SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany North American P-64 (NA-50 i NA-68)
    Zapomniany North American P-64 (NA-50 i NA-68)
    Zapomniany North American P-64 (NA-50 i NA-68)
    Artykuły

    Zapomniany North American P-64 (NA-50 i NA-68)

    Michał BanachBy Michał Banach26 lutego 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    W 1935 roku zakłady North American rozpoczęły produkcję serii udanych samolotów treningowych, m.in NA-16 i BT-9, a także T-6 Texan. Na bazie tych maszyn powstało wiele mało znanych eksportowych samolotów bojowych, które w niewielkich seriach trafiły do różnych państw na całym świecie. Jednymi z takich maszyn były myśliwce NA-50 i NA-68.

    Prace nad tymi myśliwcami rozpoczęto pod koniec lat 30., z myślą tylko i wyłącznie o produkcji eksportowej. W maju 1939 roku oblatano prototyp NA-50, wywodzący się konstrukcyjnie z samolotów treningowych NA-16 i BT-9. Maszyna wyposażona była w silnik Wright R-1820-G3 o mocy 840 KM zapewniający prędkość około 474 km/h, a jej uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm. Pod względem konstrukcyjnym samolot był wyjątkowo prosty i łatwy w eksploatacji i produkcji.

    North American NA-50
    North American NA-50

    Maszyną zainteresowały się Peruwiańskie Siły Powietrzne, które zamówiły siedem egzemplarzy. Krótko po oblocie pierwszego egzemplarza, wszystkie zamówione samoloty zostały dostarczone odbiorcy. Ich dalsze losy nie są dobrze znane, ale na pewno NA-50 wzięły udział w wojnie z Ekwadorem w lipcu 1941 roku. Wykorzystywano je głównie w roli maszyn wsparcia oddziałów lądowych. Według dostępnych informacji ostatnie NA-50 wycofano z eksploatacji w latach 60..

    W 1940 roku zakłady North American otrzymały zamówienie na sześć kolejnych samolotów, tym razem dla Tajlandii. Maszyny miały otrzymać nieco zmodyfikowaną konstrukcję, nowe skrzydła, silniejsze uzbrojenie oraz nieco mocniejsze silniki. Oblot pierwszego myśliwca w tej wersji, oznaczonego jako NA-68 miał miejsce 1 września 1940 roku.

    Samolot miał 8,2 m długości i 11,3 m rozpiętości skrzydeł, jego masa wynosiła 2114 kg, maksymalna masa startowa 3080 kg. Napęd stanowił silnik Wright R-1820-G5 o mocy 950 KM, zapewniający prędkość maksymalną 475 km/h. Uzbrojenie maszyny składało się z 4 karabinów maszynowych (dwóch na silniku i dwóch w skrzydłach) oraz dwóch podwieszanych działek kalibru 20 mm pod skrzydłami. Ponadto NA-68 mógł przenosić około 181 kg bomb.

    North American P-64
    North American P-64

    Zanim jednak myśliwce trafiły do Tajlandii, Stany Zjednoczone podjęły decyzję o zablokowaniu kontraktu z powodu powiązań politycznych między Tajlandią a Japonią. Samoloty zostały wówczas przejęte przez USAAC, rozbrojone i skierowane do bazy szkoleniowej w stanie Arizona, gdzie wykorzystywano je do końca wojny jako samoloty szkolenia zaawansowanego. Podczas służby, samoloty nosiły oznaczenie North american P-64.

    Po wojnie wszystkie 6 samolotów trafiło na złomowisko, jednak jeden egzemplarz został uratowany przez Jacka Canary, który odkupił go za 800 dolarów. Przez kilkanaście lat samolot brał udział w pokazach i wyścigach lotniczych, po czym trafił do muzeum. Obecnie maszyna została przywrócona do stanu lotnego. Do naszych czasów przetrwał również jeden NA-50, który obecnie znajduje się w stolicy Peru, Limie. Maszyna była eksploatowana do 1967 roku. Można również spotkać liczne repliki zarówno NA-50 jak i NA-68, zbudowane na bazie innych maszyn – w tym AT-6.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGalopującą Gertie – katastrofa mostu Tacoma Narrows Bridge
    Next Article Gadżety dla miłośników wnętrz i domowego designu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.