SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Wrak Lady Elizabeth
    Wrak Lady Elizabeth
    Wrak Lady Elizabeth
    Artykuły

    Wrak Lady Elizabeth

    Michał BanachBy Michał Banach17 lutego 2020Updated:8 lutego 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Żaglowiec Lady Elizabeth zbudowano w 1879 roku. Mimo napędu typowego dla kończącej się epoki, kadłub jednostki wykonano z żelaza. Dzięki solidnej konstrukcji statek przez długie lata pozostawał w eksploatacji, a od 1936 roku targany falami wrak jednostki jest nietypowym symbolem Whale Bone Cove na Falklandach.

    Żaglowiec Lady Elizabeth powstał w stoczni Robert Thompson Jr. w 1879 roku. Wodowanie 3-masztowego barku miało miejsce 6 czerwca. Statek ma 68 m długości i zaprojektowany był jako jednostka handlowa o tonażu 1155 ton. Załogę stanowiło 18-25 marynarzy. Co ciekawe, był to drugi statek noszący tę nazwę. Pierwszy, zbudowany w tej samej stoczni, zatonął w 1878 roku.

    Lady Elizabeth
    Lady Elizabeth

    Początkowo właścicielem statku był John Wilson. Niestety w 1886 roku zbankrutował w związku z kilkoma niezbyt trafionymi przedsięwzięciami. Lady Elizabeth trafiła wówczas w ręce Georga Christena Karana, który wykorzystywał jednostkę aż do 1906 roku. Następnie sprzedał ją za sumę 3250 funtów norweskiej firmie Skibsaktieselskabet, która wykorzystywała żaglowiec do 1913 roku.

    To właśnie wówczas zdarzył się chyba „najciekawszy” incydent na pokładzie statku. Podczas jednego z rejsów z Peru, kilku członków załogi zachorowało na malarię. Po podaniu leków wysłano ich na pokład, aby się przewietrzyli. Po kilku godzinach załoga zauważyła, że dwóch z nich zniknęło.

    Wrak Lady Elizabeth (fot. Brian Gratwicke)
    Wrak Lady Elizabeth (fot. Brian Gratwicke)

    Mimo poszukiwań, nie odnaleziono ich śladów na pokładzie. Uznano, że z powodu gorączki musieli wyskoczyć za burtę, ponieważ piękna pogoda panująca tego dnia na pewno nie byłaby przyczyną wypadnięcia za burtę.

    W grudniu 1912 roku, podczas ostatniego jak się okazało rejsu statku, żaglowiec doznał sporych uszkodzeń niedaleko Przylądka Horn. Mimo przecieków grożących zatonięciem, Lady Elizabeth dotarła do zatoki Stanley na Falklandach.

    Wrak Lady Elizabeth (fot. RAYANDBEE/Flickr.com)
    Wrak Lady Elizabeth (fot. RAYANDBEE/Flickr.com)

    Po oględzinach kadłuba uznano, że naprawa nie jest opłacalna, w związku z czym statek przekształcono w hulk. Rolę tę pełnił do 17 lutego 1936 roku. Tego dnia podczas sztormu Lady Elizabeth zerwała się z cum i osiadła na mieliźnie Whale Bone Cove. Co ciekawe nikomu nie zależało na starym statku, więc pozostawiono go własnemu losowi. Od tego czasu wrak cały czas pozostaje na mieliźnie. Mimo surowych warunków atmosferycznych panujących na Falklandach, Lady Elizabeth jest w całkiem niezłym stanie. Zachowała się nawet część wyposażenia wewnętrznego oraz pokłady.

    Wrak Lady Elizabeth (fot. Liam Quinn/Flickr.com)
    Wrak Lady Elizabeth (fot. Liam Quinn/Flickr.com)

    W 1984 roku miejscowe władze dokonały oględzin kadłuba i uznały, że statek w gruncie rzeczy nadaje się do naprawy. Niestety na Falklandach nie ma suchego doku, a prowizoryczne naprawy nie pozwoliłyby na przepłynięcie oceanu. W związku z tym wrak pozostawiono w spokoju.

    Współcześnie, zardzewiały kadłub statku jest jednym z najbardziej charakterystycznych miejsc w okolicy. Co ciekawe, statek podobno kołysze się na falach, ale mimo upływu lat cały czas pozostaje na mieliźnie.

    Więcej zdjęć z wnętrza statku znaleźć można pod tym linkiem: Lady Elizabeth 1983

    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułTriumph Mayflower – miniaturowa namiastka luksusu
    Następny artykuł 8 najstarszych pływających statków pasażerskich
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    HMS Victory – długowieczny okręt liniowy

    7 maja 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.