Zaprojektowany w 1972 roku Volvo VESC (Volvo Experimental Safety Car) był jednym z kilku prototypowych bezpiecznych samochodów zaprojektowanych w latach 70. w odpowiedzi na plany wprowadzenia norm bezpieczeństwa dla samochodów osobowych.

Na początku lat 70. zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych zainicjowano wiele projektów mających na celu zaprojektowanie tzw. bezpiecznych samochodów. Według założeń miały to być demonstratory technologii pokazujące możliwe kierunki rozwoju motoryzacji. Jedną z firm, która przygotowała taki prototyp był szwedzki koncern Volvo.

Volvo VESC (fot. Volvo)
Volvo VESC (fot. Volvo)

Prace nad bezpiecznymi samochodami trwały w Volvo już od lat 60., jednak z powodu zmieniających się przepisów bezpieczeństwa, większość wcześniejszych projektów nie doczekała się realizacji. Dopiero w 1972 roku udało się rozpocząć prace nad pojazd oznaczonym jako VESC (Volvo Experimental Safety Car). Samochód ten miał 5,2 m długości, 1,8 m szerokości i ważył 1450 kg.

Konstruktorzy położyli olbrzymi nacisk na zwiększenie bezpieczeństwa auta, stosując przy tym wiele ciekawych rozwiązań. Szerokie przednie i tylne zderzaki cofały się o kilkanaście centymetrów przy słabszych uderzeniach (prędkość do 16 km/h), dzięki czemu samochód nie odnosił w takich sytuacjach żadnych uszkodzeń. Przy większych prędkościach podwozie zaprojektowano tak, aby nie tylko pochłaniało siłę uderzenia, ale również aby miało jak najbardziej optymalną strefę zgniotu.

Między silnikiem a kabiną umieszczono specjalne wzmocnienie, dzięki któremu silnik przy zderzeniu miał być wepchnięty pod fotele. Kolumna kierownicy wyposażona była w sprężynę, która miała ją cofnąć przy uderzeniu jeszcze zanim kierowca w nią uderzy. Boczna część karoserii została wyposażone w specjalne wzmocnienia w postaci rur, które miały zminimalizować skutki uderzenia. Grube przednie fotele mieściły dodatkowe poduszki powietrzne dla pasażerów, a w tylnej kanapie umieszczono tzw. „worki powietrzne”, które miały chronić pasażerów w razie uderzenia od tyłu.

Ostatecznie zbudowano jeden prototyp, chociaż planowano powstanie 10 egzemplarzy. Część rozwiązań zastosowanych w Volvo VESC zostało zaimplementowanych w modelu Volvo 240, który zadebiutował w 1974 roku. Nigdy nie sprawdzono skuteczności rozwiązań zastosowanych w modelu VESC.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×