SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read70 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Volvo VESC – bezpieczny samochód koncepcyjny
    Artykuły

    Volvo VESC – bezpieczny samochód koncepcyjny

    Michał BanachBy Michał Banach11 marca 2018Updated:11 marca 2018Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Volvo VESC - bezpieczny samochód koncepcyjny
    Volvo VESC - bezpieczny samochód koncepcyjny
    Zaprojektowany w 1972 roku Volvo VESC (Volvo Experimental Safety Car) był jednym z kilku prototypowych bezpiecznych samochodów zaprojektowanych w latach 70. w odpowiedzi na plany wprowadzenia norm bezpieczeństwa dla samochodów osobowych.

    Na początku lat 70. zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych zainicjowano wiele projektów mających na celu zaprojektowanie tzw. bezpiecznych samochodów. Według założeń miały to być demonstratory technologii pokazujące możliwe kierunki rozwoju motoryzacji. Jedną z firm, która przygotowała taki prototyp był szwedzki koncern Volvo.

    Volvo VESC (fot. Volvo)
    Volvo VESC (fot. Volvo)

    Prace nad bezpiecznymi samochodami trwały w Volvo już od lat 60., jednak z powodu zmieniających się przepisów bezpieczeństwa, większość wcześniejszych projektów nie doczekała się realizacji. Dopiero w 1972 roku udało się rozpocząć prace nad pojazd oznaczonym jako VESC (Volvo Experimental Safety Car). Samochód ten miał 5,2 m długości, 1,8 m szerokości i ważył 1450 kg.

    Konstruktorzy położyli olbrzymi nacisk na zwiększenie bezpieczeństwa auta, stosując przy tym wiele ciekawych rozwiązań. Szerokie przednie i tylne zderzaki cofały się o kilkanaście centymetrów przy słabszych uderzeniach (prędkość do 16 km/h), dzięki czemu samochód nie odnosił w takich sytuacjach żadnych uszkodzeń. Przy większych prędkościach podwozie zaprojektowano tak, aby nie tylko pochłaniało siłę uderzenia, ale również aby miało jak najbardziej optymalną strefę zgniotu.

    Volvo VESC (fot. Volvo)
    Volvo VESC (fot. Volvo)
    Volvo VESC (fot. Volvo)
    Volvo VESC (fot. Volvo)

    Między silnikiem a kabiną umieszczono specjalne wzmocnienie, dzięki któremu silnik przy zderzeniu miał być wepchnięty pod fotele. Kolumna kierownicy wyposażona była w sprężynę, która miała ją cofnąć przy uderzeniu jeszcze zanim kierowca w nią uderzy. Boczna część karoserii została wyposażone w specjalne wzmocnienia w postaci rur, które miały zminimalizować skutki uderzenia. Grube przednie fotele mieściły dodatkowe poduszki powietrzne dla pasażerów, a w tylnej kanapie umieszczono tzw. „worki powietrzne”, które miały chronić pasażerów w razie uderzenia od tyłu.

    Ostatecznie zbudowano jeden prototyp, chociaż planowano powstanie 10 egzemplarzy. Część rozwiązań zastosowanych w Volvo VESC zostało zaimplementowanych w modelu Volvo 240, który zadebiutował w 1974 roku. Nigdy nie sprawdzono skuteczności rozwiązań zastosowanych w modelu VESC.

    Volvo VESC (fot. Volvo)
    Volvo VESC (fot. Volvo)
    Volvo VESC (fot. Volvo)
    Volvo VESC (fot. Volvo)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleKatastrofa lotu Korean Air 007 (1983)
    Next Article Mary Celeste – najsłynniejszy statek widmo
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 marca 20233 Mins Read442 Views

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    By Artykuł Sponsorowany0
    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    11 lutego 20233 Mins Read479 Views

    Nie taki bezpieczny Gwinn Aircar

    By Michał Banach0
    15 stycznia 20233 Mins Read143 Views

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.