SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoski żaglowiec szkolny Amerigo Vespucci
    Włoski żaglowiec szkolny Amerigo Vespucci
    Włoski żaglowiec szkolny Amerigo Vespucci
    Artykuły

    Włoski żaglowiec szkolny Amerigo Vespucci

    Michał BanachBy Michał Banach3 maja 2019Updated:26 maja 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Chociaż era żaglowców zakończyła się definitywnie na przełomie XIX i XX wieku, jednostki tego typu cały czas są wykorzystywane do szkolenia marynarzy. Wiele współcześnie używanych żaglowców mimo nowoczesnego wyposażenia, powstało wiele lat temu. Jedną z takich jednostek jest włoski żaglowiec szkolny Amerigo Vespucci zbudowany w latach 30. XX wieku.

    W 1925 roku włoska marynarka wojenna Regia Marina zamówiła dwa nowe żaglowce szkolne. Ich projekt stworzył włoski inżynier marynarki wojennej, Francesco Rotundi. Według założeń jednostki miały przypominać 74-działowe okręty liniowe z XVIII wieku, ale ze względu na swoją rolę, nie miały posiadać uzbrojenia.

    Amerigo Vespucci i Cristoforo Colombo w 1943 roku
    Amerigo Vespucci i Cristoforo Colombo w 1943 roku

    Stępkę pod pierwszą jednostkę – Cristoforo Colombo, położono 15 kwietnia 1926 roku, wodowanie miało miejsce 4 kwietnia 1928 roku, a do służby jednostka weszła 1 lipca tego samego roku. Okręt używany był przez Regia Marina do 1943 roku, po czym został przejęty przez Aliantów, a w 1949 roku trafił do ZSRR w ramach reparacji wojennych. Służba w ZSRR nie była długa, ponieważ już w 1959 roku Dunaj, bo taką nazwę otrzymał żaglowiec po zmianie właściciela, został wycofany ze służby i przeniesiony do rezerwy. Niestety jednostka została zniszczona w wyniku pożaru w 1963 roku.

    O wiele więcej szczęścia miał drugi żaglowiec – Amerigo Vespucci. Stępkę pod niego położono 12 maja 1930 roku, wodowanie miało miejsce 22 lutego 1931 roku, a do służby okręt wszedł 26 maja 1931 roku. Żaglowiec miał 100 m długości i wyporność całkowitą 4080 ton. Oprócz pełnego ożaglowania pozwalającego na rejs z prędkością do 15 węzłów, jednostka otrzymała pomocniczy napęd śrubowy dwa sześciocylindrowe silniki diesla FIAT Q426.

    Amerigo Vespucci i amerykański lotniskowiec USS Independence w 1962 roku
    Amerigo Vespucci i amerykański lotniskowiec USS Independence w 1962 roku

    Jednostka była aktywnie wykorzystywana podczas rejsów szkolnych i kurtuazyjnych. Jedynie w trakcie II wojny światowej eksploatacja była częściowo ograniczona ze względu obawy przed utratą żaglowca. Po wojnie jednostka przeszła kilka modernizacji, dzięki którym Amerigo Vespucci cały czas może być wykorzystywany.

    W 1964 roku wymieniono napęd, instalując dwa nowe ośmiocylindrowe silniki diesla Fiat B 308 ESS o mocy 1973 KM. W latach 2013-2016 żaglowiec przeszedł kolejną gruntowną modernizację, w trakcie której całkowicie przebudowano siłownię, instalując dwa dwunastocylindrowe silniki diesla MTU 12VM33F2 o mocy 1824 KM każdy i dwa ośmiocylindrowe silniki diesla MTU 8VM23F2 o mocy 1020 KM każdy oraz generator elektryczny o mocy 1010 KM. Silniki zapewniają możliwość osiągania prędkości do 11 węzłów.

    Amerigo Vespucci
    Amerigo Vespucci

    Amerigo Vespucci posiada rozbudowane wyposażenie elektroniczne ułatwiające żeglugę i nawigację, a także liczne systemy automatyzujące pracę jednostki (chociaż kotwice są cały czas obsługiwane ręcznie). Standardowo załoga jednostki liczy 16 oficerów, 70 podoficerów i 190 marynarzy. Podczas rejsów szkolnych załoga wzrasta łącznie do 450 ludzi.

    Mimo upływu lat, Amerigo Vespucci cały czas pozostaje w służbie i regularnie przechodzi remonty i modernizacje, ponieważ wykonany z dębowych desek pokład musi być odświeżany bądź wymieniany co 3 lata. Żaglowiec często uczestniczy również w zawodach żaglowców i rejsach kurtuazyjnych.

    Amerigo Vespucci
    Amerigo Vespucci
    Amerigo Vespucci
    Amerigo Vespucci
    Amerigo Vespucci i włoska fregata Luigi Rizzo
    Amerigo Vespucci i włoska fregata Luigi Rizzo

    Fot. Wikimedia Commons

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKatastrofa lotnicza na Teneryfie (1977) – największa katastrofa lotnicza w historii
    Next Article Węgierski czołg średni Turán
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read

    Bartel BM-6 – polski samolot szkolno-myśliwski

    31 grudnia 20223 Mins Read

    Carroll A. Deering i tajemnicze zaginięcie jego załogi

    26 listopada 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.