SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoski monitor Faà di Bruno – pierwszowojenny składak
    Włoski monitor Faà di Bruno - pierwszowojenny składak
    Włoski monitor Faà di Bruno - pierwszowojenny składak
    Artykuły

    Włoski monitor Faà di Bruno – pierwszowojenny składak

    Michał BanachBy Michał Banach23 września 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1917 roku monitor Faà di Bruno był bardziej pływającą baterią, niż typowym okrętem wojennym. Jednostka powstała po rezygnacji z budowy pancerników i torpedowców przez włoską marynarkę wojenną, dlatego wykorzystano w niej wyposażenie z tych jednostek.

    W 1915 roku dowództwo włoskiej floty podjęło decyzję o rezygnacji z budowy pancerników typu Francesco Caracciolo. Równocześnie skasowano kilka innych projektów jednostek, których koszty budowy były wysokie, a czas budowy zbyt długi, aby jednostki trafiły w krótkim czasie do służby. Włoski przemysł nie był w stanie produkować tak wielu jednostek podczas trwającej I wojny światowej. Pomimo rezygnacji z budowy okrętów, część ich wyposażenia była już gotowa, w tym działa Cannone navale da 381/40 kalibru  381 mm.

    Faà di Bruno
    Faà di Bruno

    Mając zbędne działa, uznano, że można je wykorzystać do uzbrojenia lżejszej jednostki, przydatnej do prowadzenia ostrzału wybrzeża. Tak powstał pomysł zbudowania monitora Faà di Bruno. Stępkę pod okręt położono 10 października 1915 roku, wodowanie miało miejsce 30 stycznia 1916 roku, a do służby okręt wszedł 1 kwietnia 1917 roku.

    Monitor miał 55,5 m długości i wyporność 2900 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 465 ihp, zapewniające prędkość maksymalną około 3,5 węzła, pochodzące z niezbudowanych torpedowców. Kadłub jednostki dla dodatkowej ochrony otoczony był betonowym koferdamem o grubości 2,9 m. Ponadto pancerz Faà di Bruno miał grubość 30 mm na pokładzie, 110 mm na wieży i 60 mm na barbetach. Uzbrojenie składało się z jednej wieży z dwoma działami kalibru 381 mm, czterech dział kalibru 76,2 mm oraz dwóch działek kalibru 40 mm. Za główną wieżą umieszczono maszt z stanowiskiem dowodzenia i kierowania ogniem. Załoga liczyła 45 oficerów i marynarzy.

    Po wejściu do służby okręt wziął udział w bitwie pod Isonzo w sierpniu 1917 roku. W kolejnych miesiącach, aż do końca wojny Faà di Bruno ostrzeliwał pozycje Austro-Węgierskie. Jednostka pozostawała w eksploatacji po wojnie przez kilka lat, ale 13 listopada 1924 wycofano ją do rezerwy.

    Faà di Bruno
    Faà di Bruno

    Nowe życie monitor zyskał na początku II wojny światowej, gdy przywrócono go do służby. Z racji wieku i zużycia, wykorzystywano go jako pływającą baterię w Genui. 9 lutego 1941 roku Faà di Bruno noszący wówczas nazwę GM 194 został jednak uszkodzony i aż do końca wojny nie był zdatny do użytku. W momencie kapitulacji Włoch, jednostkę przejęli Niemcy, którzy potem przekazali ją marionetkowej włoskiej flocie. Pod koniec wojny nieprzydatny okręt zatopiono w Savona, gdzie pozostał aż do rozebrania w 1946 roku.

    Kariera monitora Faà di Bruno nie była długa, ani nie obfitowała w wiele ciekawych wydarzeń. Okręt był jedną z wielu mało znanych jednostek, które powstały z potrzeby chwili, a nie według wcześniej przygotowanych i dobrze przemyślanych planów. Z tego też powodu nie wyróżniał się ani konstrukcją, ani parametrami taktyczno-technicznymi.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLeO 451 – pierwszy nowoczesny francuski średni bombowiec
    Next Article Breda-Zappata BZ.308 – ofiara pokoju
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Amerykański monitor USS Monterey

    13 stycznia 20233 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.