SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read62 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read23 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read157 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read7 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wrak Lady Elizabeth
    Artykuły

    Wrak Lady Elizabeth

    Michał BanachBy Michał Banach17 lutego 2020Updated:8 lutego 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Wrak Lady Elizabeth
    Wrak Lady Elizabeth
    Żaglowiec Lady Elizabeth zbudowano w 1879 roku. Mimo napędu typowego dla kończącej się epoki, kadłub jednostki wykonano z żelaza. Dzięki solidnej konstrukcji statek przez długie lata pozostawał w eksploatacji, a od 1936 roku targany falami wrak jednostki jest nietypowym symbolem Whale Bone Cove na Falklandach.

    Żaglowiec Lady Elizabeth powstał w stoczni Robert Thompson Jr. w 1879 roku. Wodowanie 3-masztowego barku miało miejsce 6 czerwca. Statek ma 68 m długości i zaprojektowany był jako jednostka handlowa o tonażu 1155 ton. Załogę stanowiło 18-25 marynarzy. Co ciekawe, był to drugi statek noszący tę nazwę. Pierwszy, zbudowany w tej samej stoczni, zatonął w 1878 roku.

    Lady Elizabeth
    Lady Elizabeth

    Początkowo właścicielem statku był John Wilson. Niestety w 1886 roku zbankrutował w związku z kilkoma niezbyt trafionymi przedsięwzięciami. Lady Elizabeth trafiła wówczas w ręce Georga Christena Karana, który wykorzystywał jednostkę aż do 1906 roku. Następnie sprzedał ją za sumę 3250 funtów norweskiej firmie Skibsaktieselskabet, która wykorzystywała żaglowiec do 1913 roku.

    To właśnie wówczas zdarzył się chyba „najciekawszy” incydent na pokładzie statku. Podczas jednego z rejsów z Peru, kilku członków załogi zachorowało na malarię. Po podaniu leków wysłano ich na pokład, aby się przewietrzyli. Po kilku godzinach załoga zauważyła, że dwóch z nich zniknęło.

    Wrak Lady Elizabeth (fot. Brian Gratwicke)
    Wrak Lady Elizabeth (fot. Brian Gratwicke)

    Mimo poszukiwań, nie odnaleziono ich śladów na pokładzie. Uznano, że z powodu gorączki musieli wyskoczyć za burtę, ponieważ piękna pogoda panująca tego dnia na pewno nie byłaby przyczyną wypadnięcia za burtę.

    W grudniu 1912 roku, podczas ostatniego jak się okazało rejsu statku, żaglowiec doznał sporych uszkodzeń niedaleko Przylądka Horn. Mimo przecieków grożących zatonięciem, Lady Elizabeth dotarła do zatoki Stanley na Falklandach.

    Wrak Lady Elizabeth (fot. RAYANDBEE/Flickr.com)
    Wrak Lady Elizabeth (fot. RAYANDBEE/Flickr.com)

    Po oględzinach kadłuba uznano, że naprawa nie jest opłacalna, w związku z czym statek przekształcono w hulk. Rolę tę pełnił do 17 lutego 1936 roku. Tego dnia podczas sztormu Lady Elizabeth zerwała się z cum i osiadła na mieliźnie Whale Bone Cove. Co ciekawe nikomu nie zależało na starym statku, więc pozostawiono go własnemu losowi. Od tego czasu wrak cały czas pozostaje na mieliźnie. Mimo surowych warunków atmosferycznych panujących na Falklandach, Lady Elizabeth jest w całkiem niezłym stanie. Zachowała się nawet część wyposażenia wewnętrznego oraz pokłady.

    Wrak Lady Elizabeth (fot. Liam Quinn/Flickr.com)
    Wrak Lady Elizabeth (fot. Liam Quinn/Flickr.com)

    W 1984 roku miejscowe władze dokonały oględzin kadłuba i uznały, że statek w gruncie rzeczy nadaje się do naprawy. Niestety na Falklandach nie ma suchego doku, a prowizoryczne naprawy nie pozwoliłyby na przepłynięcie oceanu. W związku z tym wrak pozostawiono w spokoju.

    Współcześnie, zardzewiały kadłub statku jest jednym z najbardziej charakterystycznych miejsc w okolicy. Co ciekawe, statek podobno kołysze się na falach, ale mimo upływu lat cały czas pozostaje na mieliźnie.

    Więcej zdjęć z wnętrza statku znaleźć można pod tym linkiem: Lady Elizabeth 1983

    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Wnętrze wraku Lady Elizabeth (fot. Geoffrey Barry)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleTriumph Mayflower – miniaturowa namiastka luksusu
    Next Article Ocieplane spodnie nie tylko dla aktywnych
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    2 marca 20236 Mins Read1K Views

    8 najstarszych pływających statków pasażerskich

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    10 lutego 20233 Mins Read783 Views

    MV Derbyshire – największy brytyjski statek utracony na morzu

    By Michał Banach0
    30 stycznia 20233 Mins Read620 Views

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 października 20212 Mins Read8 Views

    Yacht Express – statek do transportu jachtów

    Na świecie powstaje coraz więcej prywatnych jachtów. Wiele z nich powstaje w Europie na zamówienia…

    Gadgety
    3 grudnia 20223 Mins Read76 Views

    Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    Licznik Geigera, a w zasadzie Geigera Mullera to urządzenie, które pozwala zmierzyć wielkość promieniowania jonizującego.…

    Artykuły
    6 kwietnia 20193 Mins Read

    Porównuj albo przepłacaj – masz wybór

    Drogie OC spędza sen z powiek niejednemu kierowcy. Wysokie ceny obowiązkowego ubezpieczenia stały się szczególnie…

    Artykuły
    1 lipca 20192 Mins Read8 Views

    Aeroklub Poznański i lotnisko w Kobylnicy – galeria

    Lotnisko w Kobylnicy pod Poznaniem jest obecnie domem Aeroklubu Poznańskiego im. Wandy Modlibowskiej. Niedługo jednak…

    Artykuły
    10 sierpnia 20155 Mins Read3 Views

    Bailey Bridge – cud brytyjskiej inżynierii

    Pokonywanie przeszkód wodnych zawsze było dużym wyzwaniem dla wojska. Przed II wojną światową jedynym sposobem…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.