SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapomniany Dassault Mercure
    Zapomniany Dassault Mercure
    Artykuły

    Zapomniany Dassault Mercure

    Michał BanachBy Michał Banach13 listopada 2021Updated:13 listopada 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany na przełomie lat 60. i 70. Dassault Mercure był jednym z pierwszych projektów cywilnego samolotu pasażerskiego, który powstał w zakładach Dassault Aviation. Ostatecznie projekt okazał się porażką, a produkcja zamknęła się na liczbie zaledwie 10 maszyn seryjnych oraz 2 prototypów.

    Pomysł zbudowania Dassault Mercure zrodził się w połowie lat 60. z inicjatywy Marcela Dassaulta, właściciela Dassault Aviation. Według założeń, samolot miał być konkurencją dla coraz popularniejszego amerykańskiego Boeinga 737. Dla zakładów Dassault miała to być szansa na wejście w nowy rynek cywilnych samolotów pasażerskich, ponieważ firma wcześniej specjalizowała się w produkcji samolotów wojskowych i mniejszych maszyn łącznikowych.

    Dassault Mercure (fot. Rob Hodgkins)
    Dassault Mercure (fot. Rob Hodgkins)

    W 1967 roku w projekt zaangażowały się francuskie władze, które częściowo go sfinansowały. W prace nad maszyną włączyły się również firmy Aeritalia odpowiedzialna za produkcję usterzenia ogonowego oraz tylnej części kadłuba, SABCA, która wytwarzała klapy, lotki, spojlery i hamulce aerodynamiczne, CASA produkująca dwa przednie segmenty kadłuba i firma F+W Emmen produkująca elementy gondoli silnikowych.

    Prace nad maszyną zajęły kilka lat, przez co oblot prototypu miał miejsce dopiero 28 maja 1971 roku. 7 września 1972 roku w powietrze wzbił się drugi prototyp, a pierwszy lot seryjnej maszyny miał miejsce 19 lipca 1973 roku. Certyfikacja dopuszczająca maszynę do eksploatacji miała miejsce 12 lutego 1974 roku, a ostatnie certyfikaty Dassault Mercure otrzymał 30 września 1974 roku.

    Dassault Mercure (fot. Konstantin von Wedelstaedt)
    Dassault Mercure (fot. Konstantin von Wedelstaedt)
    Dassault Mercure (fot. Konstantin von Wedelstaedt)
    Dassault Mercure (fot. Konstantin von Wedelstaedt)

    Mercure miał 34,8 m długości, 30,55 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 56 500 kg. Napęd (w maszynach seryjnych) stanowiły dwa silniki Pratt & Whitney JT8D-15 zapewniające prędkość maksymalną 704 km/h i zasięg do 2084 km. Podstawową załogę stanowiły 3 osoby (pilot, drugi pilot i inżynier pokładowy), a w maksymalnej konfiguracji na pokładzie było miejsce dla 162 pasażerów.

    Mimo ambitnych planów, zainteresowanie Dassault Mercure było niewielkie od samego początku. Jedyną linią lotniczą, która zakupiła 10 maszyn seryjnych plus jeden, przebudowany prototyp były linie Air Inter. Produkcja trwała od 1971 do 1975 roku. Samoloty te wykorzystywano do 29 kwietnia 1995 roku, kiedy to miał miejsce ostatni lot komercyjny. W tym czasie samoloty te wykonały 440 000 lotów, spędzając w powietrzu 360 000 godzin. W tym czasie przewiozły 44 mln pasażerów, utrzymując sprawność na poziomie 98%, bez żadnych wypadków i katastrof.

    Dassault Mercure (fot. Mathieu Marquer)
    Dassault Mercure (fot. Mathieu Marquer)

    Dassault Mercure okazał się porażką z kilku powodów. Po pierwsze samolot nie zapewniał praktycznie żadnych korzyści w porównaniu do amerykańskiego Boeinga 737. Ustępował mu wręcz zasięgiem, co znacząco ograniczało możliwości jego wykorzystania. Również koszty produkcji były stosunkowo wysokie, ponieważ koszt prac projektowych wyniósł 75 mln dolarów, a koszt jednostkowy wynosił 6-6,5 mln dolarów za samolot. Do naszych czasów przetrwało w różnym stanie 7 maszyn.

    Dassault Mercure (fot. ignis/Wikimedia Commons)
    Dassault Mercure (fot. ignis/Wikimedia Commons)
    Dassault Mercure (fot. Udo K. Haafke)
    Dassault Mercure (fot. Udo K. Haafke)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułCzym się kierować przy wyborze kamizelki taktycznej? Podpowiadamy!
    Następny artykuł Consolidated R2Y – samolot pasażerski dla US Navy
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk

    11 maja 20226 Mins Read

    Samolot pocztowy i pasażerski Boeing Monomail

    6 maja 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.