MS Oasis of the Seas

Stępkę pod pierwszy wycieczkowiec położono 12 listopada 2007 roku, a w maju 2008 roku nadano mu nazwę Oasis of the Seas, wybraną w wyniku konkursu. Rok po rozpoczęciu prac 21 listopada 2008 roku zwodowano kadłub wycieczkowca. Przez kolejny rok prowadzono prace wykończeniowe, które zakończyły się 28 października 2009 roku. 30 listopada statek ochrzczono, a już 5 grudnia jednostka wyruszyła z Finlandii do Port Everglades na Florydzie.

Oasis of the Seas (fot. Werner Bayer)

Oasis of the Seas (fot. Werner Bayer)

Podczas rejsu przez Atlantyk prowadzono jeszcze ostatnie prace wykończeniowe na pokładzie oraz testowano możliwości wycieczkowca. Załoga była bardzo zadowolona z osiągów i stabilności olbrzymiego statku. Po dotarciu do USA Oasis of the Seas rozpoczął swoją karierę jako największy statek pasażerski w historii.

W 2011 roku przeprowadzono na nim pierwszą przebudowę, a w październiku 2014 roku statek wprowadzono do suchego doku, gdzie przeprowadzono gruntowną przebudowę i modernizację wnętrza. Kolejna taka modernizacja miała miejsce w drugiej połowie 2019 roku.

Oasis of the Seas (fot. Kees Torn/Wikimedia Commons)

Oasis of the Seas (fot. Kees Torn/Wikimedia Commons)

MS Allure of the Seas

Drugim wycieczkowcem serii jest Allure of the Seas. Prace nad nim rozpoczęto 2 grudnia 2008 roku, w tej samej stoczni w której budowano pierwszy statek. Wodowanie nastąpiło 20 listopada 2009 roku, dokładnie rok po Oasis of the Seas. Prace wykończeniowe trwały do 29 października 2010 roku, a chrzest odbył się 28 listopada. W swój pierwszy rejs statek wyruszył 1 grudnia.

Allure of the Seas podczas budowy (fot. Matti Paavola/Wikimedia Commons)

Allure of the Seas podczas budowy (fot. Matti Paavola/Wikimedia Commons)

Co ciekawe, podczas mierzenia gotowego statku okazało się, że jest on dłuższy od Oasis of the Seas o 5 cm, mimo, iż według planów miał mieć identyczne wymiary. Tym samym Allure of the Seas stał się największym statkiem pasażerskim w historii. Prawdopodobnie różnica w wielkości związana była z temperaturą w jakiej wykonano pomiary. Mimo to nie zdecydowano się na ponowne mierzenie w celu zweryfikowania pierwszych wyliczeń.

Portem macierzystym wycieczkowca początkowo była Barcelona w Hiszpanii oraz Civitavecchia we Włoszech, ale później zmieniono go na Miami, ponieważ wycieczkowiec i tak pływa głównie po Karaibach.

Allure of the Seas (fot. Andreas von Oettingen/Wikimedia Commons)

Allure of the Seas (fot. Andreas von Oettingen/Wikimedia Commons)

MS Harmony of the Seas

25 października 2012 roku Royal Caribbean International ogłosiło plan budowy trzeciego wycieczkowca serii. 27 grudnia oficjalnie złożono zamówienie, ale nie w fińskiej stoczni, tylko w francuskiej – STX France SA. Powodem zmiany wykonawcy były trudności w negocjacjach z rządem Finlandii.

Harmony of the Seas podczas budowy (for. Djoach/Wikimedia Commons)

Harmony of the Seas podczas budowy (for. Djoach/Wikimedia Commons)

Ze względu na modyfikacje w projekcie spowodowane doświadczeniami z eksploatacji dwóch pierwszych statków, Harmony of the Seas miał już nieco inne wymiary – 362,1 m długości, 66 m szerokości i tonaż 227 000 ton. Napęd statku stanowią 4 silniki Wärtsilä 12V46F o mocy 19 300 KM oraz dwa silniki Wärtsilä 16V46F o mocy 25 700 KM. Prędkość maksymalna wynosi około 25 węzłów, a rejsowa 22 węzły. Mimo zmian w projekcie, koszt budowy wyniósł 1,35 mld dolarów.

Cięcie stali pod Harmony of the Seas rozpoczęło się 23 września 2013 roku. 19 czerwca 2015 roku statek zwodowano, a prace wykończeniowe zakończono w marcu 2016 roku. 10 marca rozpoczęto próby morskie, a 12 maja 2016 roku oficjalnie oddano jednostkę do eksploatacji. Pierwszy rejs Harmony of the Seas rozpoczął się 29 maja 2016 roku.

