SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Yokosuka B4Y – ostatni dwupłatowy bombowiec japońskiej floty
    Yokosuka B4Y - ostatni dwupłatowy bombowiec japońskiej floty
    Yokosuka B4Y - ostatni dwupłatowy bombowiec japońskiej floty
    Artykuły

    Yokosuka B4Y – ostatni dwupłatowy bombowiec japońskiej floty

    Michał BanachBy Michał Banach12 marca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w 1935 roku bombowiec Yokosuka B4Y nie był specjalnie udaną konstrukcją, ani nie osiągnął żadnych sukcesów bojowych. Był to jednak ostatni dwupłatowy bombowiec japońskiej floty, bazujący na lotniskowcach.

    Historia tego bombowca sięga 1932 roku i zamówienia japońskiej floty na nowy pokładowy bombowiec, które złożono równolegle do zakładów Aichi, Mitsubishi i Nakajima. Zbudowane prototypy nie spełniły oczekiwań wojskowych, w związku z czym w 1934 roku przygotowano nową specyfikację. Nowa maszyna miała zastąpić używane od 1933 roku bombowce Yokosuka B3Y, które uznano za całkowicie przestarzałe.

    Yokosuka B4Y
    Yokosuka B4Y

    Prace nad nową maszyną rozpoczął zespół pod kierownictwem Sanae Kawasaki, działający w Arsenale Lotnictwa Morskiego w Yokosuce. Od początku zakładano, że maszyna powinna być tania w produkcji, ponieważ równocześnie prowadzono już prace nad o wiele nowocześniejszymi konstrukcjami, które miały wejść do służby pod koniec lat 30. Nowa maszyna otrzymała oznaczenie Yokosuka B4Y.

    Zbudowano łącznie 5 prototypów, różniących się zastosowanymi silnikami. W pierwszej maszynie, która została oblatana w 1935 roku zastosowano dwunastocylindrowy, chłodzony cieczą silnik Hiro Type 91 o mocy 750 KM. Dwa kolejne prototypy otrzymały dziewięciocylindrowe, chłodzone powietrzem silniki Nakajima Kotobuki o mocy 640 KM. Ostatnie dwa prototypy otrzymały również dziewięciocylindrowe, chłodzone powietrzem silniki gwiazdowe Nakajima Hikari-2 o mocy 840 KM.

    Yokosuka B4Y
    Yokosuka B4Y

    To właśnie na bazie ostatnich dwóch prototypów przygotowano konfigurację maszyn seryjnych, których produkcję rozpoczęto w 1937 roku równolegle w zakładach Nakajima i Mitsubishi, a później również w zakładach wojskowych w mieście Hiro.

    Łącznie zbudowano oprócz 5 prototypów, 200 maszyn seryjnych, z których większość przydzielono do grup lotniczych operujących z lotniskowców Akagi, Hōshō, Kaga, Ryūjō, Sōryū i Unyō. Po raz pierwszy B4Y użyto bojowo w grudniu 1937 roku. W 1940 roku bombowce te zaczęto jednak stopniowo wycofywać i zastępować maszynami typu Nakajima B5N. Wycofywane samoloty wykorzystywano do zadań szkoleniowych. Jedynie na lotniskowcu Hōshō bombowce te wykorzystywano do 1942 roku. Jako ciekawostkę warto dodać, że bombowiec B4Y z lotniskowca Hōshō wykonał podczas bitwy o Midway, 5 czerwca 1942 roku zdjęcia płonącego wraku lotniskowca Hiryū.

    Yokosuka B4Y
    Yokosuka B4Y

    Bombowce Yokosuka B4Y miały 10 m długości i 15 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę startową około 3600 kg. Napęd stanowił dziewięciocylindrowy, chłodzony powietrzem, gwiazdowy silnik Nakajima Hikari-2 o mocy 700-840 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 278 km/h i zasięg 1575 km. Uzbrojenie samolotów składało się z pojedynczego karabinu maszynowego kalibru 7,7 mm na ruchomej podstawie oraz ładunku bomb o masie 500 kg, lub jednej torpedy o masie 800 kg. Załoga liczyła 3 osoby – pilot, nawigator, radiooperator/strzelec pokładowy.

    Płonący wrak lotniskowca Hiryū sfotografowany z pokładu bombowca Yokosuka B4Y
    Płonący wrak lotniskowca Hiryū sfotografowany z pokładu bombowca Yokosuka B4Y

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNowe technologie w produkcji i montażu elektroniki
    Next Article Szkolenia IPC podnoszące kwalifikacje elektroników
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.