SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Cukurs C-6 i C-6bis
    Zapomniany Cukurs C-6 i C-6bis
    Zapomniany Cukurs C-6 i C-6bis
    Artykuły

    Zapomniany Cukurs C-6 i C-6bis

    Michał BanachBy Michał Banach22 sierpnia 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Łotwa w latach 30. dysponowała niewielkimi siłami powietrznymi, wyposażonymi w kilka typów raczej przestarzałych maszyn bojowych. Nieudane próby pozyskania nowoczesnych samolotów bojowych za granicą sprawiły, że rozpoczęto prace nad lokalnymi konstrukcjami. Jedną z nich był Cukurs C-6bis.

    W 1935 roku łotewski konstruktor lotniczy, Herbert Cukurs zaprojektował niewielki samolot długodystansowy nazwany Cukurs C-6. Maszyna miała 8 m długości i 11 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 1150 kg. Napęd stanowił silnik de Havilland Gipsy Major o mocy 130 KM, zapewniający prędkość maksymalną 300 km/h i zasięg 820 km. Koszt budowy samolotu wyniósł 24 000 łatów.

    Cukurs C-6bis
    Cukurs C-6bis

    Maszyna została przystosowana do lotów dalekodystansowych, w tym i nocnych i bez widoczności. Na wyposażeniu znalazła się radiostacja i silna lampa ułatwiająca lądowanie w nocy. Cukurs wykonał na C-6 kilka lotów, w tym jeden z Rygi do Tokio i z powrotem. Dobre osiągi samolotu sprawiły, że maszyna zaczęła interesować siły powietrzne.

    Łotewskie Siły Powietrzne chciały w 1939 roku nabyć w Wielkiej Brytanii partię myśliwców Hawker Hurricane, ale niemiecka inwazja na Polskę sprawiła, że transakcja nie mogła dojść do skutku,  a Wielka Brytania ograniczyła eksport nowocześniejszych samolotów bojowych. W tej sytuacji obawiająca się radzieckiej inwazji Łotwa musiała sama zadbać o swoje siły powietrzne.

    Cukurs C-6bis
    Cukurs C-6bis

    Mając niewielkie doświadczenie w projektowaniu samolotów szkolnych, Łotysze musieli na ich podstawie rozpocząć prace nad samolotami bojowymi. O ile w przypadku myśliwca, zdecydowano się na jego zaprojektowanie od podstaw (tak powstał prototyp VEF-19), tak w przypadku lekkiego bombowca postanowiono wykorzystać sprawdzoną konstrukcję Cukursa.

    Na bazie samolotu długodystansowego zbudowano lekki bombowiec nurkujący Cukurs C-6bis. Maszyna miała zbliżoną konstrukcję i wygląd, ale różniła się silnikiem Hispanp Suiza 6 Mb o mocy 280 KM, który zapewniał prędkość maksymalną 440 km/h i zasięg 680 km. Ze względu na konstrukcję skrzydeł, niemożliwe było zainstalowanie uzbrojenia strzeleckiego, dlatego ograniczono się do zaczepów pod bomby o masie 50 kg.

    Cukurs C-6bis
    Cukurs C-6bis

    Prototyp został oblatany w 1940 roku i po serii prób maszyna została zaakceptowana i skierowana do produkcji – zakładano zbudowanie 12 egzemplarzy. 7 czerwca 1940 roku prace nad samolotami przerwano, a 10 dni później Łotwa została zajęta przez ZSRR. Rosjanie zainteresowali się prototypem C-6bis i poddali go próbom, ale ostatecznie uznali, że maszyna nie jest przydatna. Dalszy los samolotu nie jest znany.

    Cukurs C-6bis
    Cukurs C-6bis
    Cukurs C-6bis
    Cukurs C-6bis
    Cukurs C-6bis
    Cukurs C-6bis

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOkręt transportowy i szkolny ORP Wilia
    Next Article Rumuński okręt podwodny NMS Delfinul
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Northrop BT – zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless

    26 grudnia 20223 Mins Read

    Tupolew Tu-95 – długowieczne latające niedźwiedzie

    12 listopada 202213 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.