SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoski czołg podstawowy C1 Ariete
    Włoski czołg podstawowy C1 Ariete
    Włoski czołg podstawowy C1 Ariete
    Artykuły

    Włoski czołg podstawowy C1 Ariete

    Michał BanachBy Michał Banach30 maja 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Włoskie wojska pancerne były w okresie Zimnej Wojny zbieraniną sprzętu amerykańskiego i niemieckiego co nie podobało się zwłaszcza części polityków i dowódców wojsk lądowych. W związku z tym na początku lat 80. podjęto decyzję o opracowaniu nowego włoskiego czołgu podstawowego, który otrzymał nazwę C1 Ariete.

    Geneza

    Podstawowymi czołgami włoskiej armii w okresie Zimnej Wojny były amerykańskie czołgi M47 i M60 Patton oraz niemieckie Leopardy 1. W latach 80. Włochy posiadały 900 Leopardów, 1300 M60 i 400 M47. Pojazdy te prezentowały jednak starzejącą się generację pojazdów, w związku z czym potrzebny był ich następca.

    OF-40
    OF-40

    Początkowo miał nim być opracowany w latach 70. czołg podstawowy OF-40, którego konstrukcja wzorowana była na produkowanych na licencji we Włoszech niemieckich Leopard 1. Pojazd ten mimo całkiem niezłej konstrukcji nie zyskał jednak popularności.  Zbudowano 39 egzemplarzy na eksport do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a włoska armia nie zdecydowała się na ich wprowadzenie do eksploatacji, ponieważ czołg ten nie dysponował większym potencjałem bojowym od ówcześnie posiadanych wozów.

    W tym samym czasie Niemcy zaoferowali Włochom swoje nowe czołgi Leopard 2, jednak z oferty nie skorzystano. Mimo ogólnej porażki projektu OF-40, zarówno włoscy politycy jak i wielu wojskowych uznało, że skoro udało się zaprojektować czołg w oparciu o inną konstrukcję, możliwe byłoby opracowanie własnego czołgu od podstaw. Posiadanie takiego pojazdu byłoby pod wieloma względami korzystne – zarówno prestiżowo, jak i logistycznie, ale z drugiej strony wiązało się z dużym ryzykiem. Zaprojektowanie kopii istniejącego czołgu było dosyć proste, a stworzenie od podstaw zupełnie nowego czołgu w kraju, w którym przez wiele lat nie prowadzono prac nad tego typu pojazdami było sporym wyzwaniem.

    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)
    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)

    Mimo to w 1984 roku projekt zyskał zielone światło. Pracami nad pojazdem miały zająć się zakłady Iveco-Fiat oraz Oto Melara, działające w ramach konsorcjum Consorzio Iveco Oto Melara. Zamówiono wstępnie 5 prototypów, zakładając, że czołg wejdzie do służby na początku lat 90.

    C1 Ariete

    Pierwszy prototyp nowego czołgu nazwanego C1 Ariete ukończono pod koniec 1986 roku albo w styczniu 1987 roku (źródła nie są zgodne). Oficjalnie zaprezentowano go w marcu 1987 roku, a następnie rozpoczęto próby.

    C1 Ariete (fot. Wikimedia Commons)
    C1 Ariete (fot. Wikimedia Commons)

    Pojazd miał 9,8 długości i ważył 54 tony. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik diesla 12V MTCA o mocy 1275 KM, zapewniający prędkość maksymalną 65 km/h i zasięg 550 km. Uzbrojenie składało się z włoskiej armaty OTO 120 kalibru 120 mm z zapasem 42 naboi oraz dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm. Załoga liczyła natomiast 4 żołnierzy. Dane pancerza nie są znane.

    Po serii prób trwających do 1995 roku podjęto decyzję o wprowadzeniu wozów do produkcji seryjnej. Co ciekawe, chociaż próby przedłużyły się, pojazdy seryjne niewiele różniły się od prototypów. Pierwsze zamówienie zostało złożone na 700 czołgów. Niestety z powodu problemów produkcyjnych, ostatecznie zmniejszono je do 200 wozów, które dostarczono do 2002 roku.

    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)
    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)

    Już na etapie produkcji pierwszych wozów pojawiły się koncepcje jego dalekich modernizacji lub nawet powstania wersji rozwojowej oznaczonej jako C2. Najważniejszą różnicą miała być jednostka napędowa oraz systemy elektroniczne. Nigdy jednak nie zrealizowano tych projektów. Głównym problemem Ariete był fakt, że w momencie wejścia do uzbrojenia Zimna Wojna dobiegła końca, więc siły zbrojne rozpoczęły redukcję uzbrojenia. Ostatecznie z uzbrojenia wycofano wszystkie pozostałe czołgi, pozostawiając jedynie 200 Ariete.

    Po raz pierwszy nowe czołgi mogły pokazać swoje możliwości w 2004 roku w Iraku, jednak w trakcie działań w tym kraju, 6 wysłanych pojazdów nie wzięło udziału w żadnych typowych działaniach bojowych. W związku z tym niemożliwe było ocenienie praktycznych możliwości czołgów w warunkach bojowych.

    C1 Ariete (fot. Kaminski/Wikimedia Commons)
    C1 Ariete (fot. Kaminski/Wikimedia Commons)

    Obecnie włoskie wojska pancerne wykorzystują tylko 160 czołgów C1 Ariete. Ze względu na rozwój technologii, pojazdy te obecnie ustępują pod względem możliwości bojowych swoim rówieśnikom, zwłaszcza Leopardom 2, ponieważ nie podjęto żadnych prac modernizacyjnych (mimo planów). Rozważana jest głęboka modernizacja posiadanych wozów, połączona nawet z wznowieniem ich produkcji (w nowej wersji), jednak z powodu kosztów takiego projektu, nie wiadomo czy, albo kiedy pomysł zostanie zrealizowany.

    Podsumowanie

    Czołg C1 Ariete to ciekawa konstrukcja. Tym co ją wyróżnia jest fakt, że czołg zaprojektowano w krótkim czasie w kraju, który nie posiadał doświadczenia w projektowaniu tego typu wozów (Włosi mieli jedynie doświadczenie w produkcji licencyjnej Leopardów, które wykorzystano przy pracach nad OF-40). Z drugiej strony decyzja o zaprojektowaniu własnego czołgu była czysto polityczna i wbrew pozorom nie niosła większych korzyści za wyjątkiem prestiżu. Przyjęcie do uzbrojenia Leopardów 2 byłoby dla Włochów bardziej racjonalnym rozwiązaniem ponieważ większość sojuszniczych armii używa tych wozów. Ponadto Leopardy 2 są cały czas modernizowane.

    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)
    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)

    Obecnie C1 Ariete są pojazdami niezbyt nowoczesnymi, zwłaszcza pod względem systemu kierowania ogniem jak i jednostki napędowej. Z racji braku perspektywy wprowadzenia do uzbrojenia ich następcy, muszą zostać gruntownie zmodernizowane aby zachować swoje możliwości bojowe.

    C1 Ariete (fot. Wikimedia Commons)
    C1 Ariete (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRenard R.35 – samolot, który miał wyprzedzać swoje czasy
    Next Article Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.