SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Włoski czołg podstawowy C1 Ariete
    Włoski czołg podstawowy C1 Ariete
    Włoski czołg podstawowy C1 Ariete
    Artykuły

    Włoski czołg podstawowy C1 Ariete

    Michał BanachBy Michał Banach30 maja 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Włoskie wojska pancerne były w okresie Zimnej Wojny zbieraniną sprzętu amerykańskiego i niemieckiego co nie podobało się zwłaszcza części polityków i dowódców wojsk lądowych. W związku z tym na początku lat 80. podjęto decyzję o opracowaniu nowego włoskiego czołgu podstawowego, który otrzymał nazwę C1 Ariete.

    Geneza

    Podstawowymi czołgami włoskiej armii w okresie Zimnej Wojny były amerykańskie czołgi M47 i M60 Patton oraz niemieckie Leopardy 1. W latach 80. Włochy posiadały 900 Leopardów, 1300 M60 i 400 M47. Pojazdy te prezentowały jednak starzejącą się generację pojazdów, w związku z czym potrzebny był ich następca.

    OF-40
    OF-40

    Początkowo miał nim być opracowany w latach 70. czołg podstawowy OF-40, którego konstrukcja wzorowana była na produkowanych na licencji we Włoszech niemieckich Leopard 1. Pojazd ten mimo całkiem niezłej konstrukcji nie zyskał jednak popularności.  Zbudowano 39 egzemplarzy na eksport do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a włoska armia nie zdecydowała się na ich wprowadzenie do eksploatacji, ponieważ czołg ten nie dysponował większym potencjałem bojowym od ówcześnie posiadanych wozów.

    W tym samym czasie Niemcy zaoferowali Włochom swoje nowe czołgi Leopard 2, jednak z oferty nie skorzystano. Mimo ogólnej porażki projektu OF-40, zarówno włoscy politycy jak i wielu wojskowych uznało, że skoro udało się zaprojektować czołg w oparciu o inną konstrukcję, możliwe byłoby opracowanie własnego czołgu od podstaw. Posiadanie takiego pojazdu byłoby pod wieloma względami korzystne – zarówno prestiżowo, jak i logistycznie, ale z drugiej strony wiązało się z dużym ryzykiem. Zaprojektowanie kopii istniejącego czołgu było dosyć proste, a stworzenie od podstaw zupełnie nowego czołgu w kraju, w którym przez wiele lat nie prowadzono prac nad tego typu pojazdami było sporym wyzwaniem.

    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)
    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)

    Mimo to w 1984 roku projekt zyskał zielone światło. Pracami nad pojazdem miały zająć się zakłady Iveco-Fiat oraz Oto Melara, działające w ramach konsorcjum Consorzio Iveco Oto Melara. Zamówiono wstępnie 5 prototypów, zakładając, że czołg wejdzie do służby na początku lat 90.

    C1 Ariete

    Pierwszy prototyp nowego czołgu nazwanego C1 Ariete ukończono pod koniec 1986 roku albo w styczniu 1987 roku (źródła nie są zgodne). Oficjalnie zaprezentowano go w marcu 1987 roku, a następnie rozpoczęto próby.

    C1 Ariete (fot. Wikimedia Commons)
    C1 Ariete (fot. Wikimedia Commons)

    Pojazd miał 9,8 długości i ważył 54 tony. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik diesla 12V MTCA o mocy 1275 KM, zapewniający prędkość maksymalną 65 km/h i zasięg 550 km. Uzbrojenie składało się z włoskiej armaty OTO 120 kalibru 120 mm z zapasem 42 naboi oraz dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm. Załoga liczyła natomiast 4 żołnierzy. Dane pancerza nie są znane.

    Po serii prób trwających do 1995 roku podjęto decyzję o wprowadzeniu wozów do produkcji seryjnej. Co ciekawe, chociaż próby przedłużyły się, pojazdy seryjne niewiele różniły się od prototypów. Pierwsze zamówienie zostało złożone na 700 czołgów. Niestety z powodu problemów produkcyjnych, ostatecznie zmniejszono je do 200 wozów, które dostarczono do 2002 roku.

    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)
    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)

    Już na etapie produkcji pierwszych wozów pojawiły się koncepcje jego dalekich modernizacji lub nawet powstania wersji rozwojowej oznaczonej jako C2. Najważniejszą różnicą miała być jednostka napędowa oraz systemy elektroniczne. Nigdy jednak nie zrealizowano tych projektów. Głównym problemem Ariete był fakt, że w momencie wejścia do uzbrojenia Zimna Wojna dobiegła końca, więc siły zbrojne rozpoczęły redukcję uzbrojenia. Ostatecznie z uzbrojenia wycofano wszystkie pozostałe czołgi, pozostawiając jedynie 200 Ariete.

    Po raz pierwszy nowe czołgi mogły pokazać swoje możliwości w 2004 roku w Iraku, jednak w trakcie działań w tym kraju, 6 wysłanych pojazdów nie wzięło udziału w żadnych typowych działaniach bojowych. W związku z tym niemożliwe było ocenienie praktycznych możliwości czołgów w warunkach bojowych.

    C1 Ariete (fot. Kaminski/Wikimedia Commons)
    C1 Ariete (fot. Kaminski/Wikimedia Commons)

    Obecnie włoskie wojska pancerne wykorzystują tylko 160 czołgów C1 Ariete. Ze względu na rozwój technologii, pojazdy te obecnie ustępują pod względem możliwości bojowych swoim rówieśnikom, zwłaszcza Leopardom 2, ponieważ nie podjęto żadnych prac modernizacyjnych (mimo planów). Rozważana jest głęboka modernizacja posiadanych wozów, połączona nawet z wznowieniem ich produkcji (w nowej wersji), jednak z powodu kosztów takiego projektu, nie wiadomo czy, albo kiedy pomysł zostanie zrealizowany.

    Podsumowanie

    Czołg C1 Ariete to ciekawa konstrukcja. Tym co ją wyróżnia jest fakt, że czołg zaprojektowano w krótkim czasie w kraju, który nie posiadał doświadczenia w projektowaniu tego typu wozów (Włosi mieli jedynie doświadczenie w produkcji licencyjnej Leopardów, które wykorzystano przy pracach nad OF-40). Z drugiej strony decyzja o zaprojektowaniu własnego czołgu była czysto polityczna i wbrew pozorom nie niosła większych korzyści za wyjątkiem prestiżu. Przyjęcie do uzbrojenia Leopardów 2 byłoby dla Włochów bardziej racjonalnym rozwiązaniem ponieważ większość sojuszniczych armii używa tych wozów. Ponadto Leopardy 2 są cały czas modernizowane.

    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)
    C1 Ariete (fot. esercito.difesa.it)

    Obecnie C1 Ariete są pojazdami niezbyt nowoczesnymi, zwłaszcza pod względem systemu kierowania ogniem jak i jednostki napędowej. Z racji braku perspektywy wprowadzenia do uzbrojenia ich następcy, muszą zostać gruntownie zmodernizowane aby zachować swoje możliwości bojowe.

    C1 Ariete (fot. Wikimedia Commons)
    C1 Ariete (fot. Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułRenard R.35 – samolot, który miał wyprzedzać swoje czasy
    Następny artykuł Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Monteriggioni – malownicze miasteczko w twierdzy

    20 czerwca 20222 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read

    Współczesne włoskie lotniskowce

    23 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.