SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Bołchowitinow DB-A
    Zapomniany Bołchowitinow DB-A
    Zapomniany Bołchowitinow DB-A
    Artykuły

    Zapomniany Bołchowitinow DB-A

    Michał BanachBy Michał Banach26 października 2019Updated:27 października 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    W połowie lat 30. w ZSRR opracowano nowy bombowiec dalekiego zasięgu, będący unowocześnioną wersją bombowca Tupolew TB-3. Maszyna otrzymała oznaczenie Bołchowitinow DB-A. Po serii prób rozpoczęto jej produkcję, ale przerwano ją wraz z postępem prac nad bombowcami TB-7 (Pe-8).

    Bombowce Tupolew TB-3 już w momencie wejścia do służby były częściowo przestarzałe. Pod wieloma względami ich konstrukcja przypominała samoloty z lat 20. a wraz z pojawieniem się nowych technologii i lepszych silników, TB-3 zaczęły znacząco ustępować innym konstrukcjom. Rosjanie byli świadomi wad maszyny, dlatego prace nad ich następcą rozpoczęto już w 1934 roku. Początkowo zamierzano jedynie zmodyfikować wyposażenie TB-3, ale w toku prac uznano, że uzyskane w ten sposób korzyści będą za małe w porównaniu do kosztów. W związku z tym podjęto decyzję o opracowaniu całkowicie nowego samolotu, ale wykorzystującego rozwiązania produkcyjne stosowane przy produkcji TB-3. Miało to pozwolić na obniżenie kosztów przestawienia produkcji na nowe maszyny.

    Bołchowitinow DB-A
    Bołchowitinow DB-A

    Prace projektowe zlecono zespołowi pod kierownictwem F. Bołchowitinowa, który działał w Zakładach nr. 22 produkujących bombowce TB-3. W oparciu o wytyczne i dostępne w fabryce wyposażenie opracowano całkowicie nowy samolot, który pod względem wymiarów nie różnił się specjalnie od TB-3, ale miał o wiele bardziej dopracowaną aerodynamicznie konstrukcję i lepsze wyposażenie. Pozwoliło to znacząco polepszyć osiągi mimo wzrostu masy samolotu.

    Projekt otrzymał oznaczanie Bołchowitinow DB-A (od nazwiska szefa zespołu projektowego), a dzięki wykorzystaniu dostępnych rozwiązań produkcyjnych, prototyp ukończono już na wiosnę 1935 roku. Oblot maszyny miał miejsce 2 maja 1935 roku (chociaż niektóre źródła sugerują rok 1936), jednak samolot nie miał docelowej konfiguracji. Z braku dostępu do silników M-34FRN, zainstalowano słabsze silniki M-34RN o mocy 970 KM. Dopiero w toku prób zainstalowało właściwe silniki.

    Bołchowitinow DB-A
    Bołchowitinow DB-A

    Próby wykazały, że DB-A mimo znacznego wzrostu masy jest szybszy od TB-3. Na tej podstawie podjęto decyzję o rozpoczęciu prób w jednostkach bojowych, w których miał wziąć udział drugi prototyp. Pierwszy egzemplarz poddano wówczas modyfikacjom i przystosowano do pokazowego lotu z Moskwy nad Biegunem Północnym do Fairbanks w USA.

    Lot rozpoczął się 12 sierpnia 1937 roku, jednak następnego dnia w trakcie lotu prawdopodobnie w rejonie Alaski załoga poinformowała o problemach z jednym z silników. Był to ostatni kontakt z 6-osobową załogą, którą dowodził Zygmunt Aleksandrowicz Lewoniewski (jago bratem był polski pilot Józef Lewoniewski, który zginął 11 września 1933 roku w pobliżu Kazania w trakcie lotu samolotem PZL-19). Wraku samolotu nigdy nie odnaleziono.

    Bołchowitinow DB-A
    Bołchowitinow DB-A

    Mimo tragedii, prace nad DB-A kontynuowano i ostatecznie podjęto decyzję o jego wprowadzeniu do eksploatacji. Zamówiono 16 maszyn, ale wyprodukowano tylko 12 (plus dwa wcześniejsze prototypy), ponieważ powstający bombowiec Tupolew TB-7 (Petlakow Pe-8) był bardziej perspektywiczną konstrukcją. W 1940 roku podjęto decyzję o wycofaniu bombowców DB-A z eksploatacji, kończąc ich krótką karierę.

    Konstrukcja

    Seryjne DB-A nieznacznie różniły się szczegółami konstrukcji od prototypów. Samolot miał 24,4 m długości i 39,5 m rozpiętości skrzydeł. Masa własna samolotu wynosiła 15,4 tony, a maksymalna startowa około 21,9 tony. Napęd stanowiły 4 silniki rzędowe M-34FRN o mocy około 1240 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną około 320 km/h i przelotową 260 km/h, oraz zasięg 4500 km.

    Bołchowitinow DB-A
    Bołchowitinow DB-A

    Uzbrojenie w maszynach seryjnych składało się z podwójnych karabinów maszynowych SzKAS kalibru 7,62 mm na stanowisku nosowym i ogonowym, działka SzWAK kalibru 20 mm w stanowisku w środkowej części kadłuba, oraz ładunku bomb o masie ponad 2000 kg (niektóre źródła podają 6500 kg, z czego 2000 kg pod skrzydłami) . Zakładano również możliwość zamontowania stanowisk strzeleckich w gondolach podwozia.

    W porównaniu do TB-3 zastosowano całkowicie zamknięta kabinę załogi i stanowiska strzeleckie oraz częściowo chowane podwozie. Zamiast blachy falistej, kadłub i skrzydła pokrytą blachą gładką. Załoga liczyła 11 osób.

    Bołchowitinow DB-A
    Bołchowitinow DB-A
    Bołchowitinow DB-A
    Bołchowitinow DB-A
    Bołchowitinow DB-A
    Bołchowitinow DB-A

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDlaczego inwestorzy tracą na Kryptowalutach?
    Next Article Gávea Tourist Hotel – opuszczony hotel w Rio de Janeiro
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.