SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski
    Wagony spalinowe SD80 - z ziemi włoskiej do Polski
    Wagony spalinowe SD80 - z ziemi włoskiej do Polski
    Artykuły

    Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski

    Michał BanachBy Michał Banach4 kwietnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Mając w pamięci sukces jaki osiągnęły Luxtorpedy w latach 30., władze PKP postanowiły po II wojnie światowej zainwestować w zakup nowych wagonów spalinowych z Włoch, które miały posłużyć jako baza do opracowania własnych pojazdów tego typu. Ostatecznie skończyło się tylko na zakupie 3 wagonów ALn 722, nazwanych w Polsce SD80.

    W drugiej połowie lat 40. stan polskich kolei był opłakany. Zniszczona trakcja, zużyty tabor i brak możliwości wyprodukowania w krótkim czasie rodzimych pociągów sprawiły, że zaczęto szukać nowych pociągów w innych krajach. W 1949 roku PKP podjęły decyzję o zakupieniu we Włoszech udanych wagonów spalinowych ALn 722, produkowanych od 1940 roku (łącznie w latach 1940-1957 powstały 322 wagony tego typu w kilku seriach produkcyjnych).

    ALn 722 (fot. David Gubler)
    ALn 722 (fot. David Gubler)

    Zakupiono 3 takie wagony z zamiarem ich przetestowania i opracowania w oparciu o nie rodzimych konstrukcji, jak to miało miejsce przed wojną z Luxtorpedą. Duży wpływ na przebieg transakcji miał inż. Franciszek Tatar. Ostatecznie do Polski pojazdy trafiły w sierpniu 1951 roku i zostały oznaczone jako MsBx, później jako MxAx, a w 1960 roku nadano im oznaczenie SD80 i kolejne numery 01, 02 i 03.

    Wagony miały 24 m długości i ważyły 34,2 tony. Dwa silniki Saurer OM-BXD zapewniały prędkość maksymalną 130 km/h, jednak najczęściej eksploatowano je z niższymi prędkościami około 100 km/h. Wnętrze wagonów wyposażone było w kanapy dla 72 pasażerów, z miejscami na bagaże pod kanapami i na półkach nad nimi.

    Wrak SD80 (fot. Garsd/Wikimedia Commons)
    Wrak SD80 (fot. Garsd/Wikimedia Commons)

    Ze względu na konstrukcję pozwalającą na sprzężenie ich w jeden pociąg, często eksplorowano je właśnie w ten sposób. Początkowo używano ich w lokomotywowni Warszawa Wschodnia, skąd obsługiwały trasę z Warszawy do Gdyni. Następnie skierowano je na trasę do Bydgoszczy i Poznania, przy czym część trasy wagony pokonywały pojedynczo. Ich maksymalna prędkość na tej trasie wynosiła 115 km/h.

    W 1960 roku przydzielono je do obsługi trasy letniej Warszawa-Świnoujście, a sam pociąg nazwano „Błękitna Fala”. Zimą pociąg obsługiwał trasę Warszawa-Gdynia jako „Strzała Bałtyku”. W kolejnym roku wznowiono letni pociąg, ale na trasie Poznań-Szczecin, przy czym jego prędkość ograniczono wówczas do 100 km/h (i tak był to wówczas najszybszy pociąg w Polsce).

    Wrak SD80 (fot. Rav3390/Wikimedia Commons)
    Wrak SD80 (fot. Rav3390/Wikimedia Commons)

    Od 1963 roku znaczenie SD80 zaczęło spadać z powodu pojawienia się włoskich składów SN61 i rozwoju trakcji elektrycznej.Przeniesiono je do lokomotywowni Gdańsk-Południe, gdzie służyły jako rezerwa. W 1967 roku dwa z nich przeklasyfikowano na wagony inspekcyjne SR70, jednak w 1969 roku pierwszy z nich skasowano, a w 1972 roku taki sam los spotkał trzeci wagon. Drugi wagon w 1966 roku trafił do Wrocławia, gdzie wykorzystywano go w ruchu pasażerskim i roboczym aż do 1974 roku, kiedy wycofano go z eksploatacji i przekazano do muzeum w Warszawie.

    Wagon znajdował się w Muzeum Kolejnictwa, jednak mimo to został zdewastowany i praktycznie zniszczony. Odstawiono go na tory postojowe stacji Warszawa Główna Osobowa, gdzie dalej niszczał. Dopiero 15 grudnia 2009 roku zabezpieczono go z zamiarem rekonstrukcji. Co istotne, w swojej karierze SD80 nigdy nie stały się podstawą do opracowania rodzimych pociągów tego typu.

    Wrak SD80 (fot. Paweł Malinowski)
    Wrak SD80 (fot. Paweł Malinowski)
    Wrak SD80 (fot. Paweł Malinowski)
    Wrak SD80 (fot. Paweł Malinowski)
    Wrak SD80 (fot. Paweł Malinowski)
    Wrak SD80 (fot. Paweł Malinowski)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCzechosłowacki czołg lekki LT vz. 35
    Next Article Jedyny w swoim rodzaju de Havilland DH.77
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.