SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » USS Shenandoah – pierwszy sterowiec szkieletowy US Navy
    USS Shenandoah - pierwszy sterowiec szkieletowy US Navy
    USS Shenandoah - pierwszy sterowiec szkieletowy US Navy
    Artykuły

    USS Shenandoah – pierwszy sterowiec szkieletowy US Navy

    Michał BanachBy Michał Banach1 lipca 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1923 roku USS Shenandoah (ZR-1) był pierwszym sterowcem szkieletowym zbudowanym w Lakehurst Naval Air Station dla US Navy. Maszyna wykonała 57 lotów, z których ostatni zakończył się katastrofą.

    Rozpoznawczy sterowiec dla US Navy

    W 1919 roku US Navy na podstawie analiz działań niemieckiej armii podczas I wojny światowej rozpoczęła intensywny program budowy sterowców szkieletowych. Jednostki te miały wypełniać zadania rozpoznawcze dla floty i pomagać w wykrywaniu dużych grup okrętów. Sterowce o wiele lepiej nadawały się do takich zadań niż samoloty, ponieważ mogły przebywać w powietrzu znacznie dłużej i dysponowały o wiele większym zasięgiem.

    USS Shenandoah
    USS Shenandoah

    Prace nad czterema sterowcami szkieletowymi dla US Navy powierzono Lakehurst Naval Air Station. Pierwszą jednostką miał być FA-1, przemianowany później na USS Shenandoah (ZR-1). Jego projekt oparto na znacznie zmodyfikowanych planach niemieckiego Zeppelina L-49 (LZ-96) z 1917 roku. Był to tzw. „sterowiec wysokościowy”, zdolny do lotu na wyższych pułapach niż inne maszyny, ale kosztem innych osiągów. Niemiecki projekt został znacznie zmodyfikowany z uwzględnieniem doświadczeń z eksploatacji innych Zeppelinów. Dodatkowo dysponując helem, Amerykanie mogli zrezygnować z napełniania komór gazowych wodorem.

    Stępkę pod sterowiec (traktowany jak okręt) położono 24 czerwca 1922 roku, a oficjalne „wodowanie” miało miejsce 20 sierpnia 1923 roku. Oblot miał miejsce 4 września 1923 roku, a do służby jednostka weszła 10 października 1923 roku.

    USS Shenandoah
    USS Shenandoah

    USS Shenandoah miał 207 m długości i ważył 35 200 kg. Napęd zapewniało 6 ośmiocylindrowych silników Packard o mocy 300 KM, zapewniających prędkość maksymalną 110 km/h i zasięg 8000 km. Wewnątrz szkieletu wykonanego z duraluminium znajdowało się 20 komór gazowych na hel, o łącznej pojemności 59 465 m³ (przy zapełnieniu 95%, w praktyce zbiorników nigdy nie napełniano do końca, a standardem było 85%). Same komory wykonane były z zewnętrznej błony dużych jelit bydlęcych, nasączonej roztworem wody i gliceryny, przytwierdzonych następnie gumą do bawełnianej tkaniny i pokrytych lakierem. Materiał ten pokryto dodatkowo obiciem ze złotych płatów.

    Gondola mieszcząca mostek była podwieszona pod kadłubem i nie była trwałym elementem stępki. Załoga liczyła 25 osób. Sterowiec posiadał uzbrojenie obronne w postaci 6 karabinów maszynowych Lewisa, kalibru 7,62 mm oraz mógł przenosić 8 bomb o masie 230 kg każda.

    USS Shenandoah
    USS Shenandoah

    Eksploatacja

    USS Shenandoah wszedł do eksploatacji w październiku 1923 roku i był bardzo intensywnie wykorzystywany zarówno podczas lotów treningowych jak i promocyjnych. Maszynę wykorzystywano do promowania sterowców w USA. Rozważano nawet wykorzystanie sterowca w eksploracji Arktyki, jednak pomysł ten upadł po incydencie, do którego doszło 16 stycznia 1924 roku w Lakehurst, w trakcie którego Shenandoah został poważnie uszkodzony.

    Po naprawach maszyna wróciła do eksploatacji i wzięła udział w manewrach floty, w trakcie których sprawdzano możliwości rozpoznawcze sterowca. Chociaż ogólnie zadanie zostało wykonane, ponieważ załoga wykryła flotę, jednak nie dała rady utrzymać kontaktu z powodu pogarszających się warunków pogodowych. Uznano, że dla lepszego wypełniania zadań rozpoznawczych, sterowce muszą być wspierane przez pływające bazy z masztami cumowniczymi, które umożliwiałyby zaopatrywanie maszyn w paliwo i hel oraz przeprowadzanie napraw.

