W latach 30. konstruktorzy samochodów zaczęli zdobywać wiedzę na temat aerodynamiki, która pozwalała im konstruować coraz lepsze samochody. Dążąc do zbudowania jak najbardziej opływowych pojazdów, tworzyli niesamowite i piękne konstrukcje. Jednymi z samochodów będących kwintesencją aerodynamiki były wyścigowe odmiany BMW 328 – Kamm Coupe, Touring Coupe i Mille Miglia.

Wyścigowe BMW 328 zadebiutowały w 1939 roku. Samochody te zaprojektowano z myślą o wyścigach Le Mans i Mille Miglia na bazie seryjnych modeli BMW 328, produkowanych od 1936 roku. Łącznie powstało 5 samochodów, różniących się od siebie kształtem nadwozia, zwłaszcza w jego tylnej części.

BMW 328 Mille Miglia, Kamm Coupe i Touring Coupe
BMW 328 Mille Miglia, Kamm Coupe i Touring Coupe

Aerodynamiczne, ręcznie tworzone karoserie znacząco odbiegały od tych, stosowanych w seryjnych BMW 328. O ile seryjne modele napędzały silniki o mocy 80 KM, modele wyścigowe otrzymały jednostki napędowe o mocy aż 130 KM.

Seryjne BMW 328 (fot. Lothar Spurzem)
Seryjne BMW 328 (fot. Lothar Spurzem)

Z wszystkich wyścigowych wariantów BMW 328 najsłynniejszym był model Kamm Coupe zaprojektowany przez inżyniera Wunibalda Kamma. Specjalnie zaprojektowana aluminiowa karoseria była tak lekka, że cały samochód ważył jedynie 725 kg. W 1940 roku samochód wystartował w wyścigu Mille Miglia, ale niestety odpadł w wyniku problemów technicznych.

Parada BMW 328 - widać wszystkie modele, Mille Miglia, Kamm Coupe i Touring Coupe
Parada BMW 328 – widać wszystkie modele, Mille Miglia, Kamm Coupe i Touring Coupe

Po wyścigu wszystkie wszystkie wyścigowe BMW 328 wróciły do Monachium, a następnie zostały wywiezione poza miasto, aby uniknęły ewentualnego zniszczenia w trakcie bombardowań. Po wojnie losy samochodów były różne. Z 5 samochodów jakie ukryto, 3 w wersji roadster wywieziono do Wielkiej Brytanii, Rosji i USA, model z karoserią Touringa również trafił do USA, a model Kamm Coupe pozostał w Niemczech.

BMW 328 Kamm Coupe (fot. nieznany)
BMW 328 Kamm Coupe (fot. nieznany)

Niestety w latach 50. BMW 328 Kamm Coupe należące wówczas do Ernsta Loofa uległo wypadkowi. Uszkodzenia były tak duże, że samochód nadawał się tylko na złom. Na szczęście część elementów samochodu przetrwała i ostatecznie trafiła w ręce zespołu BMW Classic, który w latach 90. rozpoczął odbudowę samochodu.

BMW 328 Mille Miglia, Kamm Coupe i Touring Coupe
BMW 328 Mille Miglia, Kamm Coupe i Touring Coupe

Prace zakończyły się w 2010 roku. Ze względu na braki w częściach, wiele komponentów wykonano od nowa, w związku z czym nowe BMW 328 Kamm Coupe jest bardziej repliką niż oryginalnym samochodem.

Można śmiało powiedzieć, że BMW 328 w wersjach wyścigowych, zwłaszcza modele Kamm Coupe i Touring Coupe są jednymi z najpiękniejszych samochodów sportowych lat 30..


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.