SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoskie ciężkie krążowniki typu Zara
    Włoskie ciężkie krążowniki typu Zara
    Włoskie ciężkie krążowniki typu Zara
    Artykuły

    Włoskie ciężkie krążowniki typu Zara

    Michał BanachBy Michał Banach14 września 2019Updated:14 września 2019Brak komentarzy6 Mins Read
    W połowie lat 20. we Włoszech rozpoczęto budowę krążowników typu Trento. Jeszcze zanim jednostki te weszły do służby, dowództwo Regia Marina podjęło decyzję o budowie kolejnych ciężkich krążowników według bardziej dopracowanego projektu. Okręty te określano jako typ Zara.

    Geneza

    Włoska flota w latach 20. rozpoczęła zakrojony na szeroką skalę program rozbudowy swojego potencjału. W ramach zamówień, które wówczas złożono, rozpoczęto prace nad dwoma krążownikami typu Trento. Okręty te uzbrojone były w działa kalibru 203 mm, ale ich opancerzenie zostało zredukowane do maksymalnie 100 mm, aby zachować wyższą prędkość około 31 węzłów.

    Krążownik Zara
    Krążownik Zara

    Już w trakcie prac nad okrętami wielu oficerów Regia Marina było niezadowolonych z ich projektu. Poświęcenie opancerzenia na rzecz prędkości uznawane było za błąd. W związku z tym podjęto decyzję o zamówieniu czterech kolejnych krążowników nowego typu, które miały zachować uzbrojenie w postaci 8 dział kalibru 203 mm, ale ich pancerz miał mieć grubości 200 mm. Zakładano również, że prędkość maksymalna wyniesie przynajmniej 32 węzły.

    Szybko okazało się, że spełnienie oczekiwań floty będzie trudne w świetle ograniczeń narzuconych przez Traktat Waszyngtoński – według którego wyporność krążowników nie miała przekraczać 10 160 ton. Pomimo odciążenia konstrukcji, okręty i tak przekraczały ten limit. Mimo to podjęto decyzję o kontynuowaniu prac i ukryciu nadmiaru wagi.

    Krążowniki Zara i Pola w Wenecji
    Krążowniki Zara i Pola w Wenecji

    W 1928 roku zakończono prace projektowe, a następnie zamówiono dwa pierwsze okręty nowego typu – Zara i Fiume. Następnie złożono zamówienie na trzeci okręt – Gorizia, a potem na czwarty – Pola. Ten ostatni miał powstać według zmienionego projektu, ponieważ zakładano, że będzie okrętem flagowym.

    Krążowniki typu Zara

    Wszystkie cztery okręty różniły się od siebie nieznacznie pod względem szczegółów technicznych i osiągów. W toku służby zmianie uległo również ich uzbrojenie przeciwlotnicze i dodatkowe. Okręty miały 182 m długości i wyporność całkowitą od 14 168 do 14 560 ton. Napęd zapewniały dwie turbiny parowe, które pozwalały na osiągnięcie prędkości maksymalnej 32 węzłów (w trakcie prób udało się uzyskać prędkość 33-34 węzłów, ale w toku eksploatacji jej nie osiągano). Zasięg wynosił od 4850 do 4400 mil morskich (8980 do 10 000 km) przy prędkości 16 węzłów. Przy maksymalnej prędkości zasięg drastycznie spadał do zaledwie 1150-1900 mil morskich (2130-3520 km).

    Krążownik Gorizia
    Krążownik Gorizia

    Uzbrojenie okrętów składało się z 8 dział kalibru 203 mm w czterech wieżach – po dwie na dziobie i rufie w superpozycji. Uzbrojenie przeciwlotnicze składało się z ośmiu podwójnych dział kalibru 100 mm oraz 4 działek kalibru 40 mm, które później zastąpiono czterema podwójnymi działkami kalibru 37 mm. Gorizia otrzymała ponadto 6 podwójnych i 2 pojedyncze działka kalibru 20 mm. Wyposażenie dodatkowe składało się z dwóch wodnosamolotów.

    Krążowniki typu Zara były jednymi z najlepiej opancerzonych jednostek swojej klasy do czasu pojawienia się amerykańskich krążowników typu Des Moines. Pancerz burtowy, wieże, mostek i barbety chronione były pancerzem o grubości 150 mm. Pokład pokryty był natomiast pancerzem o grubości 70 mm. Cytadela pancerna chroniła najważniejsze elementy statku.

    Krążownik Gorizia
    Krążownik Gorizia

    Eksploatacja

    Stępkę pod Zarę położono 4 lipca 1929 roku w stocznie Odero Terni Orlando, wodowanie miało miejsce 27 kwietnia 1930 roku, a do służby okręt wszedł 20 października 1931 roku. Prace nad Fiume (jedynym zbudowanym w stoczni Stabilimento Tecnico Triestino) rozpoczęto 29 kwietnia 1929 roku, wodowanie miało miejsce 27 kwietnia 1930 roku a do służby okręt wszedł 23 listopada 1931 roku.

