Kit cary nie należą do samochodów, które mogą pochwalić się specjalnie ciekawą historią. Podobnie wygląda ich popularność. Poza kilkoma wyjątkami, większość tego typu pojazdów szybko odchodzi w niepamięć. Jednym z nich był Brubaker Box z 1972 roku.

Na początku lat 70. zainspirowany Volkswagenem Type 2 Curtis Brubaker stworzył projekt oryginalnego minivana na podwoziu Volkswagena Type 1, czyli poczciwego Garbusa. Początkowo konstruktor chciał zainteresować swoim dziełem Volkswagena, ale firma nie chciała wprowadzać do produkcji takiego samochodu. W związku z tym Brubaker podjął karkołomną decyzję o założeniu firmy i wprowadzeniu swojego minivana do produkcji w formie kit cara, do samodzielnego złożenia.

Brubaker Box
Brubaker Box

Udało mu się zebrać 160 000 dolarów (współcześnie około 960 000 dolarów) i w 1972 roku w wynajął hale, w których miały powstać jego samochody. Niestety konstruktorowi nie udało się podpisać kontraktu z Volkswagenem na dostawy samych podwozi Garbusa, w związku z czym do budowy własnych samochodów musiał wykorzystywać normalne, seryjnie produkowane auta, z których zdejmował nadwozie.

W połączeniu z oryginalną konstrukcją minivana, znacząco zwiększyło to koszty całego przedsięwzięcia. Mimo problemów Brubaker postanowił zaryzykować. Samochód otrzymał nazwę Brubaker Box i oferowany był w dwóch podstawowych wersjach – standardowej, z podstawowym wyposażeniem, kosztującej 3950 dolarów (współcześnie około 23 700 dolarów) i deluxe, zawierającej lepszej jakości elementy i kosztującej 4875 dolarów (współcześnie około 29 300 dolarów). Ponadto Brubaker oferował możliwość przebudowania dostarczonego przez klienta Garbusa, ale rozwiązanie to w związku z potrzebą dostosowania podwozia i jego naprawy kosztowało już 5265 dolarów (współcześnie około 31 600 dolarów).

Brubaker Box
Brubaker Box

Samochód był nieznacznie dłuższy od Garbusa, ale równocześnie był o wiele niższy. Do środka można było wejść tylko przez znajdujące się po prawej stronie przesuwane drzwi. Całe nadwozie było kompozytowe, co zmniejszało masę i ułatwiało produkcję. Podwozie chociaż pochodziło z Garbusa, musiało być znacząco przerobione, aby dostosować je do nadwozia.

Niestety mimo ambitnych planów produkcji 20 aut miesięcznie, po kilku miesiącach firma Brubakera zbankrutowała. Powstały prawdopodobnie 23 zestawy, z których 22 zostały złożone, a ostatni, niezłożony przetrwał do naszych czasów i został sprzedany na aukcji kilka lat temu. Chociaż projekt okazał się porażką, nie oznaczało to końca samochodu. Jeden z sponsorów firmy, Mike Hansen odkupił projekt i powołał do życia własną firmę – Automecca, w ramach której kontynuował produkcję Brubakera Box.

Ciężko jednoznacznie powiedzieć ile samochodów powstało, ponieważ w niektórych źródłach pojawia się informacja, że do 1975 roku powstały łącznie (czyli z pierwszymi 23 zestawami) 53 samochody, a w innych źródłach spotkać można liczbę… 1500 wyprodukowanych zestawów do 1979 roku, gdy zakończono ich produkcję. Prawdopodobnie powstało jednak tylko kilkaset egzemplarzy, z których do naszych czasów przetrwało tylko kilkanaście. Warto dodać, że w latach 90. ponownie próbowano wznowić produkcję tych samochodów, ale bez rezultatów.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.