Łotwa w latach 30. dysponowała niewielkimi siłami powietrznymi, wyposażonymi w kilka typów raczej przestarzałych maszyn bojowych. Nieudane próby pozyskania nowoczesnych samolotów bojowych za granicą sprawiły, że rozpoczęto prace nad lokalnymi konstrukcjami. Jedną z nich był Cukurs C-6bis.

W 1935 roku łotewski konstruktor lotniczy, Herbert Cukurs zaprojektował niewielki samolot długodystansowy nazwany Cukurs C-6. Maszyna miała 8 m długości i 11 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 1150 kg. Napęd stanowił silnik de Havilland Gipsy Major o mocy 130 KM, zapewniający prędkość maksymalną 300 km/h i zasięg 820 km. Koszt budowy samolotu wyniósł 24 000 łatów.

Cukurs C-6bis
Cukurs C-6bis

Maszyna została przystosowana do lotów dalekodystansowych, w tym i nocnych i bez widoczności. Na wyposażeniu znalazła się radiostacja i silna lampa ułatwiająca lądowanie w nocy. Cukurs wykonał na C-6 kilka lotów, w tym jeden z Rygi do Tokio i z powrotem. Dobre osiągi samolotu sprawiły, że maszyna zaczęła interesować siły powietrzne.

Łotewskie Siły Powietrzne chciały w 1939 roku nabyć w Wielkiej Brytanii partię myśliwców Hawker Hurricane, ale niemiecka inwazja na Polskę sprawiła, że transakcja nie mogła dojść do skutku,  a Wielka Brytania ograniczyła eksport nowocześniejszych samolotów bojowych. W tej sytuacji obawiająca się radzieckiej inwazji Łotwa musiała sama zadbać o swoje siły powietrzne.

Cukurs C-6bis
Cukurs C-6bis

Mając niewielkie doświadczenie w projektowaniu samolotów szkolnych, Łotysze musieli na ich podstawie rozpocząć prace nad samolotami bojowymi. O ile w przypadku myśliwca, zdecydowano się na jego zaprojektowanie od podstaw (tak powstał prototyp VEF-19), tak w przypadku lekkiego bombowca postanowiono wykorzystać sprawdzoną konstrukcję Cukursa.

Na bazie samolotu długodystansowego zbudowano lekki bombowiec nurkujący Cukurs C-6bis. Maszyna miała zbliżoną konstrukcję i wygląd, ale różniła się silnikiem Hispanp Suiza 6 Mb o mocy 280 KM, który zapewniał prędkość maksymalną 440 km/h i zasięg 680 km. Ze względu na konstrukcję skrzydeł, niemożliwe było zainstalowanie uzbrojenia strzeleckiego, dlatego ograniczono się do zaczepów pod bomby o masie 50 kg.

Cukurs C-6bis
Cukurs C-6bis

Prototyp został oblatany w 1940 roku i po serii prób maszyna została zaakceptowana i skierowana do produkcji – zakładano zbudowanie 12 egzemplarzy. 7 czerwca 1940 roku prace nad samolotami przerwano, a 10 dni później Łotwa została zajęta przez ZSRR. Rosjanie zainteresowali się prototypem C-6bis i poddali go próbom, ale ostatecznie uznali, że maszyna nie jest przydatna. Dalszy los samolotu nie jest znany.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.