SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoskie pancerniki typu Regina Elena – „prawie” krążowniki liniowe
    Włoskie pancerniki typu Regina Elena - "prawie" krążowniki liniowe
    Włoskie pancerniki typu Regina Elena - "prawie" krążowniki liniowe
    Artykuły

    Włoskie pancerniki typu Regina Elena – „prawie” krążowniki liniowe

    Michał BanachBy Michał Banach17 lipca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowane w latach 1901-1908 cztery pancerniki typu Regina Elena były ostatnimi włoskimi predreadnoughtami. W swoim czasie były to najszybsze pancerniki na świecie, a ze względu na swoje uzbrojenie, prędkość i układ konstrukcyjny uznawane są za pewnego rodzaju prekursorów krążowników liniowych.

    Geneza

    Pod koniec XIX wieku największe mocarstwa morskie na świecie intensywnie rozbudowywały swoje floty, korzystając z najnowszych zdobyczy techniki. Zainicjowany wówczas wyścig zbrojeń sprawił, że również mniejsze kraje musiały zacząć inwestować w swoje floty. Obawiając się rosnącej siły brytyjskiej i francuskiej floty na Morzu Śródziemnym, również Włochy musiały w latach 90. XIX wieku rozpocząć program rozbudowy floty.

    Regina Elena
    Regina Elena

    Włoski inżynier i konstruktor Vittorio Cuniberti otrzymał w 1899 roku zadanie opracowania nowych pancerników dla Regia Marina. Okręty miały być uzbrojone w 12 dział kalibru 203 mm, prędkość maksymalna miała dochodzić do 22 węzłów, a wyporność nie przekraczać 8000 ton. Projekty nie zyskały aprobaty, więc konstruktor zaczął je modyfikować.

    Finalnym efektem był projekt pancerników o długości 144 m i wyporności 14 000 ton, uzbrojonych w dwa pojedyncze działa kalibru 305 mm, po jednym na dziobie i rufie, oraz 12 dział kalibru 203 mm w 6 wieżach po dwa działa. Uzbrojenie pomocnicze składało się z 16 dział kalibru 76 mm i dwóch wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancerz okrętów miał grubość 250 mm w pasie burtowym i na mostku, 200 mm na wieżach i 38 mm na pokładach. Załoga liczyła około 764 oficerów i marynarzy. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 22 000 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 22 węzłów i zasięg 10 000 mil morskich (19 000 km) przy prędkości 10 węzłów.

    Vittorio Emanuele
    Vittorio Emanuele

    Pancerniki typu Regina Elena

    Tym razem projekt zyskał akceptację i dowództwo floty zamówiło w 1901 roku dwa okręty tego typu – Regina Elena (od którego wywodzi się nazwa typu) i Vittorio Emanuele. Jeszcze zanim je zwodowano, zamówiono dwa kolejne pancerniki – Roma i Napoli.

    Nazwa Stocznia Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby
    Regina Elena La Spezia 27 marca 1901 roku 19 czerwca 1904 roku 11 września 1907 roku
    Vittorio Emanuele Castellammare di Stabia 18 września 1901 roku 12 października 1904 roku 1 sierpnia 1908 roku
    Roma La Spezia 20 września 1903 roku 21 kwietnia 1907 roku 17 grudnia 1908 roku
    Napoli Castellammare di Stabia 21 października 1903 roku 10 września 1905 roku 1 września 1908 roku

    W momencie wejścia do służby pancerniki typu Regina Elena był już przestarzałe, ale dzięki bardzo wysokiej prędkości, wynoszącej aż 22 węzły, uznano je za wartościowe jednostki, które mogłyby znakomicie wypełniać role pościgowe. Okręty wykorzystano po raz pierwszy w 1911 roku w trakcie wojny włosko-tureckiej. W jej trakcie pancerniki brały udział w działaniach u wybrzeży Afryki, a następnie Rodos i innych wysp archipelagu Dodekanezy.

    Jeden z pancerników typu Regina Elena
    Jeden z pancerników typu Regina Elena

    Dalsza służba okrętów nie obfitowała w żadne istotne wydarzenia. Po wybuchu I wojny światowej, pancerniki oddelegowano do rutynowych patroli u wybrzeży Włoch. Gdy w 1915 roku kraj ten włączył się w działania wojenne, przebieg służby pancerników typu Regina Elena niewiele się zmienił. Regia Marina podobnie jak flota Austro-Węgier prowadziła bardzo ograniczone działania. Pancerniki pływały dosłownie między bazami i nie zapuszczały się na bardziej otwarte wody.

    Po wojnie, wszystkie 4 okręty znalazły się mimo swojego wieku i przestarzałej konstrukcji, na liście jednostek, które na mocy Traktatu Waszyngtońskiego miały pozostać w służbie. Ostatecznie jednak między 1923 a 1926 rokiem z eksploatacji wycofano wszystkie okręty tego typu. Jedynie Roma nie trafiła do stoczni złomowej, ponieważ do 1932 roku wykorzystywano ją jako pływające koszary.

    Regina Elena
    Regina Elena
    Podsumowanie

    Pancerniki typu Regina Elena będąc ostatnimi predreadnoughtami włoskiej floty nie mogły odegrać większej roli w działaniach wojennych. Przestarzałe w momencie wejścia do służby, szybko zaczęły ustępować nowszym konstrukcjom. Specyficzny układ uzbrojenia jeszcze bardziej obniżał ich wartość bojową.

    Dodatkowo, podczas I wojny światowej Włochy chociaż brały udział w działaniach wojennych, na morzu prowadziły bardzo ograniczone działania, przez co ich okręty wojenne po prostu nie miały okazji do wykazania się na większą skalę.

    Roma
    Roma
    Jeden z pancerników typu Regina Elena
    Jeden z pancerników typu Regina Elena

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleM247 Sergeant York – czyli problem amerykańskiej obrony przeciwlotniczej
    Next Article Długowieczny czołg lekki AMX-13
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.