SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoskie lekkie krążowniki typu Capitani Romani
    Artykuły

    Włoskie lekkie krążowniki typu Capitani Romani

    Michał BanachBy Michał Banach5 października 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Włoskie lekkie krążowniki typu Capitani Romani
    Włoskie lekkie krążowniki typu Capitani Romani
    Zaprojektowane tuż przed wybuchem II wojny światowej włoskie okręty typu Capitani Romani oficjalnie określane są jako lekkie krążownik, jednak ze względu na specyficzny układ uzbrojenia i przewidzianą rolę, często określa się je jako krążowniki rozpoznawcze lub ciężkie (wielkie) niszczyciele. Z 12 zamówionych okrętów podczas wojny ukończono 3, a czwarty po wojnie.

    Geneza

    Wraz z rozpoczęciem we Francji prac nad niszczycielami typu Le Fantasque i Mogador, Włosi postanowili rozpocząć prace nad okrętami zdolnymi do zwalczania francuskich jednostek. Najważniejszą cechą budowanych niszczycieli była bardzo wysoka prędkość, dzięki której były one w stanie przerwać starcie z wszystkimi ówczesnymi okrętami włoskiej floty i w razie potrzeby po prostu uciec.

    Cornelio Silla
    Cornelio Silla

    W związku z tym zdecydowano, że będące odpowiedzią na nie włoskie okręty muszą być szybsze i silniej uzbrojone. Prace projektowe powierzono konstruktorom – Umberto Pugliese i Ignazio Alfano, odpowiedzialni za projekt radzieckiego wielkiego niszczyciela Taszkient. Włoskie okręty miały być większe równie szybkie, oraz dysponować podobną wypornością. Zaplanowano budowę 12 okrętów tej klasy w kilku stoczniach.

    Jednostki sklasyfikowano jako krążowniki rozpoznawcze lub lekkie krążowniki typu Capitani Romani. Miały one 142 m długości, 5420 ton wyporności, a napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 110 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 41 węzłów (w trakcie prób uzyskano jednak aż 43 węzły). Zasięg okrętów wynosił 4350 mil morskich (8060 km) przy prędkości 18 węzłów. Uzbrojenie składało się z 8 dział kalibru 135 mm w czterech, dwudziałowych wieżach, 8 działek kalibru 37 mm, 4 działek kalibru 20 mm i dwóch czterorurowych aparatów torpedowych kalibru 533 mm. Aby uzyskać maksymalną prędkość zrezygnowano z opancerzenia. Wieże okrętu chronił jedynie pancerz o grubości 6-20 mm, a mostek o grubości 15 mm, składający się głównie z osłon przeciwodłamkowych. Załoga liczyła 418 oficerów i marynarzy. Wyposażeniem dodatkowym był radar EC-3/ter Gufo.

    Ottaviano Augusto
    Ottaviano Augusto

    Budowa i trudna eksploatacja

    Budowę pierwszej jednostki rozpoczęto 3 kwietnia 1939 roku, a kolejnych 11 we wrześniu i październiku. Ze względu na przebieg działań wojennych i zmieniające się priorytety po upadku Francji, prace nad okrętami tego typu spowolniły, a z czasem podjęto decyzję o przerwaniu budowy większości okrętów. Do 1942 roku zwodowano 8 kadłubów, jednak tylko 3 okręty weszły do służby – Attilio Regolo, Pompeo Magno i Scipione Africano.

    Attilio Regolo został storpedowany 7 listopada 1942 roku w porcie w trakcie przygotowań do prac wyposażeniowych, przez co wrócił do służby dopiero 4 września 1943 roku, przed kapitulacją Włoch. Podobny los spotkał Ulpio Traiano, który został zatopiony przez brytyjską żywą torpedę 3 stycznia 1943 roku.

    Cornelio Silla
    Cornelio Silla

    Pompeo Magno i Scipione Africano wzięły ograniczony udział w walkach, biorąc udział w starciach z brytyjskimi kutrami torpedowymi, przy czym tylko w przypadku  Scipione Africano udział w starciu jest potwierdzony, a w przypadku Pompeo Magno nie ma jednoznacznych dowodów. Wraz z kapitulacją Włoch okręty te zostały poddane Brytyjczykom i wykorzystane do ewakuacji włoskich oficjeli na Maltę. Pozostałe okręty ukończone w różnym stopniu albo zostały zezłomowane w trakcie wojny, albo przejęte przez Niemców, który wykorzystywali je do różnych celów.

    Po wojnie, na mocy traktatu pokojowego, Francja miała otrzymać trzy okręty tego typu w ramach reparacji wojennych. Ostatecznie Do Francji trafił Attilio Regolo i Scipione Africano. Nowy właściciel wyremontował okręty i zmodernizował ich uzbrojenie, montując działa kalibru 105 mm. Zmieniono również ich nazwy na Chateaurenault i Guichen. Wykorzystywano je do 1961 roku.

