SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapomniany australijski myśliwiec CAC CA-15 Kangaroo
    Zapomniany australijski myśliwiec CAC CA-15 Kangaroo
    Zapomniany australijski myśliwiec CAC CA-15 Kangaroo
    Artykuły

    Zapomniany australijski myśliwiec CAC CA-15 Kangaroo

    Michał BanachBy Michał Banach5 marca 2017Brak komentarzy5 Mins Read
    Podczas II wojny światowej w Australii rozpoczęto prace nad nowoczesnym myśliwcem przechwytującym i eskortowym, który miał stać się podstawowym myśliwcem RAAF. Przedłużające się prace nad prototypem sprawiły, że powstała tylko jedna maszyna, która wzbiła się w powietrze już po wojnie – CAC CA-15 Kangaroo.

    Geneza

    Na początku II wojny światowej podstawowymi myśliwcami Królewskich Australijskich Sił Powietrznych (RAAF – Royal Australian Air Force) były samoloty Brewster Buffalo.  Maszyny te nie dorównywały jednak japońskim maszynom i w pierwszych miesiącach wojny ponosiły ciężkie straty.  Brakowało im siły ognia, osiągów oraz zwrotności.

    Brewster Buffalo (ten konkretny egzemplarz należał do jednostki RAF stacjonującej w Singapurze)
    Brewster Buffalo (ten konkretny egzemplarz należał do jednostki RAF stacjonującej w Singapurze)

    Równocześnie trudna sytuacja Wielkiej Brytanii na froncie w Europie całkowicie uniemożliwiała pozyskanie nowych nowoczesnych myśliwców z tego źródła. Osamotniona Australia musiała radzić sobie sama, a groźba japońskiej inwazji była coraz większa. Jedynym wyjściem było opracowanie własnego myśliwca, który chociaż na jakiś czas zniwelowała przepaść technologiczną między Australią a Japonią.

    W maju 1942 roku oblatano myśliwiec CAC Boomerang. Maszyna miała być tymczasowym rozwiązaniem problemu braku nowoczesnych myśliwców. Chociaż projekt okazał się całkiem udany, sam samolot prezentował cały czas niską wartość bojową w porównaniu z konkurencyjnymi konstrukcjami. W listopadzie 1942 roku dowództwo RAAF zleciło więc firmie CAC (Commonwealth Aircraft Corporation) opracowanie nowego myśliwca.

    CAC Boomerang
    CAC Boomerang

    Myśliwiec miał być pod każdym względem lepszy od ówczesnych konstrukcji zarówno wykorzystywanych w Australii jak i Japonii. Maszyna miała korzystać z potężnego gwiazdowego silnika Pratt & Whitney R-2800, a jej uzbrojenie miało składać się z 6 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. Samolot otrzymał znacznie CAC CA-15.

    Wyboista droga do CA-15

    Prace nad myśliwcem rozpoczęto pod koniec 1942 roku. Początkowo samolot miał być rozwinięciem Boomeranga, ale ostatecznie zdecydowano się na zaprojektowanie go od podstaw. Projektem kierował Fredd David, a główną inspiracją dla niego był zdobyty przez Brytyjczyków niemiecki Focke Wulff Fw 190. Według wstępnych planów zakładano, że australijski myśliwiec również otrzyma silnik gwiazdowy i będzie dosłownie latającym czołgiem.

    W pierwszej wersji planowano użycie silnika Pratt & Whitney R-2800-21, przez co CA-15 upodobnił się do amerykańskiego myśliwca Republic P-47 Thunderbolt. Niestety w połowie 1943 roku pojawił się problem z pozyskaniem silników R-2800-21, w związku z czym zdecydowano się na wyposażenie maszyny w silnik R-2800-10W.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Nowy silnik miał jednak gorsze parametry, przez co cały samolot musiał być przeprojektowany, aby wyciągnąć maksymalne osiągi z konstrukcji. W maju 1944 roku okazało się, że Amerykanie zakończyli produkcję silników R-2800-10W, przez co zakłady CAC musiały ponownie szukać jednostki napędowej dla swojego myśliwca.

