Lodołamacz Hanse zbudowano w Finlandii w 1966 roku na zamówienie Republiki Federalnej Niemiec (RFN). Jednostka była kopią fińskich lodołamaczy typu Karhu. Hanse miał 74,7 metra długości i wyporność 3346 ton. Napęd stanowiły 4 silniki diesla Wärtsilä-Sulzer 5 MH 51 o mocy łącznej 8800 KM oraz pomocnicze silniki elektryczne. Pozwalało to na osiąganie prędkości 15,8 węzła. Załoga składała się z 55 osób.

Jego budowę rozpoczęto 24 lipca 1964 roku, wodowanie miało miejsce 3 września 1965 roku, a do służby lodołamacz wszedł 13 grudnia 1966 roku. Wykorzystywano go do 1998 roku jako lodołamacz – przez większość swojej kariery portem macierzystym Hanse były Helsinki. Był to jeden z największych lodołamaczy w RFN. Następnie sprzedano go Grecji w celu przebudowy na statek szpitalny. Jego nazwę zmieniono wówczas na Asklipios.

W drodze do Pireusu, gdzie jednostka miała przejść przebudowę doszło do pożaru. 25 maja 1998 roku załoga opuściła statek, który rozbił się u wybrzeża Kelibii w Tunezji, gdzie pozostaje do dnia dzisiejszego. Stan wrak jest obecnie bardzo zły.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.