Amerykanie uwielbiają campery, ale w normalnym codziennym użytkowaniu są one niezbyt przydatne. Zdając sobie sprawę z potencjału amerykańskiego rynku, Toyota postanowiła na początku lat 70. zaprojektować samochodu, który rozwiązywałby problemy praktyczności camperów. Tak powstały koncepcyjne Toyoty RV-1 i RV-2. Mimo zainteresowania, nie weszły one jednak do produkcji seryjnej.

Na przełomie lat 60. i 70. amerykańska moda na campery bądź samochody rekreacyjne zaczęła docierać również do Japonii Przedstawiciele Toyoty zdali sobie wówczas sprawę z potencjału drzemiącego w tego typu samochodach. Zamiast jednak projektować typowego campera, który nadawałby się tylko na wyjazdy wakacyjne, inżynierowie Toyoty mieli zaprojektować samochód sportowy, przystosowany do przerobienia na samochód rekreacyjny.

Toyota RV-1

Toyota RV-1

Pierwszy koncept takiego auta zaprezentowano w 1971 roku na Tokyo Motor Show. Samochód otrzymał oznaczenie Toyota RV-1 i bazował na podzespołach Toyoty Celica. Samochód posiadał bardzo oryginalną konstrukcję tylnej części nadwozia, w której zainstalowano otwierany do góry dach, przykrywający coś w rodzaju sypialni. Dodatkowo zaprojektowano specjalną przyczepkę, w której możliwe było transportowanie namiotu i innych przydatnych na campingu rzeczy.

Od początku zakładano,  że RV-1 będzie tylko samochodem koncepcyjnym, którego celem było zbadanie reakcji rynku. Ta była na tyle pozytywna, że postanowiono zaprojektować jeszcze jeden samochód, który mógłby trafić do produkcji seryjnej.

Toyota RV-1

Toyota RV-1

W październiku 1972 roku na Tokyo Motor Show pokazano Toyotę RV-2. Do jej budowy wykorzystano elementy konstrukcji Toyoty Mark II  i Toyoty Crown Na pierwszy rzut oka samochód miał podobną konstrukcję do swojego poprzednika, ale to były tylko pozoru. Otwierany dach w tylnej części nadwozia pozwalał na postawienie brezentowego namiotu, powiększającego przestrzeń wypoczynkową. Dzięki temu wyeliminowano przyczepkę i stworzono samochód, który faktycznie mógł być przydatny na campingu.

Toyota RV-2 miała 4,7 m długości, 1,78 m szerokości i zaledwie 1,3 m wysokości. Pod maską umieszczono czterocylindrowy silnik 4M o pojemności 2,6 litra, połączony z 5-biegową ręczną skrzynią biegów. Samochód zrobił bardzo pozytywne wrażenie na publiczności, w związku z czym zaprezentowano go kwietniu 1973 roku na New York International Auto show.

Toyota RV-2

Toyota RV-2

Odzew był bardzo pozytywny, a kolejne publikacje wskazywały, że istniało zainteresowanie potencjalnych odbiorców takim samochodem. Niestety Po przeprowadzonych kalkulacjach, Toyota uznała, że RV-2 nie będzie na tyle opłacalny, aby wprowadzać go do produkcji seryjnej – chociaż sam prototyp w pełni się do tego nadawał. Tak zakończyła się historia obu samochodów, łączących w sobie campera z samochodem sportowym.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.