SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapomniany Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Zapomniany Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Zapomniany Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Artykuły

    Zapomniany Fokker F.XX Zilvermeeuw

    Michał BanachBy Michał Banach27 maja 2017Jeden komentarz4 Mins Read
    W okresie międzywojennym holenderskie zakłady Fokker wyprodukowały wiele ciekawych samolotów. Jednymi z bardziej udanych były trzysilnikowe samoloty pasażerskie Fokker F.VII Trimotor, oraz ich kolejne wersje rozwojowe. W 1933 roku powstał następca tych maszyn – Fokker F.XX Zilvermeeuw. Zbudowano jednak tylko jeden egzemplarz.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw (pol. Mewa) był następcą serii bardzo udanych trzysilnikowych samolotów pasażerskich Fokkera, z których pierwszym był F.VII. Samoloty te zdobyły sporą popularność zarówno w Europie, jak i nawet w USA, gdzie powstał amerykański odpowiednik holenderskich maszyn – Ford Trimotor. Wadą tych maszyn była jednak niezbyt solidna konstrukcja.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw podczas budowy
    Fokker F.XX Zilvermeeuw podczas budowy

    Na początku lat 30. w zakładach Fokkkera rozpoczęto więc prace nad nowym samolotem. Zachowano ogólny układ górnopłata z trzema silnikami, jednak powiększono kadłub oraz zastosowano chowane podwozie. Kadłub miał konstrukcję kratownicową, wykonaną z stali i pokrytą płótnem, natomiast skrzydła wykonano z drewna i pokryto sklejką.

    F.XX miał 16,7 m długości, 25,7 m rozpiętości skrzydeł i ważył 9400 kg. Napęd stanowiły trzy, dziewięciocylindrowe, gwiazdowe silniki Wright R-1820-F Cyclone o mocy 644 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną około 305 km/h i zasięg 1410 km. Kabina pasażerska mieściła 12 pasażerów, a załoga składała się z dwóch pilotów.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw

    Po raz pierwszy samolot został zaprezentowany 20 grudnia 1932 roku. Pierwszy lot odbył się jednak dopiero 3 czerwca 1933 roku, a za sterami zasiadł Emil Meineche. Ze względów bezpieczeństwa przed lotem zdjęto pokrywy silników, a w trakcie lotu podwozie było cały czas wysunięte. Pierwsze testy były udane, ale już 29 czerwca zauważono wady konstrukcyjne samolotu, z których najpoważniejszymi były nadmierne drgania oraz turbulencje w trakcie lotu z wysuniętym podwoziem.

    Aby wyeliminować zauważone problemy przeprojektowano lotki oraz zmieniono kształt osłon podwozia. Ostatecznie usunięto jednak osłony, ponieważ mimo ich zmniejszenia, cały czas występowały problemy z przepływem powietrza. Ostatecznie po 62 lotach testowych i spędzeniu w powietrzu 37 godzin, Fokker F.XX został przyjęty do eksploatacji. W grudniu 1933 roku maszyna trafiła do linii KLM, a swój pierwszy inauguracyjny lot miała odbyć 18 grudnia na trasie do Indii Wschodnich.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw

    Niestety w trakcie przygotowań do lotu zauważono problem z przegrzewaniem się silnika, w związku z czym maszynę uziemiono, a jej miejsce zajął F.XVIII. Niestety fatalny debiut zaważył na przyszłości samolotu. Linie KLM nie zainteresowały się nabyciem kolejnych maszyn, ograniczając się do wykorzystania tylko jednego prototypu.

    W marcu 1934 roku F.XX został skierowany na trasę Londyn-Amsterdam-Berlin, którą obsługiwał do końca roku. Tym razem obyło się bez problemów, dzięki czemu loty pasażerskie kontynuowano do września 1936 roku, kiedy to KLM zdecydowały się na wycofanie F.XX i zastąpienie go znacznie nowszymi i lepszymi samolotami Douglas DC-2.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw

    Nie był to jednak koniec F.XX. Samolot został sprzedany Alainowi Pilain, który rzekomo kupił go dla swoich linii lotniczych Air Tropique. W rzeczywistości była to fikcyjna firma działająca we Francji, której celem było pozyskiwanie sprzętu dla Hiszpańskich Republikanów. W trakcie wojny domowej w Hiszpanii F.XX przemalowano w barwy wojskowe i wykorzystywano jako samolot transportowy.

    Niestety z racji braku części zamiennych usunięto dwa silniki i zastąpiono je dosłownie przypadkowymi jednostkami napędowymi – jeden silnik zamieniono na dziewięciocylindrowy Walter Bristol Mercury V-S2 o mocy 560 KM z myśliwca Letov S-231, a drugi zamieniono na radziecki silniki Szwiecow M-25 o mocy 700 KM.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw w Hiszpanii
    Fokker F.XX Zilvermeeuw w Hiszpanii

    Wprowadzone zmiany w napędzie sprawiły, że maszyna miała spore problemy z startem, a jej obsługa wymagała sporo pracy. Kariera samolotu zakończyła się na początku lutego 1938 roku podczas lądowania na lotnisku w Barcelonie, kiedy to F.XX uległ wypadkowi. Tym samym zakończyła się historia tego pięknego samolotu i pierwszego samolotu Fokkera, wyposażonego w chowane podwozie. Pozostały po nim jedynie liczne zdjęcia.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułMamy2Mamy – recenzja
    Następny artykuł Piraci z Karaibów: Zemsta Salazara – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    22 czerwca 20223 Mins Read

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    17 czerwca 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.