SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read70 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read8 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany samolot pasażerski PZL.4
    Artykuły

    Zapomniany samolot pasażerski PZL.4

    Michał BanachBy Michał Banach19 kwietnia 2018Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zapomniany samolot pasażerski PZL.4
    Zapomniany samolot pasażerski PZL.4
    Na początku lat 30. Polskie Zakłady Lotnicze zbudowały prototypowy, trzysilnikowy samolot pasażerski PZL.4 zaprojektowany przez Zygmunta Brunera. Maszyna miała zastąpić wykorzystywane dotychczas Fokkery F-VIIb/3m. Ostatecznie powstała tylko jedna maszyna, która po serii prób została wycofana z eksploatacji.

    Wprowadzone pod koniec lat 20. do eksploatacji w polskim lotnictwie Fokkery F-VIIb/3m były niezbyt nowoczesnymi maszynami. Krótko po wejściu do służby, Ministerstwo Komunikacji, któremu podlegały Polskie Linie Lotnicze LOT, ogłosiło konkurs na następcę trzysilnikowych Fokkerów.

    Samolot pasażerski PZL.4
    Samolot pasażerski PZL.4

    Złożono kilka propozycji, z których ostatecznie wybrano projekt samolotu PZL T-600, przygotowany przez Zygmunta Brunera w pierwszej połowie 1928 roku. Projekt samolotu został dopracowany przez zespół inżynierów z zakładów PZL (Brunel opracował go podczas pracy we Francji), w skład którego wchodził Stanisław Prauss i Franciszek Misztal.

    Dokumentację samolotu oznaczonego jako PZL.4 ukończono w 1930 roku, po czym przystąpiono do budowy prototypu. Maszynę ukończono pod koniec 1931 roku, a oblot prototypu miał miejsce 8 stycznia 1932 roku. Za sterami samolotu zasiadł Bolesław Orliński. Pierwsze próby wykazały, że samolot był cięższy niż zakładano, przez co jego osiągi były gorsze, nawet od Fokkera, którego miał zastąpić.

    Samolot pasażerski PZL.4
    Samolot pasażerski PZL.4
    Samolot pasażerski PZL.4
    Samolot pasażerski PZL.4
    Samolot pasażerski PZL.4
    Samolot pasażerski PZL.4

    Mimo problemów, podjęto decyzję o skierowaniu samolotu na próby eksploatacyjne, które prowadzono w latach 1933-1935. Niezadowalające osiągi sprawiły jednak, że LOT nie zainteresował się projektem (na rynku zaczęły się wówczas pojawiać o wiele lepsze zagraniczne konstrukcje). W związku z tym jedyny zbudowany PZL.4 trafił na lotnisko Ławica w Poznaniu, gdzie został w 1937 roku skasowany – usunięto wyposażenie i silniki, a kadłub pozostawiono w składnicy. We wrześniu 1939 roku zdobyli go Niemcy, ale z racji tego, że nie przedstawiał dla nich żadnej wartości, prawdopodobnie go zezłomowano.

    Podczas prób samolotu, zainteresowało się nim również Wojsko Polskie, które rozważało przebudowanie go na bombowiec. Projektu nie zrealizowano ze względu na olbrzymie koszty przebudowy prototypu, równe budowie nowej maszyny.

    Samolot pasażerski PZL.4
    Samolot pasażerski PZL.4

    PZL.4 miał metalową konstrukcję i był pierwszym większym samolotem zbudowanym w zakładach PZL. Samolot miał 16,5 m długości i 24,4 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowiły trzy silniki Skoda Wright Whirlwind J-BA o mocy 220 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 190 km/h i przelotową 170 km/h oraz zasięg 800 km. Na pokładzie mieściło się 10 pasażerów oraz dwóch członków załogi.

    Samolot pasażerski PZL.4 zdobyty przez Niemców w 1939 roku
    Samolot pasażerski PZL.4 zdobyty przez Niemców w 1939 roku
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleGoat Canyon Trestle – niesamowity wiadukt kolejowy w Kalifornii
    Next Article Siedziba główna Rosyjskiej Akademii Nauk w Moskwie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    23 marca 20232 Mins Read351 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.