SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Dassault Mirage G
    Zapomniany Dassault Mirage G
    Zapomniany Dassault Mirage G
    Artykuły

    Zapomniany Dassault Mirage G

    Michał BanachBy Michał Banach13 grudnia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Francuskie samoloty bojowe kojarzą się głównie z charakterystycznymi skrzydłami w układzie delta. Pod koniec lat 60. na zlecenie francuskiej armii w zakładach Dassault rozpoczęto prace nad samolotem o zmiennej geometrii skrzydeł Dassault Mirage G. Zbudowano łącznie trzy prototypy, ale nigdy nie wprowadzono go do eksploatacji.

    Francuska armia zaczęła interesować się samolotami o zmiennej geometrii skrzydeł w 1954 roku, rozważając zamówienie takiej maszyny z myślą o wykorzystaniu w lotnictwie lądowym jak i pokładowym. Początkowo prace prowadzono wspólnie z Brytyjczykami w ramach programu AFVG, jednak współpraca nie szła zbyt dobrze. W październiku 1965 roku zakłady Dassault otrzymały zamówienie na prototyp nowego samolotu bojowego wyposażonego w skrzydła o zmiennej geometrii.

    Dassault Mirage G
    Dassault Mirage G

    Według założeń maszyna miała pełnić rolę myśliwca i dysponować dwuosobową załogą, a napęd stanowić miał pojedynczy silnik Pratt & Whitney TF-306 produkowanym na licencji w zakładach SNECMA. Pracami projektowymi zajmował się zespół, którego kierownikami byli Jean-Jacques Samin i Jean-Paul Emoré. Budowa prototypu ruszyła w styczniu 1966 roku, w maju 1967 roku zaprezentowano jeszcze nieukończony samolot na Paris Air Show. Pierwsze próby naziemne nowego samolotu, który otrzymał nazwę Dassault Mirage G rozpoczęto 18 października 1967 roku. Pierwszy lot miał miejsce dokładnie miesiąc później, 18 listopada. Za sterami zasiadł Jean Coureau.

    Próby początkowo przebiegały całkiem sprawnie a samolot osiągnął prędkość 2,1 macha, ale w 1968 roku program myśliwca zamknięto. Prototyp wykorzystywano jeszcze przez kilka lat, ale 13 stycznia 1971 roku uległ on wypadkowi. Prawdopodobnie najważniejszą przyczyną przerwania prac nad maszyną był jej napęd – Francuzi nie chcieli korzystać z zagranicznych silników, a Mirage G projektowany był całkowicie wokół konkretnej jednostki napędowej.

    Dassault Mirage G
    Dassault Mirage G

    Nie oznaczało to jednak końca projektu. Już 15 września 0967 roku powołano kolejny zespół, którym kierował Jean-Cloude Brabant, którego zadaniem było opracowanie bombowca zdolnego do przenoszenia broni nuklearnej. Jako bazę wykorzystano projekt Mirage G, ale zmieniono napęd na dwa silniki SNECMA M53 oraz wymieniono elektronikę, dostosowując maszynę do operowania na niższych wysokościach.

    Zanim jednak ukończono dwa zamówione prototypy, w maju 1968 roku projekt został wstrzymany i ostatecznie zamknięty z powodu problemów finansowych i ewentualnych kosztów produkcji nowego samolotu. Aby nie zmarnować prawie ukończonych prototypów, podjęto decyzję o wykorzystaniu ich do zbudowania dwusilnikowego, jednoosobowego myśliwca oznaczonego jako Mirage G8.

    Dassault Mirage G8 (fot. dassault-aviation.com)
    Dassault Mirage G8 (fot. dassault-aviation.com)

    Prototyp dwumiejscowego G4 01 przebudowano na dwumiejscowy myśliwiec G8 01, który wzbił się w powietrze 8 maja 1971 roku, pilotowany przez Jean-Marie Sageta, a prototyp G4 02 przebudowano na jednomiejscowy myśliwiec G8 02. Oblatano go 13 lipca 1972 roku, a za sterami zasiadł również Jean-Marie Saget.

    W toku prób oba prototypy ustanowiły kilka rekordów prędkości dla europejskich samolotów, ale projekt ponownie skasowano, uznając, że samoloty będą zbyt drogie w eksploatacji. Tym samym zakończyła się historia Mirage G. Oba prototypy trafiły do muzeów w Paryżu i Montélimar, gdzie można je cały czas oglądać.

    Dassault Mirage G8 (fot. dassault-aviation.com)
    Dassault Mirage G8 (fot. dassault-aviation.com)

    Mirage G8 miał 18,8 m długości i 8,7-18.8 m rozpiętości skrzydeł, oraz masę 14 740 kg. Napęd stanowiły dwa silniki SNECMA atar 9K50, zapewniające prędkość maksymalną 2,2 Macha i zasięg 3850 km. Samolotów nigdy nie uzbrojono, w związku z czym nie są znane szczegóły na temat możliwości bojowych.

    Dassault Mirage G8 (fot. dassault-aviation.com)
    Dassault Mirage G8 (fot. dassault-aviation.com)
    Dassault Mirage G8 (fot. dassault-aviation.com)
    Dassault Mirage G8 (fot. dassault-aviation.com)
    Dassault Mirage G8 (fot. dassault-aviation.com)
    Dassault Mirage G8 (fot. dassault-aviation.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleS-2 Sopka – pierwszy radziecki przeciwokrętowy pocisk manewrujący
    Next Article Pierwszy samochód Hondy – pickup Honda T360
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.