SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read57 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

      16 lutego 2023

      Jakie funkcje oferują współczesne telewizory?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read146 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read6 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany polski samolot pasażerski CSS-12
    Artykuły

    Zapomniany polski samolot pasażerski CSS-12

    Michał BanachBy Michał Banach23 lipca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zapomniany polski samolot pasażerski CSS-12
    Zapomniany polski samolot pasażerski CSS-12
    Wraz z odbudową polskiego przemysłu lotniczego po II wojnie światowej, rozpoczęto w kraju kilka niezależnych programów projektowych. Jednym z nich był projekt samolotu pasażerskiego i komunikacyjnego CSS-12. Zbudowano jeden prototyp, ale maszyny nie wprowadzono do produkcji seryjnej.

    Prace nad samolotem ruszyły w 1947 roku w Centralnym Studium Samolotów PZL w Warszawie pod kierownictwem Leszka Dulęby. Zaprojektował on całkowicie metalowy (pierwszy po wojnie całkowicie metalowy samolot zaprojektowany w Polsce) dolnopłat, napędzany przez dwa poniemieckie silniki.

    CSS-12
    CSS-12

    Według założeń, maszyna miała być wyposażona w silniki Argus As 411 o mocy 580 KM, których spora liczba została przejęta podczas wojny. Wyposażenie samolotu i awionika miały pochodzić z Francji, jednak sytuacja polityczna uniemożliwiła ich pozyskanie. Ostatecznie wszystko opracowano w kraju na podstawie dostępnych rozwiązań. Spowodowało to, że oblot prototypu nowego samolotu oznaczonego jako CSS-12 odbył się dopiero 22 listopada 1950 roku.

    Pierwsze testy wykazały, że samolot zachowuje się prawidłowo i ma potencjał, ale wymaga drobnych poprawek konstrukcyjnych. Wprowadzano je stopniowo i stosunkowo powoli, aż do rozpoczęcia prac nad samolotem PZL MD-12. Możliwość pojawienia się konkurencyjnej konstrukcji sprawiła, że prace nad CSS-12 przyśpieszyły.

    CSS-12
    CSS-12

    W 1955 roku prototyp poddano gruntownej modernizacji usterzenia, co znacząco poprawiło stateczność. Przeprowadzone następnie próby potwierdziły skuteczność wprowadzonych poprawek, dzięki czemu CSS-12 mógł wejść do produkcji seryjnej. Niestety równocześnie pojawiły się zupełnie inne problemy. Okazało się, że zapasy silników As 411 skurczyły się ponieważ znaczna część silników została w sposób nieprzemyślany przekazana Rosjanom. W tej sytuacji konstruktorzy musieli wybrać, czy kontynuują prace nad samolotem w oparciu o nowe silniki, czy też cały projekt trafia do kosza.

    Brak zainteresowania ze strony PLL LOT, oraz nikłe zainteresowanie ze strony wojska (Siły Powietrzne rozważały pozyskanie jednego prototypu samolotu w celu przebudowania go na latające laboratorium dla bezzałogowego samolotu rozpoznawczego SWS Upiór), sprawiły, że kontynuowanie prac nie miało sensu. Ostatecznie samolot rozebrano w 1960 roku, a jego części trafiły do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki i Muzeum Techniki NOT w Warszawie.

    CSS-12
    CSS-12

    CSS-12 był udaną konstrukcją z potencjał na całkiem przydatny lekki samolot pasażerski. Konstrukcja maszyny była dopracowana, ale zabrakło woli ze strony władz oraz pomysły na pozyskanie klientów na taki samolot. Maszyna stała się więc ofiarą typowego braku woli i pomysłu jak wiele innych polskich konstrukcji lotniczych z tego okresu.

    CSS-12 miał 12,7 m długości i 18,5 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 5500 kg. Napęd stanowiły dwa silniki argus As 411 o mocy 580 KM, zapewniające prędkość maksymalną 365 km/h oraz przelotową 322 km/h, a zasięg wynosił 600 km. Maszyna oprócz 2 członków załogi mogła zabierać na pokład 10 pasażerów. Wyposażono ją w chowane podwozie z kołem przednim.

    CSS-12
    CSS-12
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleUrodziny dziecka – 5 wskazówek, jak przygotować wyjątkowe przyjęcie
    Next Article HMS Temeraire – pierwszy brytyjski pancernik z barbetami
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    20 marca 20237 Mins Read836 Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read5K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    By Michał Banach0
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    17 marca 2023

    Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    20 sierpnia 20172 Mins Read6 Views

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Mercedes zaprezentował w zeszłym roku swój concept Vision Mercedes-Maybach 6. Samochód dzięki swojemu niesamowitemu designowi…

    Artykuły
    25 stycznia 20172 Mins Read11 Views

    Tatra JK 2500 – zapomniany projekt Juliusa Kubinskiego

    Chociaż żelazna kurtyna skutecznie podzieliła Europę po II wojnie światowej pod każdym względem, wielu konstruktorów…

    Artykuły
    30 grudnia 20165 Mins Read53 Views

    Zatonięcie RMS Empress of Ireland (1914)

    W nocy z 28 na 29 maja 1914 roku zatonął liniowiec RMS Empress of Ireland.…

    Artykuły
    19 października 20182 Mins Read

    Smartwear – inteligentne akcesoria dla aktywnych

    Smartwear to inteligentne dodatki przeznaczone do noszenia na ciele. Te wielozadaniowe gadżety umożliwiają szybki i…

    Artykuły
    11 kwietnia 20185 Mins Read2 Views

    Estońskie okręty podwodne Kalev i Lembit

    Chociaż Estonia nie posiadała w okresie międzywojennym znaczących sił zbrojnych, Estońska Marynarka Wojenna (Eesti Merevägi)…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.