SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose
    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose
    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose
    Artykuły

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    Michał BanachBy Michał Banach15 stycznia 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej Amerykanie zbudowali wiele nietypowych prototypów samolotów wojskowych. Większość z nich powstała zaledwie w kilku egzemplarzach i nigdy nie weszła do eksploatacji, a po zakończeniu prób prototypy złomowano. Jednym z takich samolotów był prototyp myśliwca Vultee XP-54 Swoose Goose.

    W 1939 roku dowództwo USAAC (ang. United States Army Air Corps) zdając sobie sprawę z zbliżającej się wojny przygotowało zapytanie ofertowe Request for Data R-40C dla nowego myśliwca przechwytującego. Według założeń firmy miały zaprojektować samoloty myśliwskie nowej generacji, dysponujące znacznie lepszymi parametrami niż dotychczasowe konstrukcje.

    Vultee XP-54 Swoose Goose
    Vultee XP-54 Swoose Goose

    W odpowiedzi złożonych zostało kilka projektów, z których do dalszych prac skierowano propozycje firmy Bell (XP-52), Vultee (XP-54), Curtiss-Wright (XP-55) oraz Northrop (XP-56). Ostatecznie z przedstawionych prototypów, za najbardziej obiecujący uznano projekt firmy Vultee.

    Wstępne prace projektowe nad samolotem XP-54 prowadzono do końca 1940 roku. Kontrakt na dostawę prototypu podpisano 8 stycznia 1941 roku, po czym inżynierowie Vultee rozpoczęli budowę maszyny. Prace przebiegały sprawnie do września 1941 roku, kiedy to z USAAC zmieniło założenia dla nowego myśliwca – z myśliwca przechwytującego operującego na niskich pułapach i maszyny wsparcia na wysokościowy myśliwiec przechwytujący.

    Vultee XP-54 Swoose Goose
    Vultee XP-54 Swoose Goose

    Dodatkowo problemy z silnikiem Pratt & Whitney X-1800 sprawiły, że zmianie uległa jednostka napędowa – wybór padł na nowy, nie do końca sprawdzony silnik Lycoming XH-2470 wyposażony w turbosprężarkę. Wymusiło to zmianę konstrukcji maszyny, co spowolniło prace. Mimo problemów, 17 marca 1942 roku USAAC zamówiło drugi prototyp nowego myśliwca.

    Pierwszy egzemplarz XP-54 ukończono w styczniu 1943 roku. Maszyna miała 16,7 m długości i 16,4 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 8770 kg. Napęd stanowił silnik Lycoming XH-2470-1 o mocy 2300 KM posiadający aż 24 cylindry w układzie H. Zapewniał on prędkość maksymalną 613 km/h i zasięg około 805 km. Co istotne, samolot zbudowano z silnikiem w układzie pchającym.

    Vultee XP-54 Swoose Goose
    Vultee XP-54 Swoose Goose

    Uzbrojenie składało się z dwóch działek T-12 lub T-13 kalibru 37 mm i dwóch karabinów maszynowych M2 kalibru 12,7 mm umieszczonych w nosie. Co istotne, nos mógł być poruszany w osi pionowej, dzięki czemu pilot mógł prowadzić ostrzał bez potrzeby zmiany toru lotu samolotu. Najbardziej nietypowym rozwiązaniem był jednak mechanizm wchodzenia do ciśnieniowej kabiny. Zamiast otwieranej od góry owiewki, pilot opuszczał dolną część kadłuba z fotelem, a następnie będący windą fotel był podnoszony do kabiny.

    Vultee XP-54 Swoose Goose
    Vultee XP-54 Swoose Goose

    Oblot prototypu XP-54 miał miejsce 15 stycznia 1943 roku na pustyni Mojave. Trwający około 30 minut przelot zakończył się pomyślnie, ale okazało się, że osiągi samolotu były dalekie od zakładanych. W trakcie kolejnych prób, ze względu na nietypowy kształt kadłuba, XP-54 otrzymał nazwę Swoose Goose. Po wykonaniu kilku kolejnych lotów doszło do awarii silnika, która uziemiła pierwszy prototyp. Równocześnie dowództwo USAAC zaczęło tracić zainteresowanie projektem, ponieważ eksploatowane ówcześnie samoloty myśliwskie były wystarczające.

    Druga maszyna wzbiła się w powietrze dopiero 24 marca 1944 roku, ale po zaledwie jednym locie ponownie doszło do awarii silnika. W związku z tym USAAC podjęło decyzję o skasowaniu projektu, który nie prezentował żadnych korzyści. Oba prototypy zezłomowano, aby odzyskać cenne surowce, przez co po projekcie XP-54 pozostały jedynie pojedyncze zdjęcia.

    Vultee XP-54 Swoose Goose
    Vultee XP-54 Swoose Goose
    Vultee XP-54 Swoose Goose
    Vultee XP-54 Swoose Goose
    Vultee XP-54 Swoose Goose
    Vultee XP-54 Swoose Goose
    Vultee XP-54 Swoose Goose
    Vultee XP-54 Swoose Goose

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePiłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!
    Next Article D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.