SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany De Havilland DH.91 Albatross
    Zapomniany De Havilland DH.91 Albatross
    Zapomniany De Havilland DH.91 Albatross
    Artykuły

    Zapomniany De Havilland DH.91 Albatross

    Michał BanachBy Michał Banach12 września 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w 1937 roku De Havilland Albatross miał być samolotem pocztowym i pasażerskim dla brytyjskich linii lotniczych. Ostatecznie z powodu wybuchu II wojny światowej nie rozpoczęto jego produkcji seryjnej, a 7 zbudowanych maszyn wykorzystywano do 1943 roku.

    W 1936 roku brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa przygotowało specyfikację 36/35 dla transatlantyckiego samolotu pocztowego. W odpowiedzi, A. E. Hagg pracujący w zakładach de Havilland przygotował projekt wykonanego z drewna i sklejki czterosilnikowego samolotu, który otrzymał oznaczenie De Havilland DH.91 Albatross. Maszyna wyróżniała się bardzo aerodynamiczną sylwetką. Nawet silniki otrzymały wyjątkowo smukłe obudowy i wloty powietrza generujące minimalny opór powietrza.

    De Havilland DH.91 Albatross
    De Havilland DH.91 Albatross

    Maszyna miała 21,8 m długości i 32 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 13 381 kg. Napęd stanowiły 4 dwunastocylindrowe silniki de Havilland Gipsy Twelve o mocy 415 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 362 km/h i przelotową około 320-340 km/h, przy zasięgu wynoszącym 5310 km z ładunkiem poczty i 1670 km z pasażerami. Załoga samolotu składała się z dwóch pilotów, radiooperatora i w wersji pasażerskiej stewardessy (lub częściej w tamtych latach stewarda). W zależności od układu wnętrza, maszyna mogła zabrać 22-30 pasażerów lub odpowiedni ładunek poczty.

    Prototyp oblatano 20 maja 1937 roku. Krótko później drugi prototyp uległ uszkodzeniu podczas prób wytrzymałości, ale został naprawiony i wrócił do eksploatacji. Chociaż samolot nie dysponował odpowiednim zasięgiem do lotów transatlantyckich, podjęto decyzję o zbudowaniu jeszcze 5 maszyn w konfiguracji pasażerskiej, które trafiły do Imperial Airways.

    De Havilland DH.91 Albatross
    De Havilland DH.91 Albatross

    Albatrossy wykorzystywano regularnie od października 1938 roku na trasach europejskich, głównie między Londynem a Paryżem. Najintensywniejszym okresem eksploatacji było lato 1939 roku. Każdy z 5 samolotów w konfiguracji pasażerskiej otrzymał nazwę własną, co było standardową praktyką Imperial Airways. Wraz z wybuchem wojny, dwa samoloty zostały przejęte przez RAF i oddelegowane do zadań łącznikowych i transportowych, natomiast pozostałe wykorzystywane formalnie przez BOAC używane były jako samoloty transportowe. Ze względu na intensywną eksploatację i straty w wyniku działań wojennych, do 1943 roku wszystkie maszyny zostały spisane z stanu.

    De Havilland DH.91 Albatross
    De Havilland DH.91 Albatross

    Los poszczególnych maszyn:

    • Faraday – samolot w wersji pocztowej, używany przez Imperial Airways, później BOAC a następnie RAF. Utracony podczas lądowania w Reykjavíku 11 sierpnia 1941 roku,
    • Franklin – samolot w wersji pocztowej, używany przez BOAC a następnie RAF, utracony podczas lądowania w Reykjavíku 7 kwietnia 1942 roku,
    • Frobisher – samolot w wersji pasażerskiej, używany przez Imperial Airways, później BOAC. Zniszczony podczas nalotu na Whitechurch Airport 20 grudnia 1940 roku,
    • Falcon – samolot w wersji pasażerskiej, używany przez Imperial Airways, później BOAC, zezłomowany w 1943 roku,
    • Fortuna – samolot w wersji pasażerskiej, używany przez Imperial Airways, później BOAC. Rozbił się 16 lipca 1943 roku niedaleko Shannon Airport,
    • Fingal – samolot w wersji pasażerskiej, używany przez Imperial Airways, później BOAC. Rozbił się 6 października 1940 roku niedaleko Puchlechurch,
    • Fiona – samolot w wersji pasażerskiej, używany przez Imperial Airways, później BOAC, zezłomowany w 1943 roku.

    Kariera samolotów De Havilland DH.91 Albatross nie była długa i efektowna, jednak doświadczenie zdobyte podczas prac nad nimi wykorzystano podczas prac nad samolotami De Havilland Mosquito, a później również w pewnym zakresie przy projektowaniu odrzutowych samolotów pasażerskich De Havilland Comet.

    De Havilland DH.91 Albatross
    De Havilland DH.91 Albatross
    De Havilland DH.91 Albatross
    De Havilland DH.91 Albatross
    De Havilland DH.91 Albatross
    De Havilland DH.91 Albatross
    De Havilland DH.91 Albatross
    De Havilland DH.91 Albatross

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWorld Trade Center
    Next Article Lekkie japońskie bombowce Mitsubishi Ki-30 i Kawasaki Ki-32
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.