SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany SNCASE SE.161 Languedoc
    Zapomniany SNCASE SE.161 Languedoc
    Artykuły

    Zapomniany SNCASE SE.161 Languedoc

    Michał BanachBy Michał Banach15 grudnia 20228 komentarzy4 Mins Read
    Tuż przed wybuchem II wojny światowej we Francji finalizowano prace nad nowym, czterosilnikowym samolotem pasażerskim. Niestety wojenna zawierucha uniemożliwiła jego wprowadzenie do służby. Dopiero w 1946 roku SNCASE SE.161 Languedoc na krótko wszedł do eksploatacji we Francji oraz… Polskich Liniach Lotniczych LOT.

    Długa droga do krótkiej eksploatacji

    W 1936 roku francuskie linie lotnicze Air Afrique obsługujące połączenia między Francją, a koloniami w Afryce zleciło zakładom SNCASE opracowanie nowego samolotu pasażerskiego o zasięgu ponad 2000 km. Inżynierowie z zakładów SNCASE stworzyli projekt samolotu MB.161 w oparciu o niezrealizowany projekt MB.160. Samolot miał 24 m długości i 29,4 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowiły 4 silniki Gnome-Rhone – dwa 14N-38 o mocy 900 KM każdy i dwa 14N-39 o mocy 900 KM.

    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc

    Oblot prototypu miał miejsce 15 grudnia 1939 roku, ale produkcji seryjnej nie rozpoczęto z powodu zajęcia Francji przez wojska niemieckie w 1940 roku. Dopiero pod koniec 1941 roku władze okupacyjne zgodziły się na kontynuowanie prac nad MB.161, oficjalnie aby wprowadzić je do służby w lotnictwie Vichy. W praktyce samoloty miały zostać przejęte przez Niemców. Zamówiono 20 egzemplarzy, ale aż do końca wojny nie udało się ich zbudować. Prace nad samolotami były celowo spowalniane, aby maszyny nie zostały przejęte przez Niemców. Dodatkowo zakłady produkcyjne był celem alianckich nalotów, które uniemożliwiały kontynuowanie prac.

    Dopiero w 1945 roku, kiedy Francja została wyzwolona, nowy rząd nakazał wznowienie prac nad MB.161. W tym czasie francuskie lotnictwo cywilne i wojskowe pilnie potrzebowało nowych samolotów, w związku z czym sięgano zarówno po przedwojenne projekty jak i tworzono składaki z niezrealizowanych wcześniej projektów.

    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc

    MB.161 został nieznacznie przekonstruowany i dopracowany – wyposażono go min. w mocniejsze silniki Gnome-Rhone 14N-44 i 14N-45 o mocy 1150 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 425 km/h i przelotową 330-350 km/h przy zasięgu 1000-2500 km w zależności od ładunku. Pierwszy oblot nowej wersji oznaczonej jako SE.161 miał miejsce 25 sierpnia 1945 roku (niektóre źródła sugerują 17 września 1945 roku). Wyniki prób były obiecujące w związku z czym Air France zamówiły 40 maszyn, a francuskie lotnictwo około 50. Kolejnych 5 maszyn posłużyło do różnych testów, a 5 sprzedano Polskim Liniom Lotniczym LOT.

    Po wprowadzeniu do eksploatacji SE.161 szybko wyszły na jaw wady konstrukcyjne, których nie wykryto w trakcie prób. Przede wszystkim silniki okazały się bardzo zawodne i często się psuły, a także podwozie nie było najlepszej jakości i często ulegało awariom w trakcie lądowania.

    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc

    Linie Air France po kilku miesiącach wycofały wszystkie SE.161 i zwróciły je producentowi w celu usunięcia usterek. W trakcie prac wymieniono silniki, wykorzystując bardziej sprawdzone amerykańskie Pratt & Whitney R-1830 SIC-3-G o mocy 1220 KM. Dodatkowo zainstalowano system do odladzania i ogrzewanie kabiny. Stworzono 3 wersje układu siedzeń dla 24, 33 i 44 pasażerów. Fotele ustawiono w układzie 2+1.

    Od 1949 roku SE.161 zaczęły wchodzić do służby w Francuskich Siłach Powietrznych, jako samoloty transportowe, testowe oraz do szkolenia personelu lotniczego. Ostatecznie pasażerskie SE.161 wycofano w 1954 roku – część maszyn zezłomowano, a część przekazano liniom Air Liban, Air Atlas, Aviaco i Tunis Air. Wojskowe SE.161 wykorzystywano do 1965 roku – kilka maszyn przebudowa na samoloty typu SAR (poszukiwawczo-ratunkowe).

    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc

    SNCASE SE.161 Languedoc w PLL LOT

    Warto dodać, że 21 marca 1947 roku SE.161 zaprezentowano w Warszawie przedstawicielom PLL LOT. Maszyny zrobiły całkiem dobrem wrażenie, w związku z czym zamówiono 5 samolotów, różniących się od maszyn francuskich silnikami (początkowo były to Gnome-Rhone 14N-54 i 14N-55, później zastąpiono je silnikami Gnome-Rhone 14N-68 i 14N-69).

    Pierwsze trzy SE.161 trafiły do Polski 5 lipca 1947 roku, czwarta maszyna przyleciała w październiku 1947 roku a ostatnia w 1948 roku. Niestety krótko po wprowadzeniu samolotów do eksploatacji zaczęły wychodzić na jaw liczne problemy techniczne i eksploatacyjne.

    SNCASE SE.161 Languedoc w barwach PLL LOT
    SNCASE SE.161 Languedoc w barwach PLL LOT

    31 maja 1948 roku jeden z SE.161 w trakcie lotu z Warszawy do Paryża utracił 3 silniki, przez co musiał awaryjnie lądować na polu bez podwozia. Chociaż nikomu nic się nie stało, a maszyna nadawała się do naprawy, LOT zdecydował się na wycofanie feralnych maszyn. Wszystkie 5 egzemplarzy zezłomowano. SE.161 były pierwszymi, czterosilnikowymi samolotami pasażerskimi PLL LOT.

    Słusznie zapomniany

    SNCASE SE.161 Languedoc jest zapomnianym samolotem, ponieważ wszedł do służby na krótko przed pojawieniem się samolotów o napędzie odrzutowym. Kolejnym gwoździem do jego trumny oprócz wad technicznych i problemów z silnikami były wysokie koszty eksploatacji, zwłaszcza w porównaniu do amerykańskich Douglasów DC-4, które po wojnie zalały rynek cywilny.

    SE.161 zaliczyły na swoim koncie aż 19 wypadków i katastrof, w tym wiele śmiertelnych – łącznie na pokładzie maszyn jak i na ziemi zginęło ponad 100 osób.

    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc
    SNCASE SE.161 Languedoc

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMirosław Hermaszewski – pierwszy i jedyny Polak w kosmosie
    Next Article HMS Defiance – ostatni brytyjski drewniany okręt liniowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.