SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » VL Pyörremyrsky – myśliwiec który nie zdążył na wojnę
    VL Pyörremyrsky - myśliwiec który nie zdążył na wojnę
    VL Pyörremyrsky - myśliwiec który nie zdążył na wojnę
    Artykuły

    VL Pyörremyrsky – myśliwiec który nie zdążył na wojnę

    Michał BanachBy Michał Banach25 lipca 2017Updated:16 sierpnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas II wojny światowej fińskie siły powietrzne wykorzystywały bardzo dużo różnych rodzajów i typów maszyn, pochodzących z wielu źródeł. Różnorodność ta była dużym wyzwaniem logistycznym, w związku z czym w 1942 roku Finowie podjęli decyzję o zbudowaniu własnego, nowoczesnego myśliwca. Maszyna otrzymała nazwę VL Pyörremyrsky, ale nie udało się jej oblatać przed końcem wojny.

    Podstawowymi myśliwcami fińskich sił powietrznych w początkowym okresie wojny były przestarzałe dwupłatowe Bristol Bulldog, Gloster Gladiator oraz nieco nowocześniejsze Fokkery D.XXI. Chociaż te ostatnie spisywały się całkiem nieźle podczas Wojny Zimowej, wiadomo było, że ich przydatność w walce z nowszymi radzieckimi maszynami będzie niewielka.

    VL Pyörremyrsky
    VL Pyörremyrsky

    W okresie poprzedzającym Wojnę Kontynuacyjną, która wybuchła w 1941 roku Finowie zaczęli szukać nowych maszyn gdziekolwiek się dało. Efektem tych poszukiwań było pozyskanie kilku różnych typów maszyn pochodzących dosłownie z całego świata. Siły Powietrzne wzbogaciły się w tym okresie m.in. o brytyjskie Hawker Hurricane, francuskie Morane-Saulnier M.S.406, włoskie Fiat G.50 oraz amerykańskie Brewster B239. Dodatkowo Niemcy dostarczyli Finom zdobyte myśliwce Curtiss Hawk 75, a po inwazji na ZSRR również zdobyczne maszyny sowieckie.

    Samoloty te miały jednak jedną cechę wspólną – były to myśliwce częściowo, lub całkowicie przestarzałe. Dopiero dostawy niemieckich Bf 109 polepszyły sytuację, ale już w 1942 roku Finowie zdali sobie sprawę z możliwością wystąpienia problemów w dostawach kolejnych maszyn. Jedynym rozwiązaniem było więc zaprojektowanie własnych myśliwców.

    VL Pyörremyrsky
    VL Pyörremyrsky

    26 listopada 1942 roku dowództwo fińskich sił powietrznych złożyło w zakładach Valtion Lentokonetehdas zamówienie na dwa prototypy nowego, rodzimego myśliwca. Według założeń samolot miał mieć drewnianą konstrukcję, wzmocnioną metalowymi elementami, tak aby oszczędzać strategiczne surowce. Cały projekt miał ponadto wykorzystywać rozwiązania z innych, eksploatowanych już przez Finów samolotów.

    Po doprecyzowaniu wymagań, prace nad samolotem, który otrzymał oznaczenie VL Pyörremyrsky (pol. trąba powietrzna) ruszyły na początku 1943 roku pod kierownictwem inżyniera Torsti R. Verkkola. Niestety fiński przemysł nie miał tak dużych mocy przerobowych, aby zaprojektować w krótkim czasie zupełnie nowy samolot. Prace przedłużały się, a po podpisaniu w 1944 roku zawieszenia broni między Finlandią a ZSRR stanęły pod znakiem zapytania. Zakończenie walk oznaczało brak zapotrzebowania na nowe samoloty, ale ostatecznie prace kontynuowano, ograniczając jedynie liczbę prototypów do jednego egzemplarza.

    VL Pyörremyrsky
    VL Pyörremyrsky

    Prace nad VL Pyörremyrsky zakończono ostatecznie w listopadzie 1945 roku. Maszyna na pierwszy rzut oka przypominała niemieckiego Messerschmitta Bf 109, ponieważ posiadała taki sam silnik – dwunastocylindrowy Daimler-Benz DB 605AC o mocy 1475 KM.Kadłub wykonany był z drewna i wzmocniony metalowym szkieletem, natomiast większość poszycia była wykonana z sklejki. W porównaniu do Bf 109 zwiększono również rozstaw kół podwozia, aby ułatwić operowanie z trawiastych lub zaśnieżonych pasów startowych.

    Myśliwiec miał 9,1 m długości i 10,3 m rozpiętości skrzydeł a maksymalna masa startowa wynosiła 3310 kg. Podczas testów prototyp osiągnął prędkość maksymalną 620 km/h. Według planów, Pyörremyrsky miał otrzymać uzbrojenie składające się z działka 20 mm w silniku, oraz dwóch karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm w skrzydłach – uzbrojenia nigdy jednak nie zamontowano.

    VL Pyörremyrsky
    VL Pyörremyrsky

    Oblot prototypu miał miejsce 21 listopada 1945 roku. Za sterami zasiadł Esko Halme. Lot przebiegał początkowo całkiem nieźle, ale w pewnym momencie od silnika odpadł fragment osłony, a do kokpitu zaczęły się wdzierać spaliny. Po zaledwie 25 minutach lotu maszyna z trudnościami wylądowała. Po naprawie myśliwiec wykonał jeszcze 31 lotów, spędzając w powietrzu łącznie 27 godzin. Ostatni lot miał miejsce 22 lipca 1947 roku i trwał 20 minut.

    Chociaż VL Pyörremyrsky zapowiadał się całkiem nieźle, Finowie uznali, że skoro wojna dobiegła końca, nie będą potrzebowali nowego myśliwca, a będące na wyposażeniu sił powietrznych Bf 109 mogą jeszcze służyć przez kilka lat. Projekt skasowano, a prototyp myśliwca oddano do muzeum w Tikkakoski.

    VL Pyörremyrsky
    VL Pyörremyrsky
    VL Pyörremyrsky
    VL Pyörremyrsky
    VL Pyörremyrsky
    VL Pyörremyrsky
    VL Pyörremyrsky w muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski (fot. Wikimedia Commons)
    VL Pyörremyrsky w muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski (fot. Wikimedia Commons)
    VL Pyörremyrsky w muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski (fot. Wikimedia Commons)
    VL Pyörremyrsky w muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski (fot. Wikimedia Commons)
    VL Pyörremyrsky w muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski (fot. Wikimedia Commons)
    VL Pyörremyrsky w muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski (fot. Wikimedia Commons)
    VL Pyörremyrsky w muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski (fot. Wikimedia Commons)
    VL Pyörremyrsky w muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski (fot. Wikimedia Commons)
    VL Pyörremyrsky w muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski (fot. Wikimedia Commons)
    VL Pyörremyrsky w muzeum Keski-Suomen Ilmailumuseo w Tikkakoski (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDla każdego coś pysznego, czyli dlaczego właśnie kawa z ekspresu?
    Next Article Jaka przyszłość czeka farmy wiatrowe w Polsce?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.