SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Convair R3Y Tradewind
    Zapomniany Convair R3Y Tradewind
    Zapomniany Convair R3Y Tradewind
    Artykuły

    Zapomniany Convair R3Y Tradewind

    Michał BanachBy Michał Banach28 marca 2019Updated:4 lutego 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Pod koniec lat 40. zakłady Convair rozpoczęły prace nad nowym typowej łodzi latającej dla US Navy, wyposażonej w silniki turbośmigłowe. Zbudowano ostatecznie 13 maszyn oznaczonych jako Convair XP5Y-1 i R3Y Tradewind, które po zaledwie dwóch latach eksploatacji wycofano i zezłomowano z powodu problemów z napędem.

    W 1945 roku zakłady Convair otrzymały zlecenie na projekt nowej, ciężkiej łodzi latającej wyposażonej w silniki turbośmigłowe. Jako napęd wybrano silniki Allison T-40, w których zainstalowano przeciwbieżne śmigła. Oficjalnie zamówienie na dwa prototypy takiej maszyny zostało złożone 27 maja 1946 roku.

    Convair XP5Y-1
    Convair XP5Y-1

    Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 18 kwietnia 1950 roku i otrzymał oznaczenie Convair XP5Y-1. Po serii prób, dowództwo US Navy zrezygnowało z dalszych prac nad maszyną, uznając, że lepszym rozwiązaniem będzie zaprojektowanie pozbawionej uzbrojenia pasażersko-transportowej maszyny, a nie patrolowej. Zbudowane prototypy wykorzystano do testów ogólnej koncepcji, przy czym jedna z maszyn uległa zniszczeniu (jak się później okazało z powodu problemów z silnikami).

    25 lutego 1954 roku oblatano prototyp transportowej łodzi latającej Convair R3Y-1 Tradewind. Maszyna znacząco różniła się konstrukcją wnętrza kadłuba od wersji patrolowej. Usunięto całe uzbrojenie. dodano dodatkowe, większe drzwi załadunkowe, oraz zmieniono silniki na nowsze T40-A-10. W wersji pasażerskiej dodano również wyciszenie wnętrza i klimatyzację.

    Convair XP5Y-1
    Convair XP5Y-1

    Samolot miał 42,2 m długości i 44,4 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 74 800 kg. Napęd stanowiły cztery silniki turbośmigłowe Allison T40-A-10 o mocy 5100 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 624 km/h i zasięg 4482 km. W wersji pasażerskiej maszyna mogła zabrać na pokład 103 osoby, a w wersji transportowej 24 tony ładunku. Zakładano, że wersja medyczna będzie mogła transportować 92 rannych na noszach.

    Po serii prób, rozpoczęto produkcję kolejnych maszyn. Ostatecznie oprócz dwóch prototypów XP5Y zbudowano 6 maszyn w wersji R3Y-1, przystosowanych do transportu żołnierzy, oraz dodatkowo mogących służyć jako powietrzne tankowce, a także 5 maszyn w wersji R3Y-2, wyposażonych w podnoszony nos, umożliwiający załadunek większych ładunków i pojazdów.

    Convair R3Y Tradewind
    Convair R3Y Tradewind

    Według założeń, maszyny w wersji R3Y-2 miały być wykorzystywane jako samoloty desantowe, ale z powodu problemów z stabilnością w trakcie załadunku i rozładunku, przebudowano je na latające cysterny. Eksploatacja wszystkich zbudowanych maszyn nie była udana, ponieważ będące nowinką silniki turbośmigłowe sprawiały bardzo dużo problemów technicznych. W związku z tym w 1958 roku, zaledwie dwa lata po oficjalnym wprowadzeniu maszyn do eksploatacji, wszystkie uziemiono, wycofano z służby i zezłomowano, kończąc ich bardzo krótką historię.

    Convair R3Y Tradewind
    Convair R3Y Tradewind
    Convair R3Y Tradewind
    Convair R3Y Tradewind
    Convair R3Y Tradewind
    Convair R3Y Tradewind
    Convair R3Y Tradewind
    Convair R3Y Tradewind
    Convair R3Y Tradewind
    Convair R3Y Tradewind

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrótka historia kapsli do zamykania butelek
    Next Article USS Enterprise – jedna nazwa, wiele okrętów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.