SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany amerykański czołg ciężki T14
    Zapomniany amerykański czołg ciężki T14
    Artykuły

    Zapomniany amerykański czołg ciężki T14

    Michał BanachBy Michał Banach2 września 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1943 roku w Stanach Zjednoczonych prototyp czołgu ciężkiego T14 powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie brytyjskiej armii na nowy, ciężki czołg szturmowy. Zanim jednak rozwiązano problemy trapiące prototyp, Brytyjczycy zrezygnowali z dalszych prac i zamówionych 8500 czołgów.

    Już w 1940 roku Amerykanie i Brytyjczycy nawiązali współpracę w zakresie rozwoju broni pancernej. Pierwszymi efektami prac było powstanie zmodyfikowanych czołg M3 Grant (amerykański M3 Lee), które dostarczono brytyjskim oddziałom walczącym w Afryce Północnej. Latem 1941 roku Brytyjczycy przedstawili Amerykanom pomysł zbudowania tzw. czołgu szturmowego, będącego lepiej opancerzonym czołgiem średnim, ale dysponującym stosunkowo dobrymi osiągami.

    A33 Excelsior
    A33 Excelsior

    Warto dodać, że pomysł ten zrodził się po wstępnych, niezbyt pochlebnych ocenach prototypu czołgu A22 Churchill. Pomimo rozmów z Amerykanami, w Wielkiej Brytanii również rozpoczęto prace nad takim pojazdem, które doprowadziły do powstania prototypu czołgu A33 Excelsior.

    Brytyjski pomysł spotkał się z pozytywnym odbiorem amerykańskich konstruktorów i wojskowych, którzy starali się w tym samym czasie zainteresować dowództwo US Army podobnym projektem (głównie chodziło o czołg ciężki M6, jednak pojazd ten w praktyce był daleki od ideału). Po przygotowaniu wstępnych założeń, w marcu 1942 roku podpisano wstępne zamówienie na 8500 nowych czołgów, które miały powstać w USA, ale całkowicie na zlecenie Brytyjskiej Armii.

    Czołg ciężki T14
    Czołg ciężki T14

    Prace doprowadziły do powstania w 1943 roku dwóch prototypów nowego pojazdu, oznaczonego jako T14. Czołg wykorzystywał wiele elementów konstrukcji z produkowanych już średnich M4 Sherman (m.in elementy zawieszenia VVSS i przekładni), ale różnił się od nich znacznie grubszym pancerzem. Pojazd miał 6,2 m długości i ważył 42 tony. Uzbrojenie składało się z krótkolufowej armaty M3 kalibru 75 mm oraz trzech karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm i 7,62 mm. Napęd stanowił ośmiocylindrowy silnik Ford GAZ o mocy 520 KM, zapewniający prędkość maksymalną 28 km/h i zasięg około 161 km. Pancerz miał grubość do 133 mm w przedniej części kadłuba i wieży. Załoga składała się z 5 żołnierzy.

    Czołg ciężki T14
    Czołg ciężki T14

    Pierwsze próby wozów nie zakończyły się sukcesem, ponieważ wykryto liczne wady w konstrukcji podwozia, utrudniające eksploatację wozów. Po ich wyeliminowaniu, w 1944 roku jeden z prototypów T14 został wysłany do Wielkiej Brytanii na próby, jednak Brytyjczycy zrezygnowali z dalszych prac nad czołgiem. Powodem takiej decyzji była zmiana doktryny użycia brytyjskich czołgów, pojawienie się ulepszonych wersji czołgu A22 Churchill oraz przede wszystkim prowadzone prace nad czołgami szybkimi wyposażonymi w nowe działa przeciwpancerne 17 pdr. W związku z tym projekt T14 zamknięto, jednak zdobyte doświadczenie wykorzystano przy pracach nad prototypem czołgu średniego T20, które doprowadziły do powstania czołgu średniego/ciężkiego M26 Pershing.

    Wysłany do Wielkiej Brytanii prototyp T14 można współcześnie obejrzeć w muzeum w Bovington. Pod tym linkiem znajdziecie sporo jego zdjęć, autorstwa Erica Rainsa.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleORP Gryf – największy okręt wojenny II RP
    Next Article Katowice – odkryj je dla siebie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.