Zbudowany w 1901 roku wiadukt Glenfinnan w Szkocji w swoim czasie był jednym z ważniejszych elementów linii kolejowej West Highland Railway. Mimo upływu lat, cały czas pozostaje w użyciu, ale obecnie wykorzystywany jest głównie do obsługi ruchu pasażerskiego, oraz jako plan filmowy.

Pod koniec XIX wieku rozpoczęto budowę linii kolejowej łączącej Craigendoran niedaleko Glasgow w Szkocji, z Fort William. W trakcie prac podjęto decyzję o przedłużeniu linii do Mallaig, co miało umożliwić obsługę lokalnego przemysłu rybnego. Prace nad West Highland Railway, jak nazwano trasę, powierzono firmie Lucas and Aird, ale zanim władze podjęły decyzję o przyznaniu funduszy na przedłużenie, firma zaczęła prowadzić prace bardziej na południe.

Wiadukt Glenfinnan (fot. Shing Han)

W 1896 roku wybrano nowego wykonawcę przedłużenia do Mallaig, którym została firma Robert McAlpine & Sons. Jednym z najważniejszych elementów tej części trasy był most nad rzeką Finnan, którego budowę rozpoczęto w styczniu 1897 roku. Ze względu na długość mostu i trudności w dostarczeniu na miejsce budowy odpowiedniego kamienia, jako budulec wykorzystano beton bez wzmocnienia.

Długi na 380 m most otrzymał nazwę Wiadukt Glenfinnan, a jego budowę zakończono w październiku 1898 roku. Konstrukcja składa się z 21 przęseł o długości około 15 m każde, a w najwyższym punkcie cała konstrukcja ma 30 m wysokości. Szerokość między barierami wynosi 5,5 m, co pozwala na poprowadzenie jednego toru. Ze względu na trwające prace na okolicznych fragmentach trasy, oficjalne otwarcie wiaduktu Glenfinnan miało miejsce 1 kwietnia 1901 roku. Koszt prac wyniósł 18 904 funty (współcześnie około 2 mln funtów).

Wiadukt Glenfinnan (fot. Steve Cottrell)
Wiadukt Glenfinnan (fot. Steve Cottrell)

Początkowo trasa do Mallaig wykorzystywana była głównie przez pociągi towarowe obsługujące lokalny przemysł rybny, ale z czasem znaczenie przemysłu zaczęło maleć, w związku z czym ruch pasażerski zyskał większe znaczenie. Mimo upływu lat, wiadukt Glenfinnan  cały czas pozostaje w eksploatacji i jest wykorzystywany obecnie głównie przez spalinowe zespoły trakcyjne. Dodatkowo, latem organizowane są specjalne przejazdy pociągami z lokomotywami parowymi, w tym Jacobite Steam Train.

Ze względu na swoje malownicze położenie i stosunkowo mały ruch, wiadukt Glenfinnan  stał się atrakcją turystyczną oraz planem filmowym. Most wykorzystano w kilku filmach, m.in. Ring of Bright Water, Charlotte Gray czy też Stone of Destiny. Największą sławę most zyskał jednak dzięki serii filmów o Harrym Potterze. Wiele scen z podróży pociągiem głównych bohaterów do Hogwartu kręcono właśnie na wiadukcie Glenfinnan.

Koń wewnątrz konstrukcji

Przez wiele lat krążyła legenda, że podczas budowy mostu, do jednego z filarów wpadł koń i został w nim zabetonowany. W 1987 roku przeprowadzono pierwsze badania, które nie potwierdziły prawdziwości tej legendy. Na podstawie bardziej wnikliwych analiz, profesor Roland Paxton ustalił w 1997 roku, że legenda może dotyczyć wiaduktu Loch nan Uamh. Przeprowadzone wówczas analizy wykazały, że faktycznie we wnętrzu filarów znajduje się gruz i różne materiały. W 2001 roku ponowiono badania i odnaleziono szczątki konia i wozu w centralnym pylonie wiaduktu.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×