SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapomniane czołgi Marmon-Herrington
    Wykorzystywane przez amerykanów czołgi T14 i T16
    Wykorzystywane przez amerykanów czołgi T14 i T16
    Artykuły

    Zapomniane czołgi Marmon-Herrington

    Michał BanachBy Michał Banach23 listopada 2014Updated:11 maja 2018Brak komentarzy9 Mins Read
    Czytając większość książek o czołgach II wojny światowej znajdziemy listę kilkudziesięciu pojazdów które zostały w niej opisane. W większości książek lista ta jest podobna albo taka sama. Można więc odnieść wrażenie, że powstało jedynie tyle konstrukcji. Nic bardziej mylnego. Podczas II wojny światowej na całym świecie powstawały pojazdy pancerne które nigdy nie stały się tak znane jak niemiecki Tygrys albo radziecki T-34 czy też amerykański Sherman, ale często były bardzo ciekawymi tworami inżynierii. Jedną z firm produkujących nietypowe czołgi były zakłady Marmon-Herrington z USA.

    Co, jak i kiedy

    Na początek kilka słów wyjaśnienia. W 1939 roku, kiedy w Europie wybuchła II wojna światowa, w USA wojska pancerne i przemysł dedykowany produkcji czołgów prawie nie istniały. Armia USA posiadała jedynie pewne ilości różnych dziwacznych czołgów lekkich i średnich, które jednak nie prezentowały zbyt wielkiej wartości bojowej. Czołgi te budowano niestety bez planu i bez analizy światowych trendów, opierając się jedynie na własnych pomysłach Amerykanów.

    Niemiecki blitzkrieg w Polsce i rok później we Francji uświadomił Amerykanów że muszą stworzyć normalne wojska pancerne. Szybko więc zaprzęgnięto cały przemysł do projektowania i budowania nowych pojazdów pancernych. W efekcie powstały czołgi M3 Lee, M4 Sherman i seria lekkich czołgów M3/M5 Stuart oraz kilka innych pojazdów.

    Lee był rozwinięciem owych dziwacznych przedwojennych konstrukcji ale zaprojektowany z uwzględnieniem wniosków z działań w Europie. Sherman był jego dalekim rozwinięciem, a Stuarty były lekko dozbrojonymi odmianami starszych czołgów lekkich.

    Oprócz tego większość firm produkujących pojazdy pancerne zaczęła dosłownie produkować nieskończone ilości prototypów dla US Army. Niewiele z nich zrealizowano, ale mimo to prace nad nimi całkowicie zajmowały zasoby projektowe tych firm, kiedy taśmy montażowe zajęte były produkcją dla wojska. Jedyną firmą która nie była zajęta produkcją sprzętu dla armii były zakłady Marmon-Herrington Companu Inc, produkujące różnego rodzaju specjalistyczne ciężarówki na rynek cywilny.

    Meksykańskie czołgi CTVL
    Meksykańskie czołgi CTVL

    Równocześnie w Europie trwało piekło niemieckiej agresji. Wielka Brytania będąca wówczas dostawcą większości małoseryjnych pojazdów bojowych w Europie całkowicie zrezygnowała z eksportu uzbrojenia, skupiając się na własnych siłach zbrojnych. Nie oznaczało to jednak, że państwa nie posiadające własnych czołgów nagle zniknęły. Wręcz przeciwnie. Widząc panikę mocarstw zaczęły również szukać pojazdów pancernych dla swoich nowych dywizji i brygad zmechanizowanych.

    Jednym z takich państw była Holandia. Kraj ten mimo swojej neutralności został zaatakowany i zajęty przez Niemców w 1940 roku. Holendrzy utracili wszystkie siły zbrojne, ale nie całe swoje terytorium. W ich rękach pozostawały olbrzymie Indie Wschodnie na Pacyfiku. Kolonia ta była olbrzymia i słabo broniona. Wykorzystali to Japończycy, którzy zaczęli systematycznie je podbijać. W związku z tym władze Holenderskie zaczęły panicznie szukać dostawcy pojazdów pancernych, które mogłyby wesprzeć ich siły zbrojne w walce z inwazją.

    Niestety ani Brytyjczycy, ani Amerykanie nie mieli zamiaru zwalniać zasobów produkcyjnych na rzecz Holandii. Jedynie Marmon-Herrington nie mający większych zamówień był wolny i chętny do współpracy. Firma ta odpowiedziała na zapotrzebowanie holendrów, przedstawiając swoje „czołgi”, albo raczej pojazdy gąsienicowe.

    Czołgi lekkie Marmon-Herrington

    Marmon-Herrington już od lat 30-tych eksperymentował z projektami czołgów lekkich różnego rodzaju. Powstawały one z myślą o eksporcie do mniejszych państw, które nie mogły same produkować pojazdów gąsienicowych. Czołgi te były więc oparte na cywilnych komponentach, były małe i dosyć tanie. Równocześnie były uzbrojone głównie w karabiny maszynowe. Wiele z nich ze względu na swoje mikroskopijne wręcz rozmiary można nazwać tankietkami.

