SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapora Gleno – włoska katastrofa
    Zapora Gleno - włoska katastrofa
    Zapora Gleno - włoska katastrofa
    Artykuły

    Zapora Gleno – włoska katastrofa

    Michał BanachBy Michał Banach1 grudnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Proces projektowania i budowy zapór zarówno tworzących sztuczne zbiorniki wodne jak i będących częścią elektrowni wodnej to skomplikowany i wymagający proces. W przypadku budowanej w latach 1916-1923 w Włoszech zapory Gleno od początku popełniono bardzo wiele błędów, które ostatecznie doprowadziły do katastrofy, w której zginęło 356 osób.

    Pomysł budowy zapory na rzece Gleno w dolinie Valle di Scalve pojawił się w 1907 roku. Budowę rozpoczęto jednak dopiero w 1916 roku. Początkowo zakładano, że zapora będzie miała konstrukcję betonową – grawitacyjną z lekkim łukiem. Podczas prac okazało się jednak, że koszt budowy dalece przekraczają dostępne fundusze, w związku z tym w 1921 roku podjęto decyzję o zmianie planów i zbudowaniu zapory łukowej. Konstruktorzy nie poinformowali jednak o tym stosownych organów lokalnych władz oraz nie przeprowadzili dodatkowych ekspertyz w celu oceny nowego projektu.

    Zapora Gleno krótko po zbudowaniu
    Zapora Gleno krótko po zbudowaniu

    W styczniu 1923 roku zapora była gotowa w 80%, a oficjalnie prace zakończono 22 października 1922 roku. W tym czasie utworzony zbiornik wodny zaczął zapełniać się wodą deszczową. OD początku zakładano, że zapora będzie wykorzystywana jako elektrownia wodna, w związku z czym zainstalowano w niej turbiny o mocy 3,7 MW. Ukończona konstrukcja miała około 260 m długości i 43 m wysokości.

    Około godziny 6:30 rano, 1 grudnia 1923 roku zapora Gleno zaczęłą pękąc pod naporem wody znajdującej się w zbiorniku wodnym Gleno (o pojemności 4,5 mln m³). W ciągu kilku minut pęknięcia powiększyły się do tego stopnia, że zapora została przerwana a woda z impetem zaczęła się przelewać przez wyłom. Ze względu na położenie zapory na wysokości 1535 m nad poziomem morza, woda zaczęła zalewać dolinę.

    Zapora Gleno krótko po przerwaniu
    Zapora Gleno krótko po przerwaniu

    Zniszczeniu uległy wioski Bueggio, Dezzo i okoliczne małe elektrownie. Ostatecznie woda z zbiornika dopłynęła do jeziora Iseo, znajdującego się na wysokości 186 m nad poziomem morza. W wyniku katastrofy zginęło 356 osób, zniszczono kilka elektrowni zasilających okoliczne wsie oraz dziesiątki budynków mieszkalnych.

    Wszczęte śledztwo wykazało, że przyczyną przerwania zapory była fatalna konstrukcja zapory, całkowicie niedostosowana do nacisku wody, znajdującej się w zbiorniku. Okazało się, że w celu oszczędzenia na materiałach zastosowano gorszej jakości beton, który dodatkowo nie zdążył wyschnąć, zanim rozpoczynano kolejne etapy budowy. Do jego wzmocnienia wykorzystano natomiast stare wojskowe sieci przeciwodłamkowe a nie typowe zbrojenia. Kolejnym problemem była zmiana projektu już po wybudowaniu fundamentów pod zaporę grawitacyjną. Nową zaporę zbudowano na niedostosowanych fundamentach, przez co wytrzymałość całej konstrukcji była znacznie mniejsza niż przewidywano.

    Zapora Gleno współcześnie (fot. Etienne/Wikimedia Commons)
    Zapora Gleno współcześnie (fot. Etienne/Wikimedia Commons)

    Można śmiało powiedzieć, że od początku konstrukcja zapory była skazana na katastrofę. Jednym z skutków wypadku było zaniechanie budowy podobnych zapór we Włoszech. Pozostałości oryginalnej konstrukcji pozostawiono, głównie jako pamiątkę po wydarzeniach z 1 grudnia 1923 roku. Obecnie stały się one lokalną atrakcją turystyczną.

    Zapora Gleno współcześnie (fot. Gabri80 /Wikimedia Commons)
    Zapora Gleno współcześnie (fot. Gabri80 /Wikimedia Commons)
    Zapora Gleno współcześnie (fot. Pierangelo66/Wikimedia Commons)
    Zapora Gleno współcześnie (fot. Pierangelo66/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPlanujesz wieczór z planszówkami z całą rodziną? Sprawdź tych 6 gier!
    Następny artykuł Ile kosztuje wypożyczenie samochodu w Bydgoszczy?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Włoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano

    17 kwietnia 20222 Mins Read

    de Havilland Comet – pierwszy komercyjny odrzutowiec pasażerski

    3 marca 202210 Mins Read

    Fiat G.50 Freccia – pierwszy nowoczesny myśliwiec Regia Aeronautica

    26 lutego 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.