Podczas II wojny światowej, czołgi szybkie odgrywały istotną rolę w walkach w Afryce Północnej. Duże otwarte przestrzenie sprzyjały wykorzystaniu tego typu czołgów. W 1942 roku włoska armia zleciła zakładom Fiat i Ansaldo opracowanie własnego czołgu szybkiego Carro Armato Celere Sahariano, opartego o zdobyczne brytyjskie czołgi szybkie.
Włoskie wojska pancerne w Afryce Północnej wykorzystywały głównie czołgi średnie i lekkie o tradycyjnej konstrukcji. Stosunkowo powolne, wysokie, przystosowane do wspierania piechoty. Brytyjska armia skupiła się natomiast na wykorzystaniu czołgów szybkich, które dzięki dobrym osiągom, wysokiej mobilności i niskiej sylwetce świetnie spisywały się na pustyni.
Włosi zdobyli pewną liczbę brytyjskich czołgów szybkich, zwłaszcza A15 Crusaider. Po ich przetestowaniu, podjęto decyzję o zaprojektowaniu podobnej konstrukcji we Włoszech. Nowy czołg miał być szybki i niski, kosztem opancerzenia. Uzbrojenie miało składać się z armaty kalibru 47 mm oraz karabinów maszynowych.
Prototyp nowego czołgu opracowano w zakładach Fiat i Ansaldo. Czołg miał 5,8 m długości, 2,8 m szerokości i zaledwie 2 m wysokości. Masa czołgu dochodziła do 16 ton. Pancerz miał grubość 30 mm z przodu i 25 mm po bokach. Uzbrojenie umieszczono w niskiej wieży. Składało się ono z armaty 47/40 L40 kalibru 47 mm oraz dwóch karabinów maszynowych Breda 38 kalibru 8 mm. Napęd czołgu stanowił silnik FIAT-SPA o mocy 275 KM, zapewniający prędkość maksymalną 55 km/h i zasięg 300 km. Załoga liczyła 4 osoby.
Czołg wyróżniał się skośnym pancerzem, ustawionym pod dużym kątem z przodu oraz po bokach, dużymi kołami jezdnymi oraz niską sylwetką jak na swoje rozmiary. W toku prac rozważano również zainstalowanie cięższej armaty kalibru 75 mm. Po całkiem udanych próbach projekt został jednak zawieszony. Powodem był postęp prac nad czołgiem Carro Armato P 26/40, oraz kolejne klęski w Afryce Północnej i perspektywa zakończenia walk na pustyni. W tej sytuacji zapotrzebowanie na czołg szybki malało.
Ostatecznie projekt czołgu Carro Armato Celere Sahariano został przerwany w 1943 roku. Gdyby pojazd wszedł do produkcji seryjnej i eksploatacji, prawdopodobnie otrzymałby nazwę M16/43. Pod względem konstrukcji pojazd był obiecujący, ale powstał zbyt późno, przez co nie było sensu dalszych prac nad nim.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.