SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wiadukt Glenfinnan w Szkocji
    Wiadukt Glenfinnan w Szkocji
    Wiadukt Glenfinnan w Szkocji
    Artykuły

    Wiadukt Glenfinnan w Szkocji

    Michał BanachBy Michał Banach15 czerwca 2019Updated:19 lipca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1901 roku wiadukt Glenfinnan w Szkocji w swoim czasie był jednym z ważniejszych elementów linii kolejowej West Highland Railway. Mimo upływu lat, cały czas pozostaje w użyciu, ale obecnie wykorzystywany jest głównie do obsługi ruchu pasażerskiego, oraz jako plan filmowy.

    Pod koniec XIX wieku rozpoczęto budowę linii kolejowej łączącej Craigendoran niedaleko Glasgow w Szkocji, z Fort William. W trakcie prac podjęto decyzję o przedłużeniu linii do Mallaig, co miało umożliwić obsługę lokalnego przemysłu rybnego. Prace nad West Highland Railway, jak nazwano trasę, powierzono firmie Lucas and Aird, ale zanim władze podjęły decyzję o przyznaniu funduszy na przedłużenie, firma zaczęła prowadzić prace bardziej na południe.

    blank
    Wiadukt Glenfinnan (fot. Shing Han)

    W 1896 roku wybrano nowego wykonawcę przedłużenia do Mallaig, którym została firma Robert McAlpine & Sons. Jednym z najważniejszych elementów tej części trasy był most nad rzeką Finnan, którego budowę rozpoczęto w styczniu 1897 roku. Ze względu na długość mostu i trudności w dostarczeniu na miejsce budowy odpowiedniego kamienia, jako budulec wykorzystano beton bez wzmocnienia.

    Długi na 380 m most otrzymał nazwę Wiadukt Glenfinnan, a jego budowę zakończono w październiku 1898 roku. Konstrukcja składa się z 21 przęseł o długości około 15 m każde, a w najwyższym punkcie cała konstrukcja ma 30 m wysokości. Szerokość między barierami wynosi 5,5 m, co pozwala na poprowadzenie jednego toru. Ze względu na trwające prace na okolicznych fragmentach trasy, oficjalne otwarcie wiaduktu Glenfinnan miało miejsce 1 kwietnia 1901 roku. Koszt prac wyniósł 18 904 funty (współcześnie około 2 mln funtów).

    Wiadukt Glenfinnan (fot. Steve Cottrell)
    Wiadukt Glenfinnan (fot. Steve Cottrell)

    Początkowo trasa do Mallaig wykorzystywana była głównie przez pociągi towarowe obsługujące lokalny przemysł rybny, ale z czasem znaczenie przemysłu zaczęło maleć, w związku z czym ruch pasażerski zyskał większe znaczenie. Mimo upływu lat, wiadukt Glenfinnan  cały czas pozostaje w eksploatacji i jest wykorzystywany obecnie głównie przez spalinowe zespoły trakcyjne. Dodatkowo, latem organizowane są specjalne przejazdy pociągami z lokomotywami parowymi, w tym Jacobite Steam Train.

    Ze względu na swoje malownicze położenie i stosunkowo mały ruch, wiadukt Glenfinnan  stał się atrakcją turystyczną oraz planem filmowym. Most wykorzystano w kilku filmach, m.in. Ring of Bright Water, Charlotte Gray czy też Stone of Destiny. Największą sławę most zyskał jednak dzięki serii filmów o Harrym Potterze. Wiele scen z podróży pociągiem głównych bohaterów do Hogwartu kręcono właśnie na wiadukcie Glenfinnan.

    Koń wewnątrz konstrukcji

    Przez wiele lat krążyła legenda, że podczas budowy mostu, do jednego z filarów wpadł koń i został w nim zabetonowany. W 1987 roku przeprowadzono pierwsze badania, które nie potwierdziły prawdziwości tej legendy. Na podstawie bardziej wnikliwych analiz, profesor Roland Paxton ustalił w 1997 roku, że legenda może dotyczyć wiaduktu Loch nan Uamh. Przeprowadzone wówczas analizy wykazały, że faktycznie we wnętrzu filarów znajduje się gruz i różne materiały. W 2001 roku ponowiono badania i odnaleziono szczątki konia i wozu w centralnym pylonie wiaduktu.

    Wiadukt Glenfinnan
    Wiadukt Glenfinnan
    Wiadukt Glenfinnan (fot. L&K Bosman)
    Wiadukt Glenfinnan (fot. L&K Bosman)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSuchoj T-4 – prototypowy radziecki naddźwiękowy bombowiec strategiczny
    Next Article Zapomniana Toyota RV-1 i RV-2
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

    1 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.