    Giulio Germanico
    Giulio Germanico

    Włosi zachowali Pompeo Magno, który poz mianie nazwy na San Giorgio wykorzystywany był najpierw jako tzw. lider, a później jako okręt szkolny aż do złomowania w 1979 roku. Po wojnie odzyskano jeszcze jeden okręt – Giulio Germanico, który został przejęty przez Niemców w trakcie wojny i zatopiony 28 września 1943 roku. Włosi wydobyli go i dokończyli, wprowadzając do służby jako San Marco. Również i ten okręt początkowo używany był jako lider. Wycofano go z służby w 1971 roku. Włoskie okręty również przeszły w toku służby modernizację, w ramach której zainstalowano na nich amerykańskie działa kalibru 127 mm.

    Podsumowanie

    Lekkie krążowniki typu Capitani Romani nigdy nie odegrały większej roli w trakcie działań wojennych. Ich budowę rozpoczęto zbyt późno, aby ukończyć wszystkie okręty w trakcie wojny. Dodatkowo ich użyteczność pozostawiała wiele do życzenia, ponieważ pozbawione pancerza, był łatwym celem dla innych okrętów. Jedynie ich uzbrojenie przeciwlotnicze prezentowało się całkiem nieźle.

    Pompeo Magno
    Pompeo Magno
    Nazwa Stocznia Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Uwagi
    Attilio Regolo OTO, Livorno 28 września 1939 roku 28 sierpnia 1940 roku 15 maja 1942 roku Przekazany Francji po wojnie
    Caio Mario OTO, Livorno 28 września 1939 roku 17 sierpnia 1941 roku – Przejęty przez Niemców, wykorzystywany jako pływający zbiornik paliwa, zatopiony w 1944 roku
    Claudio Druso CdT, Riva Trigoso 27 września 1939 roku – – Zezłomowany w 1941 roku
    Claudio Tiberio OTO, Livorno 28 września 1939 roku – – Zezłomowany na przełomie 1941 i 1942 roku
    Cornelio Silla Ansaldo, Genua 12 października 1939 roku 28 czerwca 1941 roku – Przejęty przez Niemców, nigdy nie ukończony, zatopiony w lipcu 1944 roku
    Giulio Germanico Navalmeccanica, Castellammare di Stabia 3 kwietnia 1939 roku 26 lipca 1941 roku – Ukończony po wojnie
    Ottaviano Augusto CNR, Ancona 23 września 1939 roku 28 kwietnia 1941 roku – Przejęty przez Niemców, zatopiony przez lotnictwo 1 listopada 1943 roku
    Paolo Emilio Ansaldo, Genua 12 października 1939 roku – – Zezłomowany na przełomie 1941 i 1942 roku
    Pompeo Magno CNR, Ancona 23 września 1939 roku 24 sierpnia 1941 roku 4 czerwca 1943 roku W eksploatacji podczas wojny, wykorzystywany po wojnie
    Scipione Africano OTO, Livorno 28 września 1939 roku 12 stycznia 1941 roku 23 kwietnia 1943 roku Przekazany Francji po wojnie
    Ulpio Traiano CNR, Palermo 28 września 1939 roku 30 listopada 1942 roku – Zatopiony 3 stycznia 1943 roku przez brytyjską żywą torpedę
    Vipsanio Agrippa CDT, Riva Trigoso Październik 1939 roku – – Zezłomowany w 1941 lub 1942 roku

    Jako ciekawostkę warto dodać, że jeden z okrętów tego typu dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Pompeo Magno
    Pompeo Magno
    San Giorgio
    San Giorgio
    Attilio Regolo
    Attilio Regolo
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSkąd się wzięły kontenery?
    Next Article Jakie opony zimowe wybrać?
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 października 202310 Mins Read141 Views

    Pancerniki typu Littorio – ostatnie i największe włoskie pancerniki

    By Michał Banach0
    19 października 20232 Mins Read41 Views

    Zapomniany włoski śmigłowiec Agusta A.101

    By Michał Banach1
    17 października 20233 Mins Read2 Views

    Zagato Zele – brzydki elektryczny ekscentryk

    By Michał Banach0
    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20223 Mins Read

    Heinkel He 178 – pierwszy samolot turboodrzutowy

    W drugiej połowie lat 30. XX wieku w Niemczech rozpoczęto prace nad budową samolotów o…

    Artykuły
    18 lutego 20162 Mins Read

    Kathrine Switzer – 1967 Boston Marathon

    Przez wiele lat kobiety nie mogły uprawiać niektórych sportów ani brać udziału oficjalnie w wydarzeniach…

    Artykuły
    16 października 20224 Mins Read

    Ostrawa NATO DAY’s 2022 – relacja

    Kolejne wielkie święto NATO na lotnisku im. Leoše Janáčka w Mosnowie pod Ostrawą w Republice…

    Kolej
    26 września 20202 Mins Read

    L0 – najszybszy pociąg świata

    Przed erą samochodów pociągi były najszybszymi pojazdami lądowymi. Później zaczęły ustępować miejsca samochodom i nawet…

    Lifestyle
    21 kwietnia 20214 Mins Read

    Czy zegarek z pulsoksymetrem sprawdza się w praktyce?

    Producenci zegarków sportowych starają się zmieścić w swoich produktach coraz to nowsze i bardziej zaawansowane…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.