SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoski „japoński” niszczyciel Audace
    Włoski "japoński" niszczyciel Audace
    Włoski "japoński" niszczyciel Audace
    Artykuły

    Włoski „japoński” niszczyciel Audace

    Michał BanachBy Michał Banach20 maja 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W 1911 roku Japońska Marynarka Wojenna zamówiła w brytyjskiej stoczni Yarrow Shipbuilders dwa oceaniczne niszczyciele typu Urakaze. Ostatecznie tylko jedna jednostka trafiła do Japonii. Drugi okręt został sprzedany Włochom i wszedł do służby pod nazwą Audace.

    W 1909 roku japońska flota rozpoczęła budowę dwóch niszczycieli typu Umikaze. Jednostki te były pierwszymi dużymi, oceanicznymi niszczycielami z turbinami parowymi, zaprojektowanymi i zbudowanymi w Japonii. Ze względu na brak doświadczenia w budowie tego typu jednostek, okręty te od początku trapione były licznymi problemami technicznymi.

    Włoski niszczyciel Audace
    Włoski niszczyciel Audace

    Zrażone problemami z rodzimymi jednostkami dowództwo japońskiej floty postanowiło w 1911 roku zamówić dwa kolejne podobne niszczyciele, ale zaprojektowane i zbudowano w sprawdzonych, brytyjskich stoczniach. Wybór padł na stocznię Yarrow Shipbuilders. Ze względu na nagromadzenie zamówień, prace nad okrętami ruszyły jednak dopiero 1 października 1913 roku. Jednostki otrzymały nazwy Urakaze i Kawakaze.

    Wybuch I wojny światowej sprawił, że prace nad okrętami zwolniły a ich dostarczenie odbiorcy zaczęto przesuwać. W tym czasie cierpiąca na braki sprzętowe włoska flota zaczęła pilnie szukać niszczycieli, które mogły być szybko wcielone do służby. Dowiedziawszy się praktycznie gotowych japońskich niszczycielach, czekających w stoczni Yarrow, Włosi rozpoczęli negocjacje w sprawie zakupu okrętów.

    Włoski niszczyciel Audace
    Włoski niszczyciel Audace

    3 lipca 1916 roku Japończycy zgodzili się sprzedać Włochom niszczyciel Kawakaze. Nowy właściciel zmienił jego nazwę początkowo na Intrepido, a następnie na Audace. Niszczyciel został zwodowany 27 września 1916 roku, a prace wykończeniowe trwały do 23 grudnia 1916 roku. Następnie okręt trafił do Włoch i wziął udział w działaniach bojowych na Adriatyku. Jednostka zasłynęła jako pierwszy włoski okręt, który wszedł do portu w Trieście po jego przejęciu przez Włochów.

    Dalsza kariera okrętu była spokojna, a w latach 1937-1940 niszczyciel (klasyfikowany jako torpedowiec)  używany był jako okręt dowodzenia dla sterowanego radiowo okrętu-celu San Marco. Po wybuchu II wojny światowej Audace przeszedł modernizację, w trakcie której przystosowano go do roli eskortowca. W 1943 roku wraz z kapitulacją włoskiej floty niszczyciel miał poddać się w południowych Włoszech, ale z powodu awarii silnika, zawinął do Wenecji, gdzie został przejęty przez Niemców.

    Włoski niszczyciel Audace
    Włoski niszczyciel Audace

    Przemianowany na TA20, niszczyciel stał się stawiaczem min. Po przezbrojeniu i modernizacji oddelegowano go ponownie na Adriatyk, gdzie 1 listopada 1944 roku został zatopiony wraz z dwiema towarzyszącymi korwetami przez brytyjskie niszczyciele HMS Wheatland i HMS Avon Vale. Tak zakończyła się historia włoskiego „japońskiego” niszczyciela.

    Audace miał 87,2 m długości i wyporność 1102 ton. Napęd zapewniały dwie turbiny parowe o mocy 22 000 KM, zapewniające prędkość 30 węzłów i zasięg 2180 Mm (4040 km) przy prędkości 15 węzłów. Uzbrojenie okrętu początkowo składało się z siedmiu dział kalibru 102 mm, dwóch działek kalibru 40 mm i dwóch podwójnych wyrzutni torped kalibru 450 mm. Załoga liczyła natomiast 5 oficerów i 113 marynarzy. W toku służby działa kalibru 102 mm zostały częściowo zamienione na lżejsze uzbrojenie przeciwlotnicze, bardziej przydatne podczas służby jako eskortowiec.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLunar Roving Vehicle – pojazd księżycowy NASA
    Next Article Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.