    Nie mając zbyt wielu zamówień przed wojną, kolejne projektowane pojazdy były wytworem fantazji konstruktorów, którzy nie do końca zdawali sobie sprawę z potrzeb wojska. Jednym z pierwszych ich pojazdów był CTL-1. Zaprojektowany w 1935 roku czołg był bezwieżowym pojazdem uzbrojonym w jeden karabin maszynowy .30 cala w kadłubie. Napęd stanowił silnik Forda V12 o mocy 110 KM. Nadawał on ważącemu 4 tony pojazdowi prędkość około 48 km/h. Pojazd ten sprzedano w pewnej ilości do Persji (Iran). Jego następcą był czołg CTL-2, różniący się nieznacznie konstrukcją i trochę cięższy.

    CTL-3
    CTL-3

    Po „sukcesie” eksportowym CTL-1, Marmon-Herrington zbudował nieco zmodernizowany pojazd CTL-3. Czołg ten dalej nie miał wieży a całe uzbrojenie w postaci 3 karabinów maszynowych znajdowało się w kadłubie. Cały czas napędzany był silnikiem V12, który był już za słaby dla cięższego pojazdu (ze względu na pancerz i dodatkowe wyposażenie czołg ten ważył już 4,5 tony).

    Pojazd ten kosztował w sowim czasie 21 500 dolarów i wyprodukowano jedynie 5 egzemplarzy. W przeliczeniu na dzisiejszą wartość byłoby to około 350 000 dolarów. Czołg ten wyróżniał się tym, że był pierwszym produktem MH, który trafił do uzbrojenia USA, a dokładnie do USMC. W 1939 roku zbudowano pięć kolejnych CTL-3A z zmienionym podwoziem oraz CTL-3M, który również w pewnych ilościach trafił do USMC w 1942 roku (pojazdy te były prawdopodobnie zmodernizowanymi czołgami CTL-3, w których przerobiono podwozie do standardu CTL-3A, a następnie wszystkie te pojazdy nazwano CTL-3M).

    Rozwinięciem tych pojazdów był czołg CTL-6, uzbrojony dalej w trzy karabiny maszynowe. Ważący 6,7 tony pojazd napędzany był silnikiem o mocy 124 KM. Uzyskiwał on prędkość maksymalną około 50 km/h oraz miał zasięg 200 km. Czołg ten trafił do USMC w 1942 roku. Powstało 20 pojazdów tego typu, które trafiły na wyspę Samoa. W następnym roku wycofano je jednak z eksploatacji. Czołgi te kosztowały około 300 000 dolarów.

    Meksykańskie CTVL
    Meksykańskie CTVL
    Meksykańskie CTVL
    Meksykańskie CTVL

    Kolejnym pojazdem był CTVL. Pojazd ten powstał w 1937 roku na zamówienie Meksyku. Państwo to powoli budowało swoje siły zbrojne. CTVL był dziwacznym tworem. Miał około 1,8 metra długości i 1,7 metra wysokości. Jego załogę stanowiło zapewne dwóch ludzi. Uzbrojony był w dwa karabiny maszynowe zamontowane na stałe w kadłubie z przodu. Napęd stanowił silnik Forda V8. Pojazd mógł poruszać się z prędkością ponad 48 km/h. Gąsienice był wykonane z gumy, co było cechą charakterystyczną wielu prototypów jakie powstały w USA przed wojną.

    Wszystkie te pojazdy były jednak pozbawione wież. O ile przed wojną było to do przyjęcia, tak po jej wybuchu okazało się, że jest to fatalny pomysł. W związku z tym Marmon-Herrington zaczął przeprojektowywać swoje pojazdy. W 1942 roku powstał prototyp czołgu CTM-3TBD, będący rozwinięciem wcześniejszych konstrukcji. Posiadał on wieżę z dwoma karabinami maszynowymi, oraz… dalej posiadał 3 nieruchome karabiny maszynowe z przodu kadłuba.

    Ze względu na znaczący wzrost wagi czołgu, zmieniony został silnik. Co ciekawe we wszystkich 5 pojazdach tego typu jakie zbudowano zamontowano silnik diesla Hercules DXRB o mocy 123 KM. Każdy czołg kosztował 29 780 dolarów (dzisiaj ponad 400 000 dolarów). Pojazdy te również trafiły na Samoa, gdzie służyły do 1943 roku.

    1 2
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułUSS Roanoke – pierwszy pancernik wielowieżowy
    Następny artykuł Murmańsk – krążownik, który nie chciał się poddać
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    22 czerwca 20223 Mins Read

    Kanadyjski samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink

    11 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.