    USS Shenandoah i USS Patoka
    USS Shenandoah i USS Patoka

    W lipcu 1924 roku przebudowano więc okręt zaopatrzeniowy USS Patoka, instalując na nim 38-metrowy maszt pozwalający na cumowanie sterowców. Dodatkowo zainstalowano zbiorniki na hel, paliwo do silników oraz specjalny warsztat pozwalający na naprawy podzespołów sterowca. Na pokładzie wygospodarowano również pomieszczenia dla załogi sterowca. Pierwsze udane cumowanie przeprowadzono 8 sierpnia 1924 roku, po czym kontynuowano próby z nowymi masztami cumowniczymi zainstalowanymi na wybrzeżu w Kalifornii.

    Na początku 1925 roku USS Shenandoah poddano rutynowemu remontowi i konserwacji, a latem maszyna wzięła udział w kolejnych manewrach floty, w trakcie których kilkukrotnie wykorzystywano maszt cumowniczy na USS Patoka.

    USS Shenandoah i USS Patoka
    USS Shenandoah i USS Patoka

    Katastrofa

    2 września 1925 roku Shenandoah  rozpoczął podróż na środkowy-zachód Stanów Zjednoczonych, gdzie miał być wykorzystany do promowania sterowców. Zaplanowano wizyty w 40 miastach. Rankiem 3 września maszyna wleciała w obszar burz i silnych wiatrów. W pewnym momencie powiew wiatru sprawił, że sterowiec wzniósł się powyżej granicy ciśnienia komór z helem, które zaczęły pękać. Po utracie nośności USS Shenandoah gwałtownie spadł na ziemię. Zginęło 14 członków załogi, z których większość znajdowała się w gondoli, która odpadła od sterowca tuż przed uderzeniem w ziemię.

    Krótko po katastrofie na miejsce zbiegli się okoliczni mieszkańcy, którzy zaczęli plądrować miejsce katastrofy. Zabrali oni dokumenty, elementy konstrukcji jak i wiele urządzeń pomiarowych, kluczowych dla ustalenia przyczyn katastrofy. Skradziono również rzeczy osobiste załogi (początkowo ustalono, że skradziono również rzeczy znajdujące się przy ciałach ofiar, ale ostatecznie wszystkie odnaleziono na miejscu katastrofy, chociaż trwało to wiele lat). Dopiero po kilku godzinach na miejsce dotarło wojsko, które zabezpieczyło teren.

    USS Shenandoah i USS Patoka
    USS Shenandoah i USS Patoka

    Śledztwo wykazało, że maszyna miała zbyt słabą konstrukcję do lotu w tak trudnych warunkach. Ustalono również, że lot odbył się mimo sprzeciwu dowódcy sterowca (który zginął w katastrofie), chociaż uważał on, że warunki pogodowe są zbyt niebezpieczne. Dla dowództwa ważniejsze było jednak promowanie sterowców jako wartościowego sprzętu dla Armii i Floty.

    Na podstawie wniosków z śledztwa wprowadzono wiele zmian w kolejnych sterowcach, wzmacniając ich konstrukcje. Zaczęto również przykładać większą wagę do planowania lotów i sprawdzania pogody. Pozwoliło to na zmniejszenie awaryjności sterowców (chociaż nie zapobiegło to utracie kolejnych sterowców).

    USS Shenandoah i USS Patoka
    USS Shenandoah i USS Patoka

    Podsumowanie

    Katastrofa USS Shenandoah miała duży wpływ na rozwój sterowców szkieletowych w USA. Dodatkowo doszło do licznych zmian personalnych w wojsku, a najważniejszą z nich było zdegradowanie Billiyego Mitchella, który obwinił dowództwo US Navy za całą katastrofę.

    Ostatecznie sterowce nie zyskały tak dużej popularności jak zakładano, ale mimo to wykorzystywano je przez wiele lat do zadań rozpoznawczych i patrolowych nad morzem, a także do zadań eskortowych (w których nie sprawdziły się aż tak dobrze).

    Wrak USS Shenandoah
    Wrak USS Shenandoah
    Wrak USS Shenandoah
    Wrak USS Shenandoah

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiemieckie działo samobieżne Heuschrecke 10
    Next Article Kijowski latający spodek
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.