SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany TSS Duke of Lancaster
    Zapomniany TSS Duke of Lancaster
    Artykuły

    Zapomniany TSS Duke of Lancaster

    Michał BanachBy Michał Banach29 października 2017Updated:29 października 20172 komentarze4 Mins Read
    Po zakończeniu służby wiele statków zamiast smutnego końca w stoczni złomowej może liczyć na drugie życie. Taki los miał spotkać TSS Duke of Lancaster, jeden z ostatnich statków British Railways napędzanych turbiną parową. Niestety świetlana przyszłość zamieniła się niekończącą się agonię.

    Historia TSS Duke of Lancaster sięga połowy lat 50. Zbudowany w stoczni Harland & Wolff w Belfaście i zwodowany w 1955 roku statek wszedł do służby w 1956 roku. Początkowo miał obsługiwać trasę Heysham-Belfast, ale z czasem zaczęto go wysyłać na dłuższe rejsy wycieczkowe, nawet do Hiszpanii.

    TSS Duke of Lancaster (fot. dukeoflancaster.net)
    TSS Duke of Lancaster (fot. dukeoflancaster.net)

    Statek miał 114 m długości i tonaż 4450 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe Parametrada zapewniające prędkość około 21 węzłów. Wnętrze urządzono ładnie, ale bez zbędnych luksusów, ponieważ w latach 50. statki pasażerskie traciły już popularność. Na pokładzie mieściło się około 1800 pasażerów.

    W latach 60. popularność tego typu jednostek zaczęła gwałtownie spadać, głównie na rzecz bardziej przydatnych promów samochodowych. Koszty wymiany floty były jednak na tyle wysokie, że podjęto decyzję o przebudowaniu parowca. W trakcie prac dodano na rufie wrota dla samochodów, a jeden z pokładów przebudowano tak, aby pomieścił 105 samochodów. W wyniku zmian liczba pasażerów spadła do 1200 osób. W nowej odsłonie statek wrócił do służby 25 kwietnia 1970 roku.

    TSS Duke of Lancaster (fot. mapio.net)
    TSS Duke of Lancaster (fot. mapio.net)

    Niestety mimo poniesionych nakładów TSS Duke of Lancaster pozostał wraz z siostrzanymi statkami – TSS Duke of Rothesay i TSS Duke of Argyll w służbie tylko przez kilka kolejnych lat (za wyjątkiem TSS Duke of Argyll, który zmienił właściciela) ponieważ 5 kwietnia 1975 roku zlikwidowano połączenie Heysham-Belfast. Do listopada 1978 roku TSS Duke of Lancaster wykorzystywany był na trasach Fishguard-Rosslare, a później Holyhead–Dún Laoghaire. Z racji braku opłacalności dalszej eksploatacji parowca, podjęto decyzję o jego wycofaniu z służby i przeniesieniu do Barrow in Furness w Cumbri.

    Wycofany z eksploatacji statek trafił w ręce firmy Empirewise, która w 1979 roku postanowiła przerobić go na atrakcję turystyczną – The Fun Ship. Całe wnętrze przebudowano aby pomieścić w nim pomieszczenia z automatami, bary i kasyno. Następnie dawny statek pasażerski został 10 sierpnia 1979 roku na stałe zacumowany w Llanerch-y-Mor, w utworzonym specjalnie doku.

     

    Początkowo jednostka cieszyła się sporą popularnością, ale lokalne władze szybko zaczęły wyrażać niezadowolenie z działalności prowadzonej przez właściciela statku. Początkowo odmawiano wydania odpowiednich pozwoleń na prowadzenie barów i kasyna, głównie tłumacząc to problemami z bezpieczeństwem i brakiem odpowiedniej liczby wyjść ewakuacyjnych. W latach 1985-1990 lokalne władze wytoczyły właścicielowi The Fun Ship liczne procesy sądowe, które zakończyły się jednak przegraną władz.

    Wydawało się, że będzie to koniec problemów statku, ale niestety w 1994 roku temat powrócił. Tym razem władze wytoczyły proces twierdząc, że mają monopol na prowadzenie działalności rozrywkowej w tym rejonie. Przedłużająca się batalia sądowa sprawiła, że w 2004 roku przedstawiciele firmy Empirewise postanowili zamknąć interes, ale nie złożyli broni i kontynuowali walkę w sądzie.

    TSS Duke of Lancaster (fot. Berit/Wikimedia Commons)
    TSS Duke of Lancaster (fot. Berit/Wikimedia Commons)

    Zamknięty statek pozostawiono własnemu losowi, przez co jego stan szybko się pogorszył. Brak konserwacji sprawił, że zewnętrzne poszycie zaczęła pokrywać rdza. Na szczęście teren był na tyle dobrze chroniony, że nikt nie włamał się do wnętrza jednostki. W 2012 roku grupa kolekcjonerów automatów do gier odkupiła od właściciela wyposażenia jednostki większość znajdujących się na Duke of Lancaster maszyn.

    W tym samym roku łotewski artysta o pseudonimie Kiwie otrzymał zgodę na przemalowanie statku i pokrycie go w całości graffiti.  Prace nad rysunkami prowadzono w dwóch fazach – od sierpnia do listopada 2012 roku i od marca 2013 roku. Niestety pomimo chwilowego poprawienia wyglądu, narażony na zmienne warunki atmosferyczne statek szybko wrócił do swojej dawnej, zardzewiałej aparycji. W 2017 roku podjęto więc decyzję o przemalowaniu burt jednostki na kolor czarny, aby zapobiec dalszej korozji. W takim stanie jednostka cały czas czeka na nową przyszłość, ale prawdopodobnie nigdy już nie będzie wykorzystywana w roli atrakcji turystycznej.

    Bardzo dużo zdjęć, również z wnętrza (starych i nowych zdjęć) jednostki można znaleźć na stronie dukeoflancaster.net

    TSS Duke of Lancaster (fot. Bev Goodwin)
    TSS Duke of Lancaster (fot. Bev Goodwin)
    TSS Duke of Lancaster (fot. Chimpville/reddit.com)
    TSS Duke of Lancaster (fot. Chimpville/reddit.com)
    TSS Duke of Lancaster (fot. ReverendJT)
    TSS Duke of Lancaster (fot. ReverendJT)
    TSS Duke of Lancaster (fot. ell_is_here/reddit.com)
    TSS Duke of Lancaster (fot. ell_is_here/reddit.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFototapeta motocykl – dekoracja z pazurem
    Next Article Marc Jacobs – artysta i skandalista
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.