Harmony of the Seas (fot. Kees Torn/Wikimedia Commons)

Harmony of the Seas (fot. Kees Torn/Wikimedia Commons)

Ze względu na nieco inną konfigurację w porównaniu do pozostałych wycieczkowców, Harmony of the Seas standardowo może zabrać na pokład 5479 pasażerów (w 2747 kajutach) lub 6780 w maksymalnej konfiguracji, oraz 2300 członków załogi. Tym samym statek ten przejmie palmę pierwszeństwa, jako największy wycieczkowiec na świecie.

MS Symphony of the Seas

Zamówienie na czwarty wycieczkowiec klasy Oasis złożono w 9 maja 2014 roku. Ciecie stali rozpoczęło się 3 lutego 2015 roku, a stępkę położono 29 października 2015 roku w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire. Wodowanie kadłuba miało miejsce 9 czerwca 2017 roku, a do służby statek wszedł 31 marca 2018 roku. Pierwszy rejs rozpoczął się 7 kwietnia 2018 roku.

Pod względem rozmiaru, Symphony of the Seas jest nieco krótszy od Harmony of th Seas i ma 361 m długości, ale jego tonaż wynosi nieco ponad 228 000 ton. Napęd jest taki sam jak w przypadku poprzednika. Ze względu na inny układ kajut, liczba pasażerów wynosi 5518 lub 6680 w maksymalnej konfiguracji, a załoga liczy 2200 osób.

Allure of the Seas (fot. Rennett Stowe)

Allure of the Seas (fot. Rennett Stowe)

MS Wonder of the Seas

Piątą jednostką serii ma być Wonder of the Seas. Decyzję o jego budowie podjęto w maju 2016 roku. Cięcie stali rozpoczęło się natomiast 24 kwietnia 2019 roku, a stępkę położono w październiku, równocześnie ujawniając nazwę jednostki. Do służby statek ma wejść na wiosnę 2021 roku i co ciekawe, ma zostać oddelegowany do rejsów w Azji, z myślą o chińskim rynku.

Szósty statek

W lutym 2019 roku Royal Caribbean Cruises ogłosiło chęć zbudowania szóstej jednostki serii.

Allure of the Seas (fot. Jonathan Palombo)

Allure of the Seas (fot. Jonathan Palombo)

Największe statki pasażerskie świata

Chociaż wydawałoby się, że era statków pasażerski dawno już minęła, jednostki tego typu nigdy w swojej historii nie przeżywały tak dobrych czasów jak obecnie. Dowodem tego są rekordowe wycieczkowce klasy Oasis. Olbrzymie statki są największymi na świecie i zapewne przez wiele lat takimi pozostaną, zwłaszcza, że cały czas cieszą się ogromną popularnością, przynosząc swoim właścicielem spore zyski.

Allure of the Seas (fot. Yanjipy/Wikimedia Commons)

Allure of the Seas (fot. Yanjipy/Wikimedia Commons)

W ich wnętrzach można znaleźć atrakcje typowe nie dla statków, a dla kurortów wakacyjnych w najpiękniejszych rejonach świata. Oprócz dziesiątek barów i restauracji znajdziemy na każdym z nich olbrzymie baseny, amfiteatr, mini pole golfowe, kluby, sale konferencyjne, centrum fitness, kasyno, aquapark i wiele więcej. Każda z kilku tysięcy kajut wyposażona jest jak pokój w dobrej klasy hotelu, a najlepsze kajuty nie ustępują apartamentom milionerów.

Obecnie wykorzystywane wycieczkowce są pod każdym względem wyjątkowe, a rejs nimi musi być niesamowity. Dzięki olbrzymim rozmiarom praktycznie nie czuć fal, a dzięki systemom zabezpieczającym przed przechyłami, olbrzymie statki poradzą sobie nawet w najgorszych warunkach atmosferycznych.

Oasis of the Seas (fot. Baldwin040/Wikimedia Commons)

Oasis of the Seas (fot. Baldwin040/Wikimedia Commons)

Statki kursują zarówno po Karaibach jak i Morzu Śródziemnym. Najtańszy bilet na dwudniowy rejs między Florydą a Nassau na Bahamach kosztuje 240 euro, a trzydniowy rejs po Morzu Śródziemnym kosztuje 404 euro. Najdroższe rejsy organizowane trwają po 9-10 dni i kosztują około 2500 euro.

Wycieczkowce klasy Oasis są i pewnie przez długie lata będą, największymi statkami pasażerskimi świata. Patrząc na historię Royal Caribbean International można również śmiało powiedzieć, że jeśli powstanie większy statek, to zapewne będzie należał do tego armatora.

1 2
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.