Po artykułach opisujących współczesne wersje Syreny oraz Warszawy przedstawiamy najnowszy pomysł na ożywienie samochodu produkowanego w Polsce. Oto “Nowy Polonez 2015”.

O projekcie po raz pierwszy można było usłyszeć pod koniec 2014 roku. Mniej więcej wtedy rozpoczęły się prace nad samochodem i tematem zainteresowały się media. Autorem i pomysłodawcą jest Paweł Zarecki – młody polski projektant odpowiedzialny między innymi za interesujące projekty Alfy Romeo oraz Ferrari.

Nowy Polonez 2015 (www.polonez2015.pl)

Nowy Polonez 2015 (www.polonez2015.pl)

Niestety, po poprzednich, bardzo obiecujących pracach projektanta, Nowy Polonez trochę rozczarowuje. Moim zdaniem brakuje mu tego, czym przede wszystkim powinien charakteryzować się koncept: widowiskowości i odrobiny szaleństwa. Wóz wygląda przez to poprawnie lecz trochę zbyt zachowawczo. Wytłumaczeniem może być znacznie bardziej “przyziemny” charakter Poloneza niż opisywanego poprzednio nowego wcielenia Warszawy – w przeciwieństwie do New Warsaw, Nowy Polonez ma być  samochodem dostępnym dla obywatela o przeciętnych zarobkach.

Nowy Polonez 2015 (www.polonez2015.pl)

Nowy Polonez 2015 (www.polonez2015.pl)

Trzeba jednak przyznać, że nadwozie samochodu, przynajmniej na wizualizacjach, wygląda estetycznie i dość ciekawie. Bardzo pozytywne wrażenie sprawia przede wszystkim wersja pięciodrzwiowa. Na plus należy również zaliczyć wyraźne odniesienia do oryginalnego Poloneza, takie jak na przykład pas przedni przypominający ten z modelu Caro. Projektantowi udało się przy tym uniknąć nadmiernej inspiracji wersją pierwotną, tak jak ma to miejsce w przypadku Syrenki z Kutna.

Nowy Polonez 2015 (www.polonez2015.pl)

Nowy Polonez 2015 (www.polonez2015.pl)

Nowy Polonez – nowe informacje [maj 2015]

W ostatnich dniach na temat samochodu pojawiło się trochę nowych informacji. Przede wszystkim Nowy Polonez został zaprezentowany na targach Moto Show w Krakowie. Co prawda nie był to gotowy samochód ani nawet makieta w skali 1:1 a jedynie mały, poglądowy model, wydrukowany w technologii 3d, dobrze jednak widzieć, że podejmowane są jakieś działania mogące zainteresować inwestorów. Według Damiana Śliwy z projektu Nowy Polonez, rozpoczęły się już rozmowy z potencjalnymi wykonawcami pełnowymiarowej makiety, na której będą trwały dalsze prace rozwojowe.

Nowy Polonez 2015 (www.polonez2015.pl)

Nowy Polonez 2015 (www.polonez2015.pl)

Zmiany dotyczące wyglądu wozu ograniczyły się do nowego logo – poprzednie, przypominające symbol FSO i znane między innymi ze “starych” Polonezów zostało zastąpione szyldem ze stylizowaną literą P.

Oprócz tego udostępnione zostały podstawowe założenia co do silnika napędzającego Nowego Poloneza. Według informacji na oficjalnej stronie internetowej projektu jednostką tą ma być czterocylindrowy silnik o pojemności zbliżonej do 1800 cm3 i mocy maksymalnej około 150 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy silnika ma wynosić z kolei około 180 Nm. Dane te wskazują na zastosowanie silnika benzynowego, co jest rozsądną decyzją, szczególnie w czasie unijnej nagonki na samochody wyposażone w silniki diesla. Ze strony polonez2015.pl wynika również, że samochód ma mieścić 5 osób, posiadać zbiornik paliwa o pojemności 60 litrów a średnica zawracania Nowego Poloneza będzie wynosić 11,4 metra.

Trwa zbiórka na makietę w skali 1:1! [maj 2016]

9 maja rozpoczęła się zbiórka pieniędzy, pozwalających na dalszy rozwój Nowego Poloneza. Celem autorów projektu jest uzbieranie przynajmniej 20 000 zł; kwota ta powinna według nich wystarczyć na wykonanie modelu w skali 1:1 z wykorzystaniem technologii druku 3d, zakup materiałów promocyjnych oraz zorganizowanie konferencji podsumowującej rozwój prac. W planach jest również powołanie stowarzyszenia zrzeszającego fanów i osoby wspierające budowę nowego polskiego samochodu.

Pierwszy etap zbiórki potrwa do 20 września a dla wspierających finansowo budowę Nowego Poloneza przewidziane są nagrody; od wzmianki na stronie internetowej projektu (przy najniższych wpłatach) aż po dedykowane adresy poczty elektronicznej, zestawy gadżetów czy honorowe, imienne zaproszenia na wszystkie imprezy związane z Nowym Polonezem, takie jak targi motoryzacyjne czy prezentacje modelu. Na to możemy jednak liczyć dopiero przy wpłatach powyżej 200 zł. Pieniądze można przekazywać za pomocą przelewów lub usługi PayPal a wszystkie potrzebne dane znajdują się na oficjalnej stronie internetowej.

W momencie aktualizacji tekstu dostępny był jedynie raport z 14 maja 2016 – na ten dzień ekipa Nowego Poloneza 2015 zebrała 1303 zł. My oczywiście życzymy powodzenia i trzymamy kciuki za rozwój projektu. Oprócz tego postaramy się informować Was na bieżąco o najważniejszych aktualizacjach.

Galeria

Podziel się.

O autorze

Michał Stefaniak

Absolwent Mechaniki i Budowy Maszyn na Politechnice Poznańskiej. Miłośnik odpadającego warstwami chromu, przepracowanego oleju i rdzy. Jedna z nielicznych osób, którym udało się podpalić basen.