SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Northrop YC-125 Raider
    Zapomniany Northrop YC-125 Raider
    Zapomniany Northrop YC-125 Raider
    Artykuły

    Zapomniany Northrop YC-125 Raider

    Michał BanachBy Michał Banach8 stycznia 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Po zakończeniu II wojny światowej zakłady Northropa zaprojektowały trzysilnikowy samolot pasażerski krótkiego startu i lądowania (STOL) nazwany N-23 Pioneer. Wyprodukowano jednak tylko 23 egzemplarze w przerobionej wersji wojskowej.

    W połowie lat 40. w zakładach Northropa zrodził się pomysł zbudowania taniego i łatwego w eksploatacji samolotu krótkiego startu i lądowania, przystosowanego do operowania z nieprzygotowanych pasów startowych. Samolot miał być wykorzystywany jako maszyna pasażerska i transportowa. Przewidywano, że po zakończeniu wojny znacząco wzrośnie zapotrzebowanie na tego typu samoloty.

    Northrop YC-125
    Northrop YC-125

    Prototyp samolotu oznaczonego jako N-23 Pioneer ukończono pod koniec 1946 roku, a oblot miał miejsce 21 grudnia – za sterami zasiadł Max Stanley. W trakcie przeprowadzonych prób samolot spisywał się całkiem nieźle. Dużą zaletą samolotu była prosta i wytrzymała konstrukcja. Maszyna miała 18,4 m długości i 25,9 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowiły trzy silniki Wright R-1300 o mocy 800 KM, zapewniające prędkość maksymalną 311 km/h i przelotową 241 km/h, oraz zasięg 2816 km.

    Dzięki odpowiedniej konstrukcji płatowca i klap, N-23 potrzebował zaledwie 122 m aby oderwać się od ziemi. Przy masie 11 567 kg (czyli z ładunkiem) samolot potrzebował 213 m do wystartowania, oraz 183 m aby wylądować. W celu uproszczenia konstrukcji, wszystkie trzy silniki były zamontowano dokładnie tak samo, dzięki czemu ich naprawa była znacznie prostsza.

    Northrop YC-125B
    Northrop YC-125B

    Chociaż zgodnie z przewidywaniami przedstawicieli firmy, po wojnie wzrosło zapotrzebowanie na tanie samoloty transportowe, maszyna Northropa nie zdobyła nawet najmniejszego zainteresowania. Głównym powodem był zalew tanich samolotów transportowych z demobilu. Wiele z tych maszyn było prawie nowych, a przy niskich kosztach zakupu, oraz dużym dostępie do części zamiennych były bardziej przydatne niż zupełnie nowe, nieznane maszyny.

    Podczas próbnych lotów N-23, 19 lutego 1948 roku prototyp uległ katastrofie. Kilka tygodni później zakłady Northropa… otrzymały zamówienie na 13 maszyn tego typu od USAF. Amerykańskie siły powietrzne poszukiwały specjalnego samolotu krótkiego startu i lądowania do przewożenia żołnierzy między różnymi bazami, często znajdującymi się w trudno dostępnych rejonach. Krótko później zamówienie powiększono o kolejnych 10 maszyn przystosowanych do latania w trudnych warunkach pogodowych i przy niskich temperaturach. Samolot w tej ostatniej wersji mógł być wyposażony w płozy, umożliwiające operowanie z zaśnieżonych lądowisk.

    Northrop YC-125B (fot. nationalmuseum.af.mil)
    Northrop YC-125B (fot. nationalmuseum.af.mil)

    Oblot wersji YC-125 miał miejsce 1 sierpnia 1949 roku, a wszystkie maszyny zostały dostarczone do 1950 roku. Podstawowy wariant otrzymał oznaczenie YC-125A Raider, a maszyna przystosowania do działania w rejonach arktycznych otrzymała numer YC-125B Raider. Od N-23 samoloty różniły się powiększonymi drzwiami do ładowani oraz mocniejszymi silnikami Wright R-1820 o mocy 1200 KM.

    Krótko po dostarczeniu samolotów do USAF okazało się, że w porównaniu z śmigłowcami, YC-125 wypadały bardzo kiepsko. Słaby napęd sprawiał, że samoloty z ładunkiem potrzebowały dłuższego pasa startowego, a co za tym idzie, nie można było ich wykorzystywać w niektórych rejonach. Problem ten próbowano rozwiązać montując system JATO (jet-assisted take off), składający się z sześciu silników rakietowych służących do wspomagania startu.

    Northrop YC-125B (fot. nationalmuseum.af.mil)
    Northrop YC-125B (fot. nationalmuseum.af.mil)

    Chociaż system JATO pozwalał na skrócenie drogi startowej do 152 m, YC-125 dalej wypadał słabo na tle śmigłowców. W związku z tym już w 1955 roku wszystkie samoloty tego typu wycofano i zmagazynowano w Shepard Air Force Base w Teksasie. Następnie 19 z nich sprzedano firmie Frank Ambrose Aviation, która odsprzedała je do różnych odbiorców w Ameryce Środkowej i Południowej.

    Nowi nabywcy wykorzystywali swoje maszyny aż do lat 70., głównie do obsługi różnych połączeń lotniczych w trudno dostępnych rejonach. Większość maszyn została z czasem zezłomowana, lub utracona w wypadkach. Do naszych czasów przetrwały tylko dwa egzemplarze, które obecnie znajdują się w muzeach Pima Air and Space Museum w Tuscon i National Museum of the United States Air Force w Dayton.

    Northrop YC-125B (fot. nationalmuseum.af.mil)
    Northrop YC-125B (fot. nationalmuseum.af.mil)

    YC-125 przegrał rywalizację z śmigłowcami oraz przede wszystkim z masowo produkowanymi w ZSRR i Polsce An-2, które dysponowały znacznie prostszą konstrukcją i były tańsze w eksploatacji.

    An-2 – długowieczny dwupłatowiec

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBritish Railways DP1 Deltic Prototype
    Next Article Sikorsky R-4 – pierwszy amerykański śmigłowiec produkowany seryjnie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.