SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wrak frachtowca RMS Mülheim
    Wrak frachtowca RMS Mülheim
    Wrak frachtowca RMS Mülheim
    Artykuły

    Wrak frachtowca RMS Mülheim

    Michał BanachBy Michał Banach27 października 2017Brak komentarzy2 Mins Read
    Katastrofy morskie mogą mieć różne przyczyny. Od awarii, przez błąd człowieka aż po złe warunki pogodowe. W 2003 roku doszło jednak do katastrofy spowodowanej podobno przez… spodnie jednego z członków załogi frachtowca RMS Mülheim, który 22 marca 2003 roku uderzył o skały w rejonie Land’s End w Wielkiej Brytanii.

    Frachtowiec RMS Mülheim został zbudowany w maju 1999 roku w rumuńskiej stoczni Tulcea. Zamówienie na jednostkę złożono w grudniu 1997 roku, a stępkę położono w lutym 1998 roku. Mający 89,7 m długości i tonaż 2500 BRT frachtowiec początkowo nosił nazwę Zeus. Napędzał go silnik diesla Deutz SBV8M-628 o mocy 2040 KM, zapewniający prędkość 13 węzłów. Załoga liczyła 6 osób.

    Wrak RMS Mülheim (fot. photoeverywhere.co.uk)
    Wrak RMS Mülheim (fot. photoeverywhere.co.uk)

    W lipcu 1999 roku zmieniono nazwę frachtowca na RMS Mülheim. Statek wykorzystywano do transportu różnego rodzaju ładunków głównie między europejskimi portami. 22 marca 2003 roku jednostka wypłynęła z Cork w Irlandii, kierując się do Lubeki z ładunkiem 2200 ton plastiku pochodzącego z złomowanych samochodów.

    Około 5 rano Mülheim uderzył o skały w rejonie Gamper Bay, między Land’s End a Sennen Cove. Polska załoga obsługująca statek została ewakuowana przez śmigłowiec straży przybrzeżnej. W trakcie rejsu panowały dobre warunki atmosferyczne, ale uwięziony na skałach frachtowiec był bardzo niestabilny.

    Wrak RMS Mülheim (fot. mapio.net)
    Wrak RMS Mülheim (fot. mapio.net)

    Po opuszczeniu jednostki, podjęto kilka prób jej uwolnienia, ale zakończyły się one fiaskiem. W związku z tym podjęto decyzję o usunięciu ładunku, który w przypadku zatonięcia targanego falami statku mógłby zanieczyścić okoliczne wody. Na klifie w pobliżu miejsca w którym znajdował się frachtowiec umieszczono specjalny taśmociąg, którym wciągano na górę pojemniki z plastikiem. Do 29 maja udało się usunąć większość ładunku i paliwa z pokładu statku.

    Pozostawiony własnemu losowi i targany falami frachtowiec przełamał się na pół 7 października 2003 roku. Pod koniec miesiąca fragmenty statku zostały zepchnięte przez silne sztormy w pobliże Castle Zawn. W tym czasie większość nadbudówek odpadła od kadłuba. Ostatecznie fragment rufy frachtowca został wyrzucony na skały niedaleko Land’s End, gdzie spoczywają po dziś dzień.

    Wrak RMS Mülheim
    Wrak RMS Mülheim
    Wrak RMS Mülheim
    Wrak RMS Mülheim

    W toku przeprowadzonego po katastrofie śledztwa stwierdzono, że statek wpadł na skały, ponieważ pełniący wachtę marynarz zaczepił się spodniami o krzesło i próbując wstać przewrócił się i uderzył głową na tyle mocno, że stracił przytomność. Zanim ją odzyskał, statek uderzył już o skały. Wniosek – minimalizowanie załogi nie zawsze wychodzi na dobre.

    Wrak RMS Mülheim (fot. worldshipwrecks.wordpress.com)
    Wrak RMS Mülheim (fot. worldshipwrecks.wordpress.com)
    Wrak RMS Mülheim (fot. worldshipwrecks.wordpress.com)
    Wrak RMS Mülheim (fot. worldshipwrecks.wordpress.com)
    Wrak RMS Mülheim (fot. Wusel007)
    Wrak RMS Mülheim (fot. Wusel007)
    Wrak RMS Mülheim (fot. Herbythyme)
    Wrak RMS Mülheim (fot. Herbythyme)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOszczędzaj czas i pieniądze – kupuj bilety komunikacyjne przez telefon!
    Next Article Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.