SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany australijski myśliwiec CAC CA-15 Kangaroo
    Artykuły

    Zapomniany australijski myśliwiec CAC CA-15 Kangaroo

    Michał BanachBy Michał Banach5 marca 2017Updated:30 listopada 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zapomniany australijski myśliwiec CAC CA-15 Kangaroo
    Zapomniany australijski myśliwiec CAC CA-15 Kangaroo
    Podczas II wojny światowej w Australii rozpoczęto prace nad nowoczesnym myśliwcem przechwytującym i eskortowym, który miał stać się podstawowym myśliwcem RAAF. Przedłużające się prace nad prototypem sprawiły, że powstała tylko jedna maszyna, która wzbiła się w powietrze już po wojnie – CAC CA-15 Kangaroo.

    Geneza

    Na początku II wojny światowej podstawowymi myśliwcami Królewskich Australijskich Sił Powietrznych (RAAF – Royal Australian Air Force) były samoloty Brewster Buffalo.  Maszyny te nie dorównywały jednak japońskim maszynom i w pierwszych miesiącach wojny ponosiły ciężkie straty.  Brakowało im siły ognia, osiągów oraz zwrotności.

    Brewster Buffalo (ten konkretny egzemplarz należał do jednostki RAF stacjonującej w Singapurze)
    Brewster Buffalo (ten konkretny egzemplarz należał do jednostki RAF stacjonującej w Singapurze)

    Równocześnie trudna sytuacja Wielkiej Brytanii na froncie w Europie całkowicie uniemożliwiała pozyskanie nowych nowoczesnych myśliwców z tego źródła. Osamotniona Australia musiała radzić sobie sama, a groźba japońskiej inwazji była coraz większa. Jedynym wyjściem było opracowanie własnego myśliwca, który chociaż na jakiś czas zniwelowała przepaść technologiczną między Australią a Japonią.

    W maju 1942 roku oblatano myśliwiec CAC Boomerang. Maszyna miała być tymczasowym rozwiązaniem problemu braku nowoczesnych myśliwców. Chociaż projekt okazał się całkiem udany, sam samolot prezentował cały czas niską wartość bojową w porównaniu z konkurencyjnymi konstrukcjami. W listopadzie 1942 roku dowództwo RAAF zleciło więc firmie CAC (Commonwealth Aircraft Corporation) opracowanie nowego myśliwca.

    CAC CA-13 Boomerang (fot. Michał Banach)
    CAC CA-13 Boomerang (fot. Michał Banach)

    Myśliwiec miał być pod każdym względem lepszy od ówczesnych konstrukcji zarówno wykorzystywanych w Australii jak i Japonii. Maszyna miała korzystać z potężnego gwiazdowego silnika Pratt & Whitney R-2800, a jej uzbrojenie miało składać się z 6 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. Samolot otrzymał znacznie CAC CA-15.

    Wyboista droga do CA-15

    Prace nad myśliwcem rozpoczęto pod koniec 1942 roku. Początkowo samolot miał być rozwinięciem Boomeranga, ale ostatecznie zdecydowano się na zaprojektowanie go od podstaw. Projektem kierował Fredd David, a główną inspiracją dla niego był zdobyty przez Brytyjczyków niemiecki Focke Wulff Fw 190. Według wstępnych planów zakładano, że australijski myśliwiec również otrzyma silnik gwiazdowy i będzie dosłownie latającym czołgiem.

    W pierwszej wersji planowano użycie silnika Pratt & Whitney R-2800-21, przez co CA-15 upodobnił się do amerykańskiego myśliwca Republic P-47 Thunderbolt. Niestety w połowie 1943 roku pojawił się problem z pozyskaniem silników R-2800-21, w związku z czym zdecydowano się na wyposażenie maszyny w silnik R-2800-10W.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Nowy silnik miał jednak gorsze parametry, przez co cały samolot musiał być przeprojektowany, aby wyciągnąć maksymalne osiągi z konstrukcji. W maju 1944 roku okazało się, że Amerykanie zakończyli produkcję silników R-2800-10W, przez co zakłady CAC musiały ponownie szukać jednostki napędowej dla swojego myśliwca.

    Kolejnym wybranym silnikiem był R-2800-57, ale w sierpniu 1944 roku ich producent nie mógł zapewnić odpowiedniej produkcji, aby sprostać australijskiemu zapotrzebowaniu. Sytuacja była bardzo problematyczna, ponieważ cały projekt był już znacząco opóźniony, chociaż sam płatowiec był praktycznie gotowy.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Zakłady CAC po raz kolejny postanowiły przeprojektować cały samolot, aby wyposażyć go w rzędowy silnik Rolls-Royce Griffon. Nowa jednostka napędowa wymusiła znaczną przebudowę kadłuba, przez co prace nad samolotem praktycznie rozpoczęto od nowa. Kolejne opóźnienia oraz dostawy nowych samolotów z USA i Wielkiej Brytanii i perspektywa rozpoczęcia licencyjnej produkcji amerykańskich myśliwców North American P-51D Mustang sprawiły, że dowództwo RAAF we wrześniu 1944 roku podjęło decyzję o zamknięciu projektu CA-15.

