Chociaż era żaglowców zakończyła się definitywnie na przełomie XIX i XX wieku, jednostki tego typu cały czas są wykorzystywane do szkolenia marynarzy. Wiele współcześnie używanych żaglowców mimo nowoczesnego wyposażenia, powstało wiele lat temu. Jedną z takich jednostek jest włoski żaglowiec szkolny Amerigo Vespucci zbudowany w latach 30. XX wieku.

W 1925 roku włoska marynarka wojenna Regia Marina zamówiła dwa nowe żaglowce szkolne. Ich projekt stworzył włoski inżynier marynarki wojennej, Francesco Rotundi. Według założeń jednostki miały przypominać 74-działowe okręty liniowe z XVIII wieku, ale ze względu na swoją rolę, nie miały posiadać uzbrojenia.

Amerigo Vespucci i Cristoforo Colombo w 1943 roku
Amerigo Vespucci i Cristoforo Colombo w 1943 roku

Stępkę pod pierwszą jednostkę – Cristoforo Colombo, położono 15 kwietnia 1926 roku, wodowanie miało miejsce 4 kwietnia 1928 roku, a do służby jednostka weszła 1 lipca tego samego roku. Okręt używany był przez Regia Marina do 1943 roku, po czym został przejęty przez Aliantów, a w 1949 roku trafił do ZSRR w ramach reparacji wojennych. Służba w ZSRR nie była długa, ponieważ już w 1959 roku Dunaj, bo taką nazwę otrzymał żaglowiec po zmianie właściciela, został wycofany ze służby i przeniesiony do rezerwy. Niestety jednostka została zniszczona w wyniku pożaru w 1963 roku.

O wiele więcej szczęścia miał drugi żaglowiec – Amerigo Vespucci. Stępkę pod niego położono 12 maja 1930 roku, wodowanie miało miejsce 22 lutego 1931 roku, a do służby okręt wszedł 26 maja 1931 roku. Żaglowiec miał 100 m długości i wyporność całkowitą 4080 ton. Oprócz pełnego ożaglowania pozwalającego na rejs z prędkością do 15 węzłów, jednostka otrzymała pomocniczy napęd śrubowy dwa sześciocylindrowe silniki diesla FIAT Q426.

Amerigo Vespucci i amerykański lotniskowiec USS Independence w 1962 roku
Amerigo Vespucci i amerykański lotniskowiec USS Independence w 1962 roku

Jednostka była aktywnie wykorzystywana podczas rejsów szkolnych i kurtuazyjnych. Jedynie w trakcie II wojny światowej eksploatacja była częściowo ograniczona ze względu obawy przed utratą żaglowca. Po wojnie jednostka przeszła kilka modernizacji, dzięki którym Amerigo Vespucci cały czas może być wykorzystywany.

W 1964 roku wymieniono napęd, instalując dwa nowe ośmiocylindrowe silniki diesla Fiat B 308 ESS o mocy 1973 KM. W latach 2013-2016 żaglowiec przeszedł kolejną gruntowną modernizację, w trakcie której całkowicie przebudowano siłownię, instalując dwa dwunastocylindrowe silniki diesla MTU 12VM33F2 o mocy 1824 KM każdy i dwa ośmiocylindrowe silniki diesla MTU 8VM23F2 o mocy 1020 KM każdy oraz generator elektryczny o mocy 1010 KM. Silniki zapewniają możliwość osiągania prędkości do 11 węzłów.

Amerigo Vespucci (fot. Harley D. Nygren)
Amerigo Vespucci (fot. Harley D. Nygren)

Amerigo Vespucci posiada rozbudowane wyposażenie elektroniczne ułatwiające żeglugę i nawigację, a także liczne systemy automatyzujące pracę jednostki (chociaż kotwice są cały czas obsługiwane ręcznie). Standardowo załoga jednostki liczy 16 oficerów, 70 podoficerów i 190 marynarzy. Podczas rejsów szkolnych załoga wzrasta łącznie do 450 ludzi.

Mimo upływu lat, Amerigo Vespucci cały czas pozostaje w służbie i regularnie przechodzi remonty i modernizacje, ponieważ wykonany z dębowych desek pokład musi być odświeżany bądź wymieniany co 3 lata. Żaglowiec często uczestniczy również w zawodach żaglowców i rejsach kurtuazyjnych.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.