Na początku lat 20. we Włoszech opracowano oryginalny, lekki samochód pancerny, mający być alternatywą dla pojazdów gąsienicowych. Pojazd otrzymał nazwę Pavesi 35 PS i wyróżniał się olbrzymimi, szprychowymi kołami o średnicy 1,55 m.

Prace nad pojazdem prowadzono w firmie Pavesi Tolotti. Jako bazę wykorzystano podwozie ciężarówki Pavesi P4, opracowanej pod koniec I wojny światowej. W celu dostosowania go do zabudowy na samochód pancerny, znacząco zmodyfikowano koła pojazdu, aby zapewnić możliwość jazdy w trudnym terenie.

Pavesi P4

Pavesi P4

Pojazd otrzymał oznaczenie Pavesi 35 PS i miał 4 m długości, 2,2 m szerokości i aż 2,2 m wysokości. Jego masa wynosiła około 5 ton, a napęd zapewniał czterocylindrowy benzynowy silnik Pavesi o mocy 35 KM, zapewniający prędkość maksymalną 30 km/h. Nie są znane inne parametry napędu. Dzięki zainstalowaniu potężnych szprychowych kół o średnicy 1,55 mm możliwe było pokonywanie rowów o szerokości 1,4 m.

W pierwszej wersji pojazdu w obrotowej wieży zainstalowano pojedynczy karabin maszynowy kalibru 8 mm, który w trakcie prób pojazdu zamieniono na krótkolufowe działko kalibru 57 mm (sądząc po zdjęciach, zainstalowane w kadłubie). Oprócz przezbrojenia pojazdu, zmieniono również jego silnik, instalując jednostkę napędową o mocy 45 KM.

Pavesi 35 PS

Pavesi 35 PS

Niestety o samym pojeździe niewiele wiadomo. Brakuje informacji o liczbie wyprodukowanych pojazdów – prawdopodobnie oprócz prototypu mogła powstać niewielka liczba seryjnych egzemplarzy, które różniły się zainstalowanym uzbrojeniem. Brakuje również informacji o opancerzeniu pojazdu. Patrząc jednak na nieliczne zdjęcia, można uznać, że Pavesi 35 PS nie był zbyt udanym pojazdem. Olbrzymie koła mimo prostej konstrukcji były łatwe do uszkodzenia, a bardzo wysoka sylwetka ułatwiała wykrycie pojazdu. Również zainstalowane uzbrojenie nie było zbyt silne.

Według dostępnych informacji pojazd (pojazdy?) wykorzystywano do końca lat 20., po czym zastąpiono je nowszymi konstrukcjami.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.