SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano
    Włoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano
    Włoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano
    Artykuły

    Włoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano

    Michał BanachBy Michał Banach17 kwietnia 2022Brak komentarzy2 Mins Read
    Podczas II wojny światowej, czołgi szybkie odgrywały istotną rolę w walkach w Afryce Północnej. Duże otwarte przestrzenie sprzyjały wykorzystaniu tego typu czołgów. W 1942 roku włoska armia zleciła zakładom Fiat i Ansaldo opracowanie własnego czołgu szybkiego Carro Armato Celere Sahariano, opartego o zdobyczne brytyjskie czołgi szybkie.

    Włoskie wojska pancerne w Afryce Północnej wykorzystywały głównie czołgi średnie i lekkie o tradycyjnej konstrukcji. Stosunkowo powolne, wysokie, przystosowane do wspierania piechoty. Brytyjska armia skupiła się natomiast na wykorzystaniu czołgów szybkich, które dzięki dobrym osiągom, wysokiej mobilności i niskiej sylwetce świetnie spisywały się na pustyni.

    Czołg średni M13, prawdopodobnie bardzo wstępna makieta późniejszego M16
    Czołg średni M13, prawdopodobnie bardzo wstępna makieta późniejszego M16

    Włosi zdobyli pewną liczbę brytyjskich czołgów szybkich, zwłaszcza A15 Crusaider. Po ich przetestowaniu, podjęto decyzję o zaprojektowaniu podobnej konstrukcji we Włoszech. Nowy czołg miał być szybki i niski, kosztem opancerzenia. Uzbrojenie miało składać się z armaty kalibru 47 mm oraz karabinów maszynowych.

    Prototyp nowego czołgu opracowano w zakładach Fiat i Ansaldo. Czołg miał 5,8 m długości, 2,8 m szerokości i zaledwie 2 m wysokości. Masa czołgu dochodziła do 16 ton. Pancerz miał grubość 30 mm z przodu i 25 mm po bokach. Uzbrojenie umieszczono w niskiej wieży. Składało się ono z armaty 47/40 L40 kalibru 47 mm oraz dwóch karabinów maszynowych Breda 38 kalibru 8 mm. Napęd czołgu stanowił silnik FIAT-SPA o mocy 275 KM, zapewniający prędkość maksymalną 55 km/h i zasięg 300 km. Załoga liczyła 4 osoby.

    Carro Armato Celere Sahariano
    Carro Armato Celere Sahariano

    Czołg wyróżniał się skośnym pancerzem, ustawionym pod dużym kątem z przodu oraz po bokach, dużymi kołami jezdnymi oraz niską sylwetką jak na swoje rozmiary. W toku prac rozważano również zainstalowanie cięższej armaty kalibru 75 mm. Po całkiem udanych próbach projekt został jednak zawieszony. Powodem był postęp prac nad czołgiem Carro Armato P 26/40, oraz kolejne klęski w Afryce Północnej i perspektywa zakończenia walk na pustyni. W tej sytuacji zapotrzebowanie na czołg szybki malało.

    Ostatecznie projekt czołgu Carro Armato Celere Sahariano został przerwany w 1943 roku. Gdyby pojazd wszedł do produkcji seryjnej i eksploatacji, prawdopodobnie otrzymałby nazwę M16/43. Pod względem konstrukcji pojazd był obiecujący, ale powstał zbyt późno, przez co nie było sensu dalszych prac nad nim.

    Carro Armato Celere Sahariano
    Carro Armato Celere Sahariano

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleM46 Patton – pierwszy z Pattonów
    Next Article PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował media
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.