    Przedstawiciele firmy CAC dosłownie wybłagali przywrócenie finansowania dla projektu, obiecując, że nowy myśliwiec będzie dysponować parametrami znacznie lepszymi od P-51D i będzie mógł zastąpić go w jednostkach liniowych. Niestety dostawa silników Griffon opóźniała się i dopiero w połowie 1945 roku pierwsze egzemplarze trafiły do Australii.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Australijski Mustang

    Potrzeba przekonstruowania kadłuba pod nowy silnik sprawiała, że CA-15 upodobnił się do amerykańskiego P-51D. Wyróżniał go jednak wysoko umieszczony kokpit, który zapewniał bardzo dobrą widoczność. Samolot miał 11 m długości i 11 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 5,6 tony. Napęd stanowił wypożyczony z zakładów Rolls-Royce dwunastolycindrowy silnik Rolls-Royce Griffon o mocy 2035 KM.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Ostatecznie prace nad CA-15 zakończono w lutym 1946 roku, już po zakończeniu II wojny światowej. Pierwszy lot CA-15 miał miejsce 4 marca 1946 roku. Za sterami samolotu zasiadł pilot testowy zakładów CAC, Jim Schofield – który co ciekawe był również oblatywaczem produkowanych na licencji w Australii P-51. Pierwszy lot CA-15 był bardzo udany. Samolot potwierdził zakładane osiągi, rozpędzając się w locie poziomym do 721 km/h. Zasięg myśliwca wynosił około 1850 km.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Niestety 10 grudnia 1946 roku podczas jednego z lotów doszło do awarii hydrauliki, przez co samolot musiał lądować bez podwozia. Chociaż uszkodzenia były nieznaczne, RAAF całkowicie straciło zainteresowanie projektem (głównym powodem było pojawienie się samolotów o napędzie odrzutowym). Zakłady CAC mimo to wyremontowały maszynę i kontynuowały próby, głównie po to, aby ocenić rezultaty prac i modyfikacji jakie wprowadzono w trakcie remontu.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo

    Prace zakończono w październiku 1947 roku, ale z braku kilku części, maszyna uzyskała pełną zdolność operacyjną dopiero w maju 1948 roku. Podczas kolejnych lotów testowych CA-15 ustanowił rekord prędkości wynoszący 808 km/h. Próby kontynuowano do początku 1950 roku, kiedy to Rolls-Royce zarządał zwrotu silników.

    Brak perspektyw rozwoju projektu CA-15 oraz utrata silników sprawiły, że jedyny prototyp został uziemiony a następnie zezłomowany. Tak zakończyła się historia najlepszego i najpotężniejszego australijskiego myśliwca zaprojektowanego podczas II wojny światowej.

    CAC CA-15 Kangaroo
    CAC CA-15 Kangaroo
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous Article101 słynnych samolotów myśliwskich – zapowiedź
    Next Article PLZT Goggles – gogle na wypadek nuklearnej apokalipsy
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    7 grudnia 202314 Mins Read179 Views

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    By Michał Banach4
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    14 listopada 20235 Mins Read353 Views

    ORP Gryf – największy okręt wojenny II RP

    By Michał Banach0
    10 listopada 20233 Mins Read2 Views

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20232 Mins Read

    Capelis XC-12 i jego filmowa kariera

    Zaprojektowany przez Johna E. Youngera na podstawie planów Socratesa H. Capelisa samolot Capelis XC-12 wyróżniał…

    Artykuły
    14 sierpnia 20203 Mins Read

    Budd RB Conestoga – samolot z stali nierdzewnej

    Podczas II wojny światowej nastąpił gwałtowny rozwój technologii lotniczej. Testując różne rozwiązania konstruktorzy projektowali często…

    Lifestyle
    19 listopada 20202 Mins Read

    Co można zobaczyć w Wiśle? Bezpieczne podróże zimą

    Podczas sezonu zimowego jednym z najpopularniejszych miejsc turystycznych w Polsce staje się Wisła – malownicza…

    Artykuły
    17 czerwca 20224 Mins Read

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    W ZSRR w czasie zimnej wojny powstało wiele niecodziennych i nietypowych pojazdów i statków powietrznych.…

    Artykuły
    3 lipca 20233 Mins Read

    Kosze prezentowe dla firm – wyraź swoją wdzięczność i uznanie w oryginalny sposób

    W dynamicznym świecie biznesu konkurencja działa na pełnych obrotach, dlatego znalezienie sposobu na wyrażenie wdzięczności…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.