SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read542 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read542 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Artykuły

    Zapomniany Fokker F.XX Zilvermeeuw

    Michał BanachBy Michał Banach27 maja 2017Jeden komentarz4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zapomniany Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Zapomniany Fokker F.XX Zilvermeeuw
    W okresie międzywojennym holenderskie zakłady Fokker wyprodukowały wiele ciekawych samolotów. Jednymi z bardziej udanych były trzysilnikowe samoloty pasażerskie Fokker F.VII Trimotor, oraz ich kolejne wersje rozwojowe. W 1933 roku powstał następca tych maszyn – Fokker F.XX Zilvermeeuw. Zbudowano jednak tylko jeden egzemplarz.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw (pol. Mewa) był następcą serii bardzo udanych trzysilnikowych samolotów pasażerskich Fokkera, z których pierwszym był F.VII. Samoloty te zdobyły sporą popularność zarówno w Europie, jak i nawet w USA, gdzie powstał amerykański odpowiednik holenderskich maszyn – Ford Trimotor. Wadą tych maszyn była jednak niezbyt solidna konstrukcja.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw podczas budowy
    Fokker F.XX Zilvermeeuw podczas budowy

    Na początku lat 30. w zakładach Fokkkera rozpoczęto więc prace nad nowym samolotem. Zachowano ogólny układ górnopłata z trzema silnikami, jednak powiększono kadłub oraz zastosowano chowane podwozie. Kadłub miał konstrukcję kratownicową, wykonaną z stali i pokrytą płótnem, natomiast skrzydła wykonano z drewna i pokryto sklejką.

    F.XX miał 16,7 m długości, 25,7 m rozpiętości skrzydeł i ważył 9400 kg. Napęd stanowiły trzy, dziewięciocylindrowe, gwiazdowe silniki Wright R-1820-F Cyclone o mocy 644 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną około 305 km/h i zasięg 1410 km. Kabina pasażerska mieściła 12 pasażerów, a załoga składała się z dwóch pilotów.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw

    Po raz pierwszy samolot został zaprezentowany 20 grudnia 1932 roku. Pierwszy lot odbył się jednak dopiero 3 czerwca 1933 roku, a za sterami zasiadł Emil Meineche. Ze względów bezpieczeństwa przed lotem zdjęto pokrywy silników, a w trakcie lotu podwozie było cały czas wysunięte. Pierwsze testy były udane, ale już 29 czerwca zauważono wady konstrukcyjne samolotu, z których najpoważniejszymi były nadmierne drgania oraz turbulencje w trakcie lotu z wysuniętym podwoziem.

    Aby wyeliminować zauważone problemy przeprojektowano lotki oraz zmieniono kształt osłon podwozia. Ostatecznie usunięto jednak osłony, ponieważ mimo ich zmniejszenia, cały czas występowały problemy z przepływem powietrza. Ostatecznie po 62 lotach testowych i spędzeniu w powietrzu 37 godzin, Fokker F.XX został przyjęty do eksploatacji. W grudniu 1933 roku maszyna trafiła do linii KLM, a swój pierwszy inauguracyjny lot miała odbyć 18 grudnia na trasie do Indii Wschodnich.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw

    Niestety w trakcie przygotowań do lotu zauważono problem z przegrzewaniem się silnika, w związku z czym maszynę uziemiono, a jej miejsce zajął F.XVIII. Niestety fatalny debiut zaważył na przyszłości samolotu. Linie KLM nie zainteresowały się nabyciem kolejnych maszyn, ograniczając się do wykorzystania tylko jednego prototypu.

    W marcu 1934 roku F.XX został skierowany na trasę Londyn-Amsterdam-Berlin, którą obsługiwał do końca roku. Tym razem obyło się bez problemów, dzięki czemu loty pasażerskie kontynuowano do września 1936 roku, kiedy to KLM zdecydowały się na wycofanie F.XX i zastąpienie go znacznie nowszymi i lepszymi samolotami Douglas DC-2.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw

    Nie był to jednak koniec F.XX. Samolot został sprzedany Alainowi Pilain, który rzekomo kupił go dla swoich linii lotniczych Air Tropique. W rzeczywistości była to fikcyjna firma działająca we Francji, której celem było pozyskiwanie sprzętu dla Hiszpańskich Republikanów. W trakcie wojny domowej w Hiszpanii F.XX przemalowano w barwy wojskowe i wykorzystywano jako samolot transportowy.

    Niestety z racji braku części zamiennych usunięto dwa silniki i zastąpiono je dosłownie przypadkowymi jednostkami napędowymi – jeden silnik zamieniono na dziewięciocylindrowy Walter Bristol Mercury V-S2 o mocy 560 KM z myśliwca Letov S-231, a drugi zamieniono na radziecki silniki Szwiecow M-25 o mocy 700 KM.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw w Hiszpanii
    Fokker F.XX Zilvermeeuw w Hiszpanii

    Wprowadzone zmiany w napędzie sprawiły, że maszyna miała spore problemy z startem, a jej obsługa wymagała sporo pracy. Kariera samolotu zakończyła się na początku lutego 1938 roku podczas lądowania na lotnisku w Barcelonie, kiedy to F.XX uległ wypadkowi. Tym samym zakończyła się historia tego pięknego samolotu i pierwszego samolotu Fokkera, wyposażonego w chowane podwozie. Pozostały po nim jedynie liczne zdjęcia.

    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Fokker F.XX Zilvermeeuw
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMamy2Mamy – recenzja
    Next Article Piraci z Karaibów: Zemsta Salazara – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 marca 20234 Mins Read3K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    23 marca 20232 Mins Read377 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.