Zwodowany w 1937 roku parowiec PS Ryde w momencie wejścia do służby niczym się nie wyróżniał. Był to jeden wielu tego typu statków, które kursowały u wybrzeży Wielkiej Brytanii. Jego kariera była jednak długa i zakończyła się dopiero w 1970 roku. Następnie podejmowano różne próby zachowania statku, ale ostatecznie pozostawiono go własnemu losowi.

Historia parowca sięga drugiej połowy lat 30. XX wieku. Linie kolejowe Southern Railway zamówiły dwa promy bocznokołowe PS Ryde i PS Sandown, które miały obsługiwać trasę między Isle of Wight a Anglią. Koszt budowy jednej jednostki wynosił 46 800 funtów (współcześnie około 3 mln funtów). Statki miały 65,8 m długości i nośność 603 BRT. Napęd w postaci silnika parowego pozwalał na osiągnięcie prędkości maksymalnej 14,5 węzła. Maksymalna liczba pasażerów wynosiła około 900.

PS Ryde (fot. Johnragla/Wikimedia Commons)
PS Ryde (fot. Johnragla/Wikimedia Commons)

PS Ryde został zwodowany 23 kwietnia 1937 roku i jeszcze w tym samym roku wszedł do służby. Wykorzystywano go bez większych przygód aż do wybuchu II wojny światowej, kiedy to statek został przejęty przez Royal Navy i przerobiony na trałowiec. W tej konfiguracji wykorzystywano go do 1942 roku, kiedy to przebudowano go na okręt przeciwlotniczy.

W nowej roli użyto go w 1944 roku w trakcie operacji D-Day, jako zabezpieczenie dla Portu Mulberry. W tym czasie statek nosił oznaczenie HMS Ryde. Gdy zagrożenie dla portu minęło, parowiec oddelegowano do Bembridge, gdzie zapewniał obronę przeciwlotniczą przeciwko latającym bombom V1.Po zakończeniu II wojny światowej, Ryde wrócił do cywilnej służby 7 lipca 1945 roku.

PS Ryde (fot. Mypix/Wikimedia Commons)
PS Ryde (fot. Mypix/Wikimedia Commons)

Po remoncie i przywróceniu oryginalnego wyposażenia przywrócono go do służby na wcześniejszej trasie. Ostatecznie w 1969 roku wraz z pojawieniem się nowocześniejszych jednostek, wysłużony parowiec został wycofany z eksploatacji. Początkowo wycofywano go do różnych zadań i nielicznych rejsów wycieczkowych, a następnie jako pływający bar. W momencie wycofania z służby PS Ryde był ostatnim pełnomorskim bocznokołowcem pozostającym w czynnej eksploatacji.

We wrześniu 1970 roku Ryde trafił w ręce nowych właścicieli – dwóch biznesmenów z Isle of Wight. Wyremontowali oni jednostkę i przekształcili w luksusowy hotel, restaurację z barem i salę taneczną. Koszt prac wyniósł łącznie 72 000 funtów (12 000 funtów za sam zakup, 60 000 za remont), czyli współcześnie około 1,14 mln funtów.

PS Ryde (fot. Razzladazzla/Wikimedia Commons)
PS Ryde (fot. Razzladazzla/Wikimedia Commons)

W 1977 roku statek został uszkodzony przez pożar. Mimo uszkodzeń, PS Ryde został wyremontowany i przekształcony w klub nocny. W tej roli jednostka przetrwała tylko do 1989 roku. Z powodu złego stanu technicznego i słabnącej popularności, obiekt zamknięto, a sam statek pozostawiono własnemu losowi. W 2006 roku zawaliły się kominy parowca.

Dopiero w 2009 roku zaczęły pojawiać się informacje o planach uratowania statku, który w tym czasie stał na lądzie w Island Harbour Marina. Plany były ambitne, ponieważ zakładały przywrócenie parowca do pełnej sprawności, tak aby mógł wozić pasażerów. Wyliczono, że koszt prac wyniesie ponad 7 mln funtów. W 2010 roku zaczęto usuwać azbest z statku i przygotowywać go do rozmontowania i transportu do stoczni. Niestety w 2012 roku zapadł się mostek statku, a PS Ryde Trust zajmujące się jednostką nie dało rady wynegocjować stosownych umów zabezpieczających projekt.

PS Ryde (fot. Ronald Saunders/Wikimedia Commons)
PS Ryde (fot. Ronald Saunders/Wikimedia Commons)

Statek ponownie pozostawiono własnemu losowi, a lokalne władze starały się uporządkować jego status. W 2018 roku Ryde został ponownie sprzedany. Fundusz P.S. Ryde Trust zakładał ponownie przywrócenie statku do służby (mimo jego tragicznego stanu). Pod koniec roku przeprowadzono oględziny, które wykazały, że projekt nie ma szans powodzenia. Stan statku był tak zły, że próba jego przeniesienia byłaby skazana na porażkę. W tej sytuacji podjęto decyzję o zezłomowaniu wraku w 2019 roku. Prac jednak nie rozpoczęto, a dawny parowiec PS Ryde cały czas czeka na złomowanie i niszczeje.

PS Ryde (fot. Editor5807/Wikimedia Commons)
PS Ryde (fot. Editor5807/Wikimedia Commons)

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.