W 1911 roku Japońska Marynarka Wojenna zamówiła w brytyjskiej stoczni Yarrow Shipbuilders dwa oceaniczne niszczyciele typu Urakaze. Ostatecznie tylko jedna jednostka trafiła do Japonii. Drugi okręt został sprzedany Włochom i wszedł do służby pod nazwą Audace.
W 1909 roku japońska flota rozpoczęła budowę dwóch niszczycieli typu Umikaze. Jednostki te były pierwszymi dużymi, oceanicznymi niszczycielami z turbinami parowymi, zaprojektowanymi i zbudowanymi w Japonii. Ze względu na brak doświadczenia w budowie tego typu jednostek, okręty te od początku trapione były licznymi problemami technicznymi.
Zrażone problemami z rodzimymi jednostkami dowództwo japońskiej floty postanowiło w 1911 roku zamówić dwa kolejne podobne niszczyciele, ale zaprojektowane i zbudowano w sprawdzonych, brytyjskich stoczniach. Wybór padł na stocznię Yarrow Shipbuilders. Ze względu na nagromadzenie zamówień, prace nad okrętami ruszyły jednak dopiero 1 października 1913 roku. Jednostki otrzymały nazwy Urakaze i Kawakaze.
Wybuch I wojny światowej sprawił, że prace nad okrętami zwolniły a ich dostarczenie odbiorcy zaczęto przesuwać. W tym czasie cierpiąca na braki sprzętowe włoska flota zaczęła pilnie szukać niszczycieli, które mogły być szybko wcielone do służby. Dowiedziawszy się praktycznie gotowych japońskich niszczycielach, czekających w stoczni Yarrow, Włosi rozpoczęli negocjacje w sprawie zakupu okrętów.
3 lipca 1916 roku Japończycy zgodzili się sprzedać Włochom niszczyciel Kawakaze. Nowy właściciel zmienił jego nazwę początkowo na Intrepido, a następnie na Audace. Niszczyciel został zwodowany 27 września 1916 roku, a prace wykończeniowe trwały do 23 grudnia 1916 roku. Następnie okręt trafił do Włoch i wziął udział w działaniach bojowych na Adriatyku. Jednostka zasłynęła jako pierwszy włoski okręt, który wszedł do portu w Trieście po jego przejęciu przez Włochów.
Dalsza kariera okrętu była spokojna, a w latach 1937-1940 niszczyciel (klasyfikowany jako torpedowiec) używany był jako okręt dowodzenia dla sterowanego radiowo okrętu-celu San Marco. Po wybuchu II wojny światowej Audace przeszedł modernizację, w trakcie której przystosowano go do roli eskortowca. W 1943 roku wraz z kapitulacją włoskiej floty niszczyciel miał poddać się w południowych Włoszech, ale z powodu awarii silnika, zawinął do Wenecji, gdzie został przejęty przez Niemców.
Przemianowany na TA20, niszczyciel stał się stawiaczem min. Po przezbrojeniu i modernizacji oddelegowano go ponownie na Adriatyk, gdzie 1 listopada 1944 roku został zatopiony wraz z dwiema towarzyszącymi korwetami przez brytyjskie niszczyciele HMS Wheatland i HMS Avon Vale. Tak zakończyła się historia włoskiego „japońskiego” niszczyciela.
Audace miał 87,2 m długości i wyporność 1102 ton. Napęd zapewniały dwie turbiny parowe o mocy 22 000 KM, zapewniające prędkość 30 węzłów i zasięg 2180 Mm (4040 km) przy prędkości 15 węzłów. Uzbrojenie okrętu początkowo składało się z siedmiu dział kalibru 102 mm, dwóch działek kalibru 40 mm i dwóch podwójnych wyrzutni torped kalibru 450 mm. Załoga liczyła natomiast 5 oficerów i 113 marynarzy. W toku służby działa kalibru 102 mm zostały częściowo zamienione na lżejsze uzbrojenie przeciwlotnicze, bardziej przydatne podczas służby jako eskortowiec.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.