SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Dassault Mercure
    Zapomniany Dassault Mercure
    Artykuły

    Zapomniany Dassault Mercure

    Michał BanachBy Michał Banach13 listopada 2021Updated:13 listopada 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany na przełomie lat 60. i 70. Dassault Mercure był jednym z pierwszych projektów cywilnego samolotu pasażerskiego, który powstał w zakładach Dassault Aviation. Ostatecznie projekt okazał się porażką, a produkcja zamknęła się na liczbie zaledwie 10 maszyn seryjnych oraz 2 prototypów.

    Pomysł zbudowania Dassault Mercure zrodził się w połowie lat 60. z inicjatywy Marcela Dassaulta, właściciela Dassault Aviation. Według założeń, samolot miał być konkurencją dla coraz popularniejszego amerykańskiego Boeinga 737. Dla zakładów Dassault miała to być szansa na wejście w nowy rynek cywilnych samolotów pasażerskich, ponieważ firma wcześniej specjalizowała się w produkcji samolotów wojskowych i mniejszych maszyn łącznikowych.

    Dassault Mercure (fot. Rob Hodgkins)
    Dassault Mercure (fot. Rob Hodgkins)

    W 1967 roku w projekt zaangażowały się francuskie władze, które częściowo go sfinansowały. W prace nad maszyną włączyły się również firmy Aeritalia odpowiedzialna za produkcję usterzenia ogonowego oraz tylnej części kadłuba, SABCA, która wytwarzała klapy, lotki, spojlery i hamulce aerodynamiczne, CASA produkująca dwa przednie segmenty kadłuba i firma F+W Emmen produkująca elementy gondoli silnikowych.

    Prace nad maszyną zajęły kilka lat, przez co oblot prototypu miał miejsce dopiero 28 maja 1971 roku. 7 września 1972 roku w powietrze wzbił się drugi prototyp, a pierwszy lot seryjnej maszyny miał miejsce 19 lipca 1973 roku. Certyfikacja dopuszczająca maszynę do eksploatacji miała miejsce 12 lutego 1974 roku, a ostatnie certyfikaty Dassault Mercure otrzymał 30 września 1974 roku.

    Dassault Mercure (fot. Konstantin von Wedelstaedt)
    Dassault Mercure (fot. Konstantin von Wedelstaedt)
    Dassault Mercure (fot. Konstantin von Wedelstaedt)
    Dassault Mercure (fot. Konstantin von Wedelstaedt)

    Mercure miał 34,8 m długości, 30,55 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 56 500 kg. Napęd (w maszynach seryjnych) stanowiły dwa silniki Pratt & Whitney JT8D-15 zapewniające prędkość maksymalną 704 km/h i zasięg do 2084 km. Podstawową załogę stanowiły 3 osoby (pilot, drugi pilot i inżynier pokładowy), a w maksymalnej konfiguracji na pokładzie było miejsce dla 162 pasażerów.

    Mimo ambitnych planów, zainteresowanie Dassault Mercure było niewielkie od samego początku. Jedyną linią lotniczą, która zakupiła 10 maszyn seryjnych plus jeden, przebudowany prototyp były linie Air Inter. Produkcja trwała od 1971 do 1975 roku. Samoloty te wykorzystywano do 29 kwietnia 1995 roku, kiedy to miał miejsce ostatni lot komercyjny. W tym czasie samoloty te wykonały 440 000 lotów, spędzając w powietrzu 360 000 godzin. W tym czasie przewiozły 44 mln pasażerów, utrzymując sprawność na poziomie 98%, bez żadnych wypadków i katastrof.

    Dassault Mercure (fot. Mathieu Marquer)
    Dassault Mercure (fot. Mathieu Marquer)

    Dassault Mercure okazał się porażką z kilku powodów. Po pierwsze samolot nie zapewniał praktycznie żadnych korzyści w porównaniu do amerykańskiego Boeinga 737. Ustępował mu wręcz zasięgiem, co znacząco ograniczało możliwości jego wykorzystania. Również koszty produkcji były stosunkowo wysokie, ponieważ koszt prac projektowych wyniósł 75 mln dolarów, a koszt jednostkowy wynosił 6-6,5 mln dolarów za samolot. Do naszych czasów przetrwało w różnym stanie 7 maszyn.

    Dassault Mercure (fot. ignis/Wikimedia Commons)
    Dassault Mercure (fot. ignis/Wikimedia Commons)
    Dassault Mercure (fot. Udo K. Haafke)
    Dassault Mercure (fot. Udo K. Haafke)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCzym się kierować przy wyborze kamizelki taktycznej? Podpowiadamy!
    Next Article Consolidated R2Y – samolot pasażerski dla US Navy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.