    Stępkę pod Gorizię położono 17 marca 1930 roku, wodowanie miało miejsce 28 grudnia 1931 roku a do służby okręt wszedł 23 grudnia 1932 roku. Stępkę pod krążownik Pola położono 17 marca 1931 roku, wodowanie miało miejsce 5 grudnia 1931 roku, a do służby okręt wszedł 21 grudnia 1932 roku.

    Krążownik Zara
    Krążownik Zara

    Początkowo wszystkie cztery okręty wykorzystywano głównie do zadań szkoleniowych oraz wizyt zagranicznych. Dopiero wraz z wybuchem wojny domowej w Hiszpanii Pola oddelegowano do rejsów patrolowych u wybrzeży półwyspy Iberyjskiego, a Gorizia ewakuował hiszpańskich nacjonalistów z Gijon do Francji. W drodze powrotnej do Włoch na pokładzie okrętu doszło do eksplozji paliwa lotniczego, co wymusiło postój i naprawy na Gibraltarze. To właśnie wówczas Brytyjczycy dowiedzieli się, że włoskie okręty mają większą wyporność niż zakładana traktatem waszyngtońskim.

    W 1939 roku krążowniki wzięły udział w ataku na Albanię, a później, wraz z intensyfikacją działań na Morzu Śródziemnym rozpoczęły polowania na brytyjskie konwoje. Ze względu na dużą prędkość, okręty często działały razem. Niestety ich kariera nie miała potrwać zbyt długo. 27 marca 1941 roku Zara, Fiume i Pola znalazły się w grupie włoskich okrętów, które wzięły udział w bitwie u przylądka Matapan.

    Krążownik Fiume
    Krążownik Fiume

    Nieposiadające radarów włoskie okręty zostały zaskoczone przez brytyjski zespół. W trakcie odwrotu (włoskie okręty dysponowały większą prędkością od jednostek brytyjskich, co pozwoliło im na oderwanie się od przeciwnika), Pola został unieruchomiony, a dowodzący zespołem admirał Angelo Iachino oddelegował Zarę, Fiumę i 6 niszczycieli do pomocy uszkodzonemu okrętowi. Pozostałe włoskie jednostki w tym czasie wycofały się.

    Brytyjczycy odnaleźli włoski zespół w nocy i dzięki wskazaniom radaru rozpoczęli celny ostrzał. Włosi próbowali odpowiedzieć ogniem, ale nie byli w stanie namierzyć brytyjskich okrętów. W trakcie starcia wszystkie 3 krążowniki oraz 3 niszczyciele zostały zatopione.

    Krążownik Zara
    Krążownik Zara

    W tym czasie krążownik Gorizia znajdował się w La Spezii, gdzie przechodził okresowy remont. Po jego zakończeniu, okręt wziął udział w kilku operacjach, w tym w I bitwie pod Syrtą, 17 grudnia 1941 roku, oraz w II bitwie pod Syrtą 22 marca 1942 roku. W trakcie tego starcia dały o sobie znać wady uzbrojenia włoskiego okrętu (ten sam problem miały wszystkie 4 krążowniki). Ze względu na ułożenie dział w wieżach – bardzo blisko siebie, rozrzut pocisków był bardzo duży i utrudniał celowanie.

    Przez kolejne miesiące Gorizia brała udział w kilku mniejszych operacjach, starając się przy tym przetrwać liczne ataki brytyjskiego lotnictwa, które nękało włoską flotę. 4 maja 1943 roku okręt wszedł do suchego doku w La Spezii, gdzie pozostał aż do kapitulacji Włoch. Nienadający się do walki okręt został przejęty przez Niemców, którzy wyprowadzili go z doku i zacumowali w porcie, pozostawiając krążownik własnemu losowi.

    Wrak krążownika Gorizia
    Wrak krążownika Gorizia

    W nocy z 21 na 22 czerwca 1944 roku brytyjscy i włoscy płetwonurkowie próbowali zatopić Gorizię, ale operacja nie powiodła się. Ciężko uszkodzony okręt utrzymał się na powierzchni, ale nie nadawał się do dalszej eksploatacji. Po wojnie przeprowadzono oględziny, które potwierdziły, że okręt nie nadaje się do naprawy. W związku z tym 27 lutego 1947 roku wycofano go oficjalnie z służby i zezłomowano, definitywnie kończąc historię krążowników typu Zara.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręty te dostępne są również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Krążownik Fiume
    Krążownik Fiume

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiszczyciele typu Friesland – z Holandii do Peru
    Next Article Opuszczone lotnisko Rangsdorf pod Berlinem
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read

    Jeden szczęśliwiec wśród trójki pechowców – lotniskowce klasy Courageous

    25 listopada 20228 Mins Read

    Giulio Cesare – z ziemi włoskiej do Rosji

    15 października 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.