    Kolejnym wybranym silnikiem był R-2800-57, ale w sierpniu 1944 roku ich producent nie mógł zapewnić odpowiedniej produkcji, aby sprostać australijskiemu zapotrzebowaniu. Sytuacja była bardzo problematyczna, ponieważ cały projekt był już znacząco opóźniony, chociaż sam płatowiec był praktycznie gotowy.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Zakłady CAC po raz kolejny postanowiły przeprojektować cały samolot, aby wyposażyć go w rzędowy silnik Rolls-Royce Griffon. Nowa jednostka napędowa wymusiła znaczną przebudowę kadłuba, przez co prace nad samolotem praktycznie rozpoczęto od nowa. Kolejne opóźnienia oraz dostawy nowych samolotów z USA i Wielkiej Brytanii i perspektywa rozpoczęcia licencyjnej produkcji amerykańskich myśliwców North American P-51D Mustang sprawiły, że dowództwo RAAF we wrześniu 1944 roku podjęło decyzję o zamknięciu projektu CA-15.

    Przedstawiciele firmy CAC dosłownie wybłagali przywrócenie finansowania dla projektu, obiecując, że nowy myśliwiec będzie dysponować parametrami znacznie lepszymi od P-51D i będzie mógł zastąpić go w jednostkach liniowych. Niestety dostawa silników Griffon opóźniała się i dopiero w połowie 1945 roku pierwsze egzemplarze trafiły do Australii.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Australijski Mustang

    Potrzeba przekonstruowania kadłuba pod nowy silnik sprawiała, że CA-15 upodobnił się do amerykańskiego P-51D. Wyróżniał go jednak wysoko umieszczony kokpit, który zapewniał bardzo dobrą widoczność. Samolot miał 11 m długości i 11 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 5,6 tony. Napęd stanowił wypożyczony z zakładów Rolls-Royce dwunastolycindrowy silnik Rolls-Royce Griffon o mocy 2035 KM.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Ostatecznie prace nad CA-15 zakończono w lutym 1946 roku, już po zakończeniu II wojny światowej. Pierwszy lot CA-15 miał miejsce 4 marca 1946 roku. Za sterami samolotu zasiadł pilot testowy zakładów CAC, Jim Schofield – który co ciekawe był również oblatywaczem produkowanych na licencji w Australii P-51. Pierwszy lot CA-15 był bardzo udany. Samolot potwierdził zakładane osiągi, rozpędzając się w locie poziomym do 721 km/h. Zasięg myśliwca wynosił około 1850 km.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Niestety 10 grudnia 1946 roku podczas jednego z lotów doszło do awarii hydrauliki, przez co samolot musiał lądować bez podwozia. Chociaż uszkodzenia były nieznaczne, RAAF całkowicie straciło zainteresowanie projektem (głównym powodem było pojawienie się samolotów o napędzie odrzutowym). Zakłady CAC mimo to wyremontowały maszynę i kontynuowały próby, głównie po to, aby ocenić rezultaty prac i modyfikacji jakie wprowadzono w trakcie remontu.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Prace zakończono w październiku 1947 roku, ale z braku kilku części, maszyna uzyskała pełną zdolność operacyjną dopiero w maju 1948 roku. Podczas kolejnych lotów testowych CA-15 ustanowił rekord prędkości wynoszący 808 km/h. Próby kontynuowano do początku 1950 roku, kiedy to Rolls-Royce zarządał zwrotu silników.

    Brak perspektyw rozwoju projektu CA-15 oraz utrata silników sprawiły, że jedyny prototyp został uziemiony a następnie zezłomowany. Tak zakończyła się historia najlepszego i najpotężniejszego australijskiego myśliwca zaprojektowanego podczas II wojny światowej.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykuł101 słynnych samolotów myśliwskich – zapowiedź
    Następny artykuł PLZT Goggles – gogle na wypadek nuklearnej apokalipsy
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    2 lipca 20222 Mins Read

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    HMAS Australia – jedyny okręt liniowy Australii

    21 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.