SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany brytyjski bombowiec Fairey Spearfish
    Zapomniany brytyjski bombowiec Fairey Spearfish
    Zapomniany brytyjski bombowiec Fairey Spearfish
    Artykuły

    Zapomniany brytyjski bombowiec Fairey Spearfish

    Michał BanachBy Michał Banach16 maja 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W 1943 roku Royal Navy złożyła zamówienie na nowy typ bombowca pokładowego dla planowanych lotniskowców typu Malta. Ze względu na znacznie większe rozmiary tych okrętów, bazujące na nich samoloty mogły być o wiele większe od starszych konstrukcji. Wraz z zakończeniem II wojny światowej, prace nad bombowcem Fairey Spearfish jak i lotniskowcami typu Malta przerwano.

    Geneza

    W 1942 roku Royal Navy rozpoczęła prace nad nowym typem lotniskowca, będącym rozwinięciem jednostek typu Audacious. Okręty sklasyfikowano jako typ Malta. Prace koncepcyjne i projektowe przebiegały powoli, ponieważ Admiralicja modyfikowała założenia w oparciu o amerykańskie doświadczenia na Pacyfiku. W związku z tym lotniskowce w ostatecznej formie pod wieloma względami przypominały amerykańskie lotniskowce typu Midway.

    Fairey Barracuda
    Fairey Barracuda

    Według założeń okręty miały mieć 273 m długości i wyporność całkowitą 57 700 ton. Napęd miał składać się z 4 turbin parowych o mocy 200 000 KM, zapewniający prędkość 33,25 węzła i zasięg 7100 Mm (13 100 km) przy prędkości 20 węzłów. Uzbrojenie miało składać się z ośmiu podwójnych dział kalibru 114 mm oraz ośmiu sześciolufowych i siedmiu pojedynczych działek kalibru 40 mm. Załoga okrętów miała liczyć 3500 oficerów, marynarzy i członków grupy lotniczej, a liczba przenoszonych samolotów miała wahać się między 80 a 108.

    Ze względu na znacznie większe rozmiary okrętów, w porównaniu z dotychczas używanymi w Royal Navy jednostkami (lotniskowce typu Illustrious miały 225,6 m długości i wyporność 23 000 ton, a budowane w tym czasie okręty typu Implacable i Audacious odpowiednio 233,6 m oraz 32 630 ton i 245 m oraz 36 800 ton) możliwe było zastosowanie znacznie większych samolotów.

    W związku z tym Admiralicja przygotowała specyfikację O.5/43, zakładającą zaprojektowanie bombowca torpedowego i nurkującego, mającego zastąpić maszyny typu Fairey Barracuda. Samolot miał być znacznie większy i wyposażony w mocniejszy silnik oraz standardowo w radar.

    Fairey Spearfish
    Fairey Spearfish

    Fairey Spearfish

    Prace nad maszyną, która otrzymała oznaczenie Fairey Spearfish ruszyły w sierpniu 1943 roku. Początkowo zamówiono 3 prototypy, ale w listopadzie domówiono prototyp maszyny treningowej, a następnie 3 kolejne maszyny, ale z innymi silnikami. Wstępne zamówienie na maszyny produkcyjne wynosiło aż 150 samolotów (przy planowanych 4 lotniskowcach typu Malta).

    Pierwszy prototyp oblatano dopiero 5 lipca 1945 roku, już po zakończeniu II wojny światowej w Europie. Równocześnie sytuacja na Pacyfiku również wyglądała na opanowaną i zmierzającą do zakończenia wojny. Próby prototypu przedłużały się, ponieważ w ich trakcie zauważono, że samolot jest trudny w pilotażu. Dopiero po instalacji hydraulicznych wspomagaczy lotek częściowo rozwiązano problemy z sterowaniem.

    Pod koniec 1945 roku Royal Navy zrezygnowała z dalszych prac nad lotniskowcami typu Malta, w związku z czym prace nad przewidzianymi dla nich samolotami nie miały dalszego sensu. Zakłady Fairey Aviation przez pewien czas testowały jeszcze 4 z 5 zbudowanych prototypów, ale do 1952 roku wszystkie zezłomowano.

    Fairey Spearfish
    Fairey Spearfish

    Fairey Spearfish był całkiem sporym samolotem o długości 13,6 m i rozpiętości skrzydeł wynoszącej 18,36 m. Maksymalna masa startowa samolotów wynosiła aż 10 000 kg. Jako napęd wybrano osiemnastocylindrowy silnik Bristol Centaurus 57 (docelowo planowano ich ulepszone wersje) o mocy 2825 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 470 km/h i przelotową 315 km/h, oraz zasięg 1667 km.

    Uzbrojenie miało składać się z 4 karabinów maszynowych. Dwa z nich zamontowano w skrzydłach, a dwa w zdalnie sterowanej wieżyczce za kokpitem. Pod skrzydłami możliwe było przenoszenie 16 rakiet RP-3, a w wewnętrznej komorze bombowej jednej torpedy albo 907 kg bomb lub bomb głębinowych. Załoga liczyła dwie osoby.

    Warto dodać, że poprzednik Spearfisha, Fairey Barracuda miał 12,12 m długości i 15 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 6409 kg. Samolot ten mógł osiągać podobną prędkość przelotową, ale jego prędkość maksymalna wynosiła tylko 367 km/h.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAgamemnon i Zoroaster – parowce, które zmieniły transport morski
    Next Article Krótka historia windy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.