SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Volvo P1800 – szwedzka solidność i (prawie) włoski design
    Volvo P1800 - szwedzka solidność i (prawie) włoski design
    Volvo P1800 - szwedzka solidność i (prawie) włoski design
    Artykuły

    Volvo P1800 – szwedzka solidność i (prawie) włoski design

    Michał BanachBy Michał Banach26 marca 2018Updated:3 listopada 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Po nieudanym debiucie Volvo P1900, przedstawiciele szwedzkiego koncernu postanowili jeszcze raz spróbować swoich sił i zaprojektować samochód sportowy, który miał pomóc firmie w podboju rynków w USA i Europie Zachodniej. Tak powstał model Volvo P1800.

    Prace nad samochodem ruszyły w 1957 roku, krótko po nieudanym debiucie modelu P1900, który sprzedano w zaledwie 68 egzemplarzach (powodem słabej sprzedaży była kiepska jakość samochodu i niedopasowanie do rynku). Nowy model zaprojektował Helmer Petterson, a stylistyką nadwozia zajął się jego syn, Pelle Petterson. Volvo chciało, aby samochód nawiązywał wyglądem do włoskich aut (chociaż w praktyce jedynym włoskim śladem był fakt, że Pelle Petterson pracował w włoskiej firmie Pietro Frua).

    Volvo P1800 (fot. Volvo)
    Volvo P1800 (fot. Volvo)

    We wrześniu 1957 roku rozpoczęto budowę pierwszego z trzech prototypów. Ostatecznie wszystkie ukończono na początku 1958 roku. Zanim ukończono prototypy, w grudniu przedstawiciele Volvo rozpoczęli rozmowy z niemiecką firmą Karmann, która miała podjąć się produkcji seryjnej nowego samochodu. Niestety rozmowy musiały być przerwane po interwencji przedstawicieli Volkswagena, obawiających się, że Volvo zagrozi m.in. Volkswagenowi Karmann Ghia.

    Wycofanie się firmy Karmann z projektu o mały włos nie doprowadziło do całkowitej rezygnacji z dalszych prac. Przez dwa lata kontynuowano próby samochodu i poszukiwano potencjalnego producenta, mającego doświadczenie w wielkoseryjnej produkcji samochodów sportowych. Pod koniec 1959 roku informacje o modelu P1800 wypłynęły do prasy, przez co Volvo musiało przyznać się do prac nad samochodem i zaprezentować prototyp na Motor Show w Brukseli. Po pozytywnym przyjęciu nowego modelu, Volvo zleciło firmie Jensen Motors rozpoczęcie produkcji seryjnej.

    Volvo 1800S (fot. Volvo)
    Volvo 1800S (fot. Volvo)

    Volvo P1800 miał 4,4 m długości , a pod maską znalazł się silnik B18 o pojemności 1,8 litra i mocy 100 KM, zapewniający prędkość maksymalną od 177-193 km/h w zależności od skrzyni biegów. Pod względem parametrów, samochód nie był więc typowym autem sportowym, podobnie jak Karman Ghia, ale przypadł do gustu kierowcom.

    W 1963 roku produkcję modelu P1800 przeniesiono do fabryki Volvo w Lundby, ponieważ Jensen nie mógł utrzymać odpowiedniej jakości wytwarzanych aut. Wraz z przeniesieniem produkcji wprowadzono zmiany w projekcie, z których najważniejsza było podrasowanie silnika do 115 KM, a później zastąpienie czterocylindrowego silnika B18 nową jednostką napędową B20B o mocy 118 KM, zapewniającą prędkość maksymalną 175 km/h. Model ten otrzymał oznaczenie 1800S

    Volvo P1800 z serialu Święty (fot. Volvo)
    Volvo P1800 z serialu Święty (fot. Volvo)

    W 1970 roku do produkcji wszedł model 1800E z mocniejszym silnikiem B20E o mocy 130 KM, który zapewniał prędkość maksymalną 190 km/h i przyśpieszenie od 0-100 km/h w 9,5 sekundy, oraz hamulce tarczowe na wszystkie cztery koła. W 1972 roku do produkcji wprowadzono kolejny model, będący wręcz rewolucją. Volvo 1800ES było bowiem trzydrzwiowym kombi z nieco słabszym silnikiem o mocy 125 KM.

    Ostatecznie w 1974 roku zakończono produkcję Volvo 1800, głównie z powodu zmian norm dotyczących emisji spalin, których spełnienie wymagałoby zbyt dużych nakładów finansowych w przypadku silników stosowanych w modelu 1800ES. Łączna produkcja zamknęła się w liczbie 39 407 egzemplarzy coupe i 8077 kombi.

    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)

    Dwukrotnie Volvo 1800 zapisało się w historii. Pierwszy raz za sprawą serialu Święty, w którym Roger Moore zasiadał za kierownicą tego właśnie auta, oraz drugi raz w 1998 roku, kiedy to Volvo 1800S należące do Irva Gordona z Stanów Zjednoczonych zostało wpisane do Księgi Rekordów Guinessa jako prywatny samochód z największym przebiegiem, wynoszącym wówczas 1,69 mln mil. W 2013 roku samochód miał już na liczniku przejechanych ponad 3 mln mil (4 828 032 km).

    Volvo P1800 (fot. Michał Banach)
    Volvo P1800 (fot. Michał Banach)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Prototyp Volvo P1800ES (fot. Volvo)
    Prototyp Volvo P1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800S (fot. Volvo)
    Volvo 1800S (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800S (fot. Volvo)
    Volvo 1800S (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES i Volvo 1800E (fot. Volvo)
    Volvo 1800ES i Volvo 1800E (fot. Volvo)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułRuiny teatru Enrique Molina
    Następny artykuł Blanco Encalada – pierwszy okręt pancerny zatopiony torpedą
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    9 czerwca 20223 Mins Read

    Jeep Forward Control – zapomniana ciężarówka Jeepa

    3 czerwca 20223 Mins Read

    Ford Model T – samochód, który zmotoryzował świat

    26 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.