitan Markow opuścił wówczas mostek, pozostawiając dowodzenie I oficerowi, Aleksandrowi Czudnowskiemu. O godzinie 23:10 po kilku próbach nawiązania łączności z masowcem Czudnowski wykrzyczał przez radio do załogi frachtowca „Natychmiast cała wstecz!”. Niestety było już za późno i nim Piotr Wasiow zwolnił, zdążył wbić się dziobem w śródokręcie na prawej burcie Admirała Nachimowa.

    Ze względu na prędkość wynoszącą około 5 węzłów wyrwa powiększyła się do 84 m². Statek pasażerski zaczął natychmiast nabierać wody i zatonął po zaledwie 7 minutach. Załoga nie zdążyła spuścić szalup, ponieważ przestało działać zasilanie, w związku z czym pasażerowie i załoga Admirała Nachimowa ratowali się skacząc do wody, w której znajdowała się już ropa, która utrudniała poruszanie się, a później akcję ratunkową.

    SS Admirał Nachimow
    SS Admirał Nachimow
    SS Admirał Nachimow
    SS Admirał Nachimow

    Jednostki ratunkowe przybyły na miejsce już po 10 minutach (łącznie w akcji uczestniczyły 64 statki i 20 śmigłowców), a załoga praktycznie nieuszkodzonego Piotra Wasiowa dołączyła do akcji ratunkowej. Niestety udało się uratować tylko 811 osób, a 423 zginęły (64 członków załogi i 359 pasażerów). 64 ciał nigdy nie wydobyto z wraku Admirała Nachimowa.

    Skutki

    Informacja o katastrofie została natychmiast zatajona i dopiero 5 września w radzieckich mediach pojawił się lakoniczny komunikat o wypadku. Rozpoczęto natychmiast śledztwo, które miało wskazać winnych całej sytuacji. Ostatecznie uznano, że obaj dowódcy popełnili błędy nawigacyjne, przez co skazano ich na 15 lat więzienia. Po rozpadzie ZSRR, w 1992 roku wyszli jednak na wolność wraz z ogłoszoną przez nowe władze amnestią.

    SS Admirał Nachimow
    SS Admirał Nachimow

    Do zatonięcia Admirała Nachimowa nie doszłoby, gdyby obaj kapitanowie wcześniej podjęli decyzję o zmianie kursów i oddalili się od siebie. Prawdopodobnie zawiodły również systemy nawigacyjne obu statków, które wskazywały rozbieżne odległości między jednostkami, przez co kapitanowie podejmowali błędne decyzje. Szybkie zatonięcie Admirała Nachimowa spowodowane było również faktem, że wiele okien i drzwi pozostawało otwartych ze względu na wysoką temperaturę panującą wewnątrz.

    Katastrofa ta jest uznawana za jedną z największych katastrof morskich w historii rosyjskiej żeglugi pasażerskiej.  Co ciekawe, Piotr Wasiow nie odniósł zbyt wielkich uszkodzeń i po remoncie wrócił do służby, którą kontynuował do 2012 roku, po czym został zezłomowany w Bangladeszu. Warto również dodać, że Admirał Nachimow miał zostać skreślony z listy floty i zezłomowany po zakończeniu sezonu w 1986 roku. Głównym powodem był bardzo zły stan techniczny wiekowej jednostki.

    Piotr Wasiow po wypadku
    Piotr Wasiow po wypadku
    Piotr Wasiow po wypadku
    Piotr Wasiow po wypadku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSzwajcarskie czołgi Panzer 58, 61 i 68
    Next Article Saab 92 (1950) – początek legendy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.