SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany egipski myśliwiec Helwan HA-300
    Zapomniany egipski myśliwiec Helwan HA-300
    Zapomniany egipski myśliwiec Helwan HA-300
    Artykuły

    Zapomniany egipski myśliwiec Helwan HA-300

    Michał BanachBy Michał Banach17 kwietnia 2017Updated:16 sierpnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 60. niemiecki inżynier i konstruktor lotniczy Willy Messerschmitt zaprojektował naddźwiękowy myśliwiec odrzutowy dla… Egipskich Sił Powietrznych. Maszyna otrzymała nazwę Helwan HA-300, ale niestety ze względu na problemy techniczne i wysokie koszty projektu samolot nie wszedł do eksploatacji.

    Hiszpańskie korzenie, Hinduskie wsparcie i Niemiecka myśl techniczna

    Helwan HA-300 miał bardzo nietypową historię. Prace nad samolotem ruszyły w 1951 roku w Hiszpanii, do której Willy Messerschmitt wyemigrował po wojnie. Zespół którym kierował zaprojektował ultralekki samolot odrzutowy z skrzydłami w układzie delta. Podczas pierwszych prób pozbawionej silnika makiety myśliwca wyszły na jaw problemy z stabilnością w locie.

    Helwan HA-300
    Helwan HA-300

    Wymagający coraz większych nakładów finansowych projekt zaczął ciążyć Hiszpańskim Siłom Powietrznym, które w 1960 roku zamknęły program. Nie był to jednak koniec projektu, ponieważ kilka miesięcy wcześniej władze Egiptu zaproponowały niemieckiemu konstruktorowi kontynuowanie prac ale w Egipcie.

    Oficjalnie w 1959 roku prace nad samolotem przeniesiono do zakładów w miejscowości Helwan w Egipcie. Zespół Messerschmitta zachował wszystkie plany i materiały, dzięki czemu już po 5 latach udało się zbudować pierwszy prototyp samolotu.

    Maszyna nazwana oficjalnie Helwan HA-300 otrzymała silnik Bristol Orpheus 703. Samolot miał 12,4 m długości i 5,8 m rozpiętości skrzydeł. Waga wraz z paliwem i uzbrojeniem miała wynosić 5500 kg. Planowane uzbrojenie miało składać się z 2 działek kalibru 30 mm lub 4 działek NR-23 kalibru 23 mm oraz 4 pocisków rakietowych powietrze-powietrze.

    Helwan HA-300
    Helwan HA-300

    Już na etapie budowy prototypu uznano, że wykorzystany silnik będzie za słaby, w związku z czym zespół projektowy ściągnął do Egiptu austriackiego inżyniera, Ferdinanda Brandnera, który otrzymał za zadanie zaprojektowanie silnika o parametrach pozwalających na rozpędzie HA-300 do prędkości ponad 2 Machów. Prace nad jednostką napędową rozpoczęły się w 1963 roku.

    Prototyp myśliwca wyposażony jeszcze w stary silnik wzbił się w powietrze 7 marca 1964 roku i osiągnął prędkość 1,13 Macha. Próby były obiecujące, ale wyraźnie potrzebny był lepszy silnik. W tym miejscu na scenę wstąpili Hindusi, którzy poszukiwali podobnej jednostki napędowej dla projektowanego właśnie rodzimego myśliwca HAL HF-24 Marut.

    Helwan HA-300
    Helwan HA-300

    Hindusi wsparli Egipcjan finansowo, aby przyśpieszyć prace nad silnikiem. 22 lipca 1965 roku w powietrze wzbił się drugi prototyp HA-300, a 29 marca 1967 roku oblatano myśliwiec HF-24 z egipskim silnikiem Brandner E-300. Niestety problemy z dopracowaniem konstrukcji i rosnące koszty sprawiły, że Hindusi zrezygnowali z prac nad silnikiem (wyposażając swój myśliwiec w zupełnie inną jednostkę napędową), co doprowadziło do wycofania się również Egipskich władz.

    Oficjalnie w maju 1969 roku Egipskie Siły Powietrzne zrezygnowały z prac nad myśliwcem HA-300. Mimo to jeszcze w listopadzie 1969 roku przeprowadzono próby naziemne myśliwca z zamontowanym silnikiem E-300. Nie doprowadziło to jednak do zmiany stanowiska. Po zamknięciu programu dwa prototypy zezłomowano, a pierwszą maszynę po latach pobytu w magazynie sprzedano Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim. Po przetransportowaniu do Niemiec samolot został umieszczony w 1991 roku w kolekcji muzeum.

    Helwan HA-300 (fot. High Contrast/Wikimedia Commons)
    Helwan HA-300 (fot. High Contrast/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBomba GBU-43/B MOAB „Mother of All Bombs”
    Next Article Nocne zdjęcia Ziemi
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read

    Zapomniany myśliwiec eskortowy Bell XP-